شناسهٔ خبر: 28417 - سرویس مسکن و شهرسازی

مظاهریان در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

تبادل اندیشه‌ها، آثار و ایده‌های معماری هدف اصلی بینال‌‌های جهانی‌ست/ تصمیم جدی ایران برای حضور در فرآیندهای جهانی معماری/ تلاش برای حضور معماری ایرانی در عرصه‌های معتبر جهانی

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تبادل اندیشه‌ها، آثار و ایده‌های معماری را هدف اصلی بینال‌‌های جهانی دانست و گفت: وزارت راه و شهرسازی وظیفه خود می‌داند که به عنوان متولی بخش معماری کشور زمینه حضور معماری ایران و معماران ایرانی را در عرصه‌های معتبر جهانی فراهم کند.

حامد مظاهریان در حاشیه برگزاری نشست بینال ونیز در خانه وارطان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص این نمایشگاه اعلام کرد: در پی غیاب چندین ساله ایران در صحنه‌های بین‌المللی این نمایشگاه سعی ‌کرد تا این خلاء را در عرصه مسائل مرتبط با معماری و شهرسازی تا حدودی جبران کند.

مظاهریان در این‌باره توضیح داد: بینال معماری از سال ۱۹۸۰ به عنوان معتبرترین رویداد معماری جهان هر دو یک سال برگزار می‌شود، ایران در سال ۲۰۱۴  (در دولت یازدهم)  برای نخستین بار در این نمایشگاه شرکت کرد. در این راستا در سال ۲۰۱۶ نیز شاهد دومین دوره حضور ایران در بینال معماری ونیز بودیم که نشان‌دهنده تصمیم دولت برای مشارکت در فرایندهای جهانی است. درحقیقت ایران تصمیم دارد با حضور در عرصه‌های بین‌المللی، نقش خود را در تحولات جهانی بازی کند.

مظاهریان در ادامه افزود: ما  در تاریخ کشورمان، معماری با شکوهی داریم و از سوی دیگر معماران جوان مستعدی داشته و معماری معاصر ما نیز در حال شکوفایی است. شرکت در این بینال‌ها فرصتی را فراهم می‌آورد که هم جهان بتواند از تجارب ایران استفاده کند و در مقابل ما نیز از تجربه معماران سایر کشورها بهره ببریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این مطلب که ایجاد فرصت برای تبادل اندیشه‌ها، آثار و ایده‌ها در بخش معماری هدف اصلی این بینال‌ها به شمار می‌رود گفت: وزارت راه و شهرسازی وظیفه خود می‌داند که به عنوان متولی بخش معماری کشور زمینه حضور معماری ایران و معماران ایرانی را در عرصه‌های معتبر جهانی فراهم کند.

این مقام مسئول همچنین اضافه کرد: این نمایشگاه مورد استقبال زیادی از سوی معماران کشور  قرار گرفته و نشان‌دهنده علاقه این جامعه به ارائه دست‌آوردهایشان به جهانیان است. شرکت در این نمایشگاه توانست به بخشی از نیاز و اشتیاق معماران داخلی برای مشارکت در گفتمان روز جهانی نیز پاسخ دهد.

مظاهریان همچنین در خصوص اکسپوهای جهانی خاطرنشان کرد: اکسپوی بعدی در سال ۲۰۲۰ در دوبی برگزار خواهد شد و فرصت خوبی است تا دولت، جامعه معماری و بخش‌های مرتبط دیگر بر این حضور تمرکز کنند. حضور ایران در آن عرصه می‌تواند توجه جهانی را به خود جلب کرده و معرف این باشد که نقش ایران در منطقه چگونه خواهد بود.

وی درباره دبیرخانه مسابقات معماری نیز بیان کرد: براساس قوانین موجود همه مسابقات معماری و شهرسازی باید در دبیرخانه دائمی مسابقات که در وزارت راه و شهرسازی مستقر است، ثبت شوند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ثبت مسابقات، رعایت موارد آئین‌نامه برای برگزاری سالم مسابقات، ایجاد رقابت، حمایت از داورها، میزان جوایز، جلوگیری از ایجاد هرگونه اقدام ناسالم و رانت را  از وظایف اصلی این دبیرخانه اعلام کرد و گفت: علاوه بر ایجاد این دبیرخانه، هیئت حل اختلاف رکن دیگری است که متشکل از نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، وزارت علوم، سازمان برنامه و بودجه، فرهنگستان هنر و جامعه مهندسان مشاور ایران بوده و به زودی در این بخش ایجاد می‌شود تا در صورت بروز هرگونه اختلاف در حین مسابقات (بین داوران و برگزارکنندکان)، مشکل را مورد بررسی قرار دهد.

وی با تأکید براینکه این هیئت بزودی آغاز به کار خواهد کرد گفت: در حقیقت برگزاری و حمایت از مسابقات نوعی تداوم آموزش در جامعه معماری بوده و هم به گسترده کردن حوزه انتخاب کارفرمایان از میان کارهای ارائه شده منجر می‌شود و هم برای ایجاد فرصتی مناسب در نشان دادن استعداد معماران جوان حائز اهمیت است. در نتیجه مسابقه، فرصت خوبی برای رقابت و خلق آثار فاخر در این عرصه به شمار می‌رود.

مظاهریان در پایان اضافه کرد: این تجربه در جهان نیزمورد اقبال قرار گرفته و نتایج خوبی داشته  است.  کشورهایی که از فرایند مسابقه برای انتخاب طرح‌های معماری و شهرسازی خود بهره می‌برند در ظرف یک یا دو دهه توانستند سطح معماری ساخته شده در کشور را به نحو بارزی ارتقا دهند./