شناسهٔ خبر: 28509 - سرویس جاده‌ای

حمل‌و‌نقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

تاکید آخوندی بر اطلاع رسانی به موقع برای سفرهای اربعین/ افزایش ۵۰ درصدی زوار حسینی در اربعین امسال/ تخصیص کامل اعتبارات پروژه بزرگراه همت- کرج/ سه پیشنهاد ترانزیتی ایران روی میز ترکمنستان

گزارش آخر هفته افتتاح سالن مسافری جدید مرز شلمچه تا یک ماه آینده، واگذاری معماری راه آزاداه تهران-شمال به شرکت ایتالیایی و پرداخت ۱۰۸۰ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران راه روستایی نیز بخش دیگری از مهمترین عناوین حمل و نقل جاده ای در هفته گذشته به شمار می‌آیند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حمل و نقل جاده ای در هفته گذشته را می توان در سه بخش آماده سازی راه ها و تردد زائران پیش از شروع مراسم اربعین حسنی، زیرساخت و ترانزیت مورد توجه قرار داد.

ستاد اربعین امسال به ریاست رحمانی فضلی وزیر کشور با ۱۳ کمیته تشکیل می شود و ریاست کمیته زیرساخت و حمل و نقل نیز بر عهده داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای است که هفته گذشته از وضعیت کنونی جاده ها و زیرساخت های استان های خوزستان و ایلام بازدید داشتند. البته پیش از این وزیر راه و شهرسازی نیز دستورات لازم برای آمادگی ارگان های ذی ربط را در کمیسیون ایمنی راه ها مطرح کرد.

تاکید بر اطلاع‌رسانی به‌موقع در آستانه سفرهای اربعین حسینی

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون ایمنی راه‌ها با اشاره به نزدیک شدن ایام اربعین حسینی خطاب به دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط گفت: اطلاع‌رسانی گسترده در خصوص راه‌های ورودی - خروجی و چگونگی عملكرد راه (سطح سرویس) بر روی نقشه در زمان مقتضی قبل از انجام سفرها (حدود یك ماه قبل) از طریق صداوسیما و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی مربوط، انجام و اقدامات لازم برای تكمیل و بهبود ظرفیت‌های مربوط به شبكه‌ها و مبادی منتهی به مرزهای عراق پیگیری شود. زیرا اطلاع رسانی در این مورد باعث پیش آگاهی مردم نسبت به انتخاب مسیر مورد نظر می‌شود

افزایش ۵۰ درصدی زائران حسینی در اربعین سال جاری

همچنین رحمانی فضلی در نشست هماهنگی ستاد اربعین و بررسی مشکلات روند تردد زائران اربعین به عتبات عالیات تصریح كرد: پیش بینی می‌شود جمعیت زائران اربعین حسینی در سال جاری در مقایسه با سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش یابد

وزیر کشور اظهار داشت: برای خدمت رسانی ویژه به زائران در مرزهای شلمچه و چذابه برنامه ریزی‌های لازم صورت گرفته لیكن تحقق این مهم نیز مستلزم تکمیل برخی زیرساخت‌هاست كه در همین راستا سالن مسافری پایانه مرزی شلمچه به پیشرفت ۱۰۰ درصدی رسیده و بزودی به بهره برداری می رسد.

اجرای قطعه دوم محور ایلام به پایانه مرزی مهران بزودی آغاز می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور نیز در ایلام نیز از اجرای قطعه دوم تعریض راه ایلام به پایانه مرزی مهران تا محدوده صالح آباد پس از برگزاری مناقصه در آینده نزدیک خبرداد.

داود کشاورزیان افزود: اگرچه افزون بر مهران مرزهای زمینی دیگری هم برای تردد به عراق وجود دارد اما ۶۷ درصد ورودی و خروجی های اربعین از پایانه مرزی مهران انجام می شود و علاوه بر زوار داخلی، زائران کشورهای دیگر هم از مرز مهران به عراق سفر می کنند. بنابراین باید امکانات زیرساختی از جمله راه های دسترسی به استان ایلام و پایانه مرزی مهران به شکل مناسب فراهم شود.

افتتاح سالن مسافری جدید مرز شلمچه تا یک ماه آینده

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری هم درباره تمهیدات این سازمان برای تسهیل تردد زائران اربعین حسینی از مرزها گفت: زیرساخت سالن مسافری جدید مرز شلمچه در سال گذشته هم آماده بود اما در همین حال این سالن تا یک ماه آینده و پیش از ایام اربعین افتتاح می‌شود.

محمدجواد عطرچیان با بیان اینکه < مشکل گیت‌های گذرنامه مرزهای شلمچه و چذابه نسبت به سال ۹۴، دوبرابر شده است> خاطرنشان کرد: در حال حاضر مرز مهران ۹۶ گیت گذرنامه، مرز شلمچه ۲۸ و چذابه ۲۲ گیت دارد، تعداد گیت های مرز مهران هم نسبت به سال گذشته تغییری نکرده البته زیر ساخت این پایانه مرزی تکمیل شده و علاوه بر سالن مسافری، محوطه ای بزرگ هم برای استفاده زائران درنظرگرفته شده است.

در بخش زیرساخت و حمل و نقل مسافر دو تن از معاونان رئیس جمهوری با حضور بر سر پروژه ها و جلسات نظرات قابل توجهی را مطرح کردند که شاید بسیاری از مسئولان از گفتن آن پرهیز می کنند که ابتدا عذرخواهی نوبخت از مردم به خاطر طولانی شدن تکمیل بزرگراه همت-کرج و دیگری ابراز تاسف سلطانی فر برای تلفات رانندگی در تابستان و سانحه سقوط بالگرد بود

تخصیص صددرصدی اعتبارات برای تکمیل بزرگراه همت-کرج تا سال آینده

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در بازدید از مراحل ساخت قطعه دوم و سوم بزرگراه همت-کرج گفت:صد در صد اعتبارات در هفته جاری و آینده پرداخت شد. اما آنچه در این هفته به این پروژه اختصاص می‌یابد مربوط به قطعه دوم اتوبان است و در هفته آینده نیز هفت و نیم میلیارد تومان برای رفع موانع مسیر پرداخت خواهد شد.

وی ضمن اشاره به برنامه زمانبندی اتمام پروژه تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد به کمک اعتبارات تصویبی شهرداری و شورای شهر کرج این پروژه را تا سال آینده به اتمام برساند زیرا اقدامات هماهنگ نقش زیادی در تسهیل اتمام پروژه خواهد داشت

تاکید معاون رئیس جمهوری بر نرخ شناور ناوگان عمومی و توسعه آزادراه ها

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خدمات بهتر و رضایت‌مندی هر چه بیشتر هموطنان و مسافران با استفاده از توان بخش خصوصی را از اهداف اصلی سازمان دانست و تصریح كرد :بخش خصوصی هم می‌تواند خدمات خوبی را ارائه نماید، هم هزینه‌های خود را دریافت می‌كند و هم در نهایت رضایت مردم را جلب می‌نماید، چنانكه مردم امروز آمادگی ارائه هزینه‌های مربوط به خدمات مناسب و سرویس‌ ایده‌آل را دارند لذا باید نرخ‌ها شناور شود و زمینه‌های لازم برای حضور سرمایه‌گذاران در زیرساخت‌های سفرها از طریق دریافت هزینه‌های خدمات از سوی آنان فراهم آید.

سلطانی‌فر ایجاد شرایط لازم جهت احداث و توسعه شبكه آزادراهی در كشور را برای بخش خصوصی موضوع مهمی دانست و تصریح کرد:همچنان كه فراهم کردن زمینه‌های لازم برای حضور بخش خصوصی در زمینه‌های گردشگری در دستور كار سازمان قرار دارد ایجاد زیرساخت‌ها همچون آزادراه‌ها توسط بخش خصوصی با دریافت هزینه‌های خدماتی كه ارائه می‌شود در دستور كار وزارت راه و شهرسازی قراردارد و این موضوع باید با قوت ادامه یابد.

معماری آزاد راه تهران - شمال به ایتالیایی‌ها رسید

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: در فراخوان عمومی، یک شرکت ایتالیایی برای انجام معماری تمام مناطق آزاد راه تهران - شمال انتخاب شد تا معماری پل ها، تونل ها و حاشیه این آزادراه را متناسب با فرهنگ و سنن ایرانی-اسلامی بر عهده بگیرد و کار خود را در قطعه یک این آزادراه آغاز کردند.

علی نورزاد معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه آزادراه تهران - شمال یکی از زیباترین جاده های کشور است، گفت: طراحی و معماری این آزادراه به نحوی انجام خواهد شد تا هموطنان هنگام رانندگی در تمام مسیر آن از زیبایی های این آزادراه لذت ببرند.

پرداخت ۱۰۸۰ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران راه روستایی

مشاور وزیر راه در امور روستایی‌ گفت: به دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مقرر شده است۱۰۸۰ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران راه روستایی از محل اسناد خزانه اسلامی پرداخت شود.

سیدحسین میرشفیع خاطرنشان کرد: حدود ۴ هزار پروژه در روستاها در دست اجرا است و هم اکنون برخورداری جمعیتی روستاها از راه آسفالته ۹۱.۵ درصد است و طبق برنامه برنامه تا سال آینده به ۹۵ درصد خواهد رسید. همچنین در صورت آسفالت ۱۷ هزار کیلومتر و احداث ۱۸ هزار کیلومتر راه روستایی، برخورداری جمعیتی روستایی به ۹۷ درصد افزایش می‌ یابد که برای اجرای این کار حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است.

تنها خبر ترانزیتی هفته نیز مربوط به دستور وزیر راه و شهرسازی به منظور تشکیل کمیته و بررسی رفع موانع سر راه ترانزیت ایران و ترکمنستان بود که نتایج کمیته مشترک نیز بلافاصله نتیجه جلسه اول را اطلاع رسانی کردند و باید دید ترکمنستان چه واکنشی نسبت به ایران نشان خواهد داد. 

سه پیشنهاد ترانزیتی ایران روی میز ترکمنستان

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌و‌نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای از نتایج کمیته ویژه رفع مشکلات ترانزیتی ایران و ترکمنستان خبر داد و گفت: سه پیشنهاد شامل لغو کامل عوارض برای دو کشور، بازگشت رقم عوارض به روال سابق همچنین ادامه روال فعلی از جانب ایران مطرح شد و روی میز ترکمنستان قرار گرفت تا طرف مقابل پس از بررسی نظر خود را اعلام کند

عطرچیان با اشاره به مزایای قبول پیشنهاد وضع عوارض صفر-صفر برای دو کشور گفت: انتخاب پیشنهاد اولی به نفع هر دو کشور ایران و ترکمنستان است. البته ما آمادگی خود برای کاهش عوارض ترانزیتی و دوجانبه را اعلام کردیم و مسئولان ترکمنی با شنیدن این مطلب تصمیم بر هماهنگی با مقامات کشور خود و ارائه پاسخ به طرف ایرانی گرفتند.