شناسهٔ خبر: 28647 - سرویس بنادر و دریانوردی

معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری مطرح كرد:

افزایش ۲۴.۵ درصدی عملکرد بنادر شمالی و جنوبی ایران/ برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز در سواحل ایران/ آخرین وضعیت برگزاری مناقصه سه ترمینال بندر شهید رجایی

محمد سعید نژاد محمد سعیدنژاد با اعلام اینکه مجموع عملکرد بنادر شمالی و جنوبی کشور در‌۶ ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۴.۵ درصد افزایش یافته است درباره آخرین وضعیت برگزاری مناقصه سه ترمینال بندر شهید رجایی، گفت: ترمینال یک درحال دریافت پیشنهاد قیمت از سرمایه‌گذاران است. فراخوان مناقصه ترمینال ۲، دو ماه دیگر برگزار می‌شود و سرمایه‌گذار تامین تجهیزات ترمینال ۳ را تا پایان سال انتخاب می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعیدنژاد در نشست خبری دوازدهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی با بیان اینکه خوشبختانه امروز تمام مسئولان به اهمیت سواحل کشور واقف هستند، گفت: عملکرد سازمان بنادر دریایی در دریای پرتراکم شمال و دریای کم تراکم جنوب متفاوت است.

وی ادامه داد: وظایف سازمان بنادر در سه حوزه بنادر، سواحل و دریا است که در سواحل وظیفه نظارت و کنترل ساخت و ساز را داریم و در حوزه بنادر هم وظیفه حمایت از بخش خصوصی و نظارت بر این بخش را بر عهده داریم.

وی همچنین با بیان اینکه بنادر ایران در یک موقعیت ممتازی قرار دارند گفت: موقعیت جغرافیایی تنگه هرمز، خلیج‌فارس و عمان بسیار استراتژیک است و حدود ۵۰ درصد محموله‌های نفتی دنیا از تنگه هرمز عبور می‌کند و بالغ بر چهل هزار شناور از این منطقه تردد دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره سواحل شمالی کشور گفت: در شمال کشور با آسیای میانه، کشورهای حوزه قفقاز و ترکیه در ارتباط هستیم که ارتباط بسیاری از این کشورها به آب از طریق دریا انجام می‌شود و در این منطقه جمعیت ۴۰۰ میلیون نفری در پسکرانه‌ها وجود دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه خوشبختانه تقریباً تمام تحریم‌ها در حوزه دریایی برداشته شده است گفت: معتقدم در شرایط پسابرجام باید در جذب بازار در صنعت دریانوردی جهش داشته باشیم.

سعیدنژاد در پاسخ به سوالی در خصوص  آخرین وضعیت برگزاری مناقصه سه ترمینال بندر شهید رجایی اظهار داشت: در بندر شهید رجایی سه ترمینال وجود دارد که فراخوان اولیه، برگزاری مناقصه برای ترمینال یک انجام شد و پیشنهادات قابل توجه داخلی و خارجی به ما ارائه شده است که در حال ارزیابی این پیشنهادات هستیم و بعد از آن باید پیشنهادات قیمت را دریافت کنیم.

وی ادامه داد: مطالعات ترمینال دو بندر شهید رجایی تمام شده است و ظرف دو ماه آینده فراخوان عمومی مناقصه این ترمینال برای انتخاب اپراتور هم انجام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ترمینال ۳ این بندر در حال توسعه است و در بخش ساخت اسکله ترمینال ۳ بندر شهید رجایی از سرمایه خود سازمان بنادر استفاده می‌کنیم اما در تکمیل سازه‌ها از وجود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد.

سعیدنژاد ادامه داد: فراخوان این بخش از ترمینال ۳ درحال ارزیابی است و پیمانکاران پاکت‌های قیمت خود را در طی این ماه ارائه می‌دهند.

وی افزود: در بخش برگزاری مناقصه انتخاب سرمایه‌گذار برای تامین تجهیزات ترمینال ۳ بندر شهید رجایی اسناد در حال آماده شدن است و تا پایان آذر ماه این اسناد آماده می‌شود و پس از ارزیابی‌ها تا اواخر امسال سرمایه‌گذار ترمینال ۳ را هم تعیین می کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تخصصی شدن فعالیت بنادر ایران گفت: در حال حاضر هم در بنادر ایران تمرکز فعالیت‌ها وجود دارد برای مثال بندر امام هاب غلات ایران است و کالاهای اساسی از بندر امام خمینی واردات و صادرات می‌شود.

وی افزود: ۳۰ تا ۳۵ درصد عملیات دریایی از بندر امام خمینی انجام می‌شود و ۸۵ درصد عملیات کانتینری هم ازطریق بندر شهید رجایی در حال انجام است.

سعیدنژاد افزود: تمرکز فعالیت در بنادر ایران در طرح جامع بنادر کشور مشخص می‌شود و پس از اینکه مشخص شود کدام بنادر در چه حوزه‌ای فعالیت خواهد داشت امکانات و تجهیزات تخصصی در آن بندر تامین می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای افزایش تراکم جمعیت در سواحل بنادر جنوبی اقداماتی انجام شده است گفت: برای تحقق این هدف در برنامه ششم توسعه و در برنامه بودجه هم احکامی در نظر گرفته شده است.

سعیدنژاد با تاکید بر اینکه در حوزه صنعت دریایی تمام تحریم‌ها علیه ایران برداشته شده است گفت: خوشبختانه محدودیت‌ها در خرید تجهیزات بندری هم برداشته شده است اما اینکه چه مقدار بار وارد بنادر کشورمان می‌شود مربوط به حوزه اقتصاد کشور است.

وی با بیان اینکه در شش ماه اول امسال نسبت به سال گذشته در حوزه تخلیه و بارگیری افزایش ۲۴.۵ درصد داشتیم گفت: طبق گفته رئیس جمهوری هم میزان صادرات از بنادر ایران نسبت به واردات آن افزایش یافته است.

وی گفت: در بخش کانتینری هم با افزایش ۹ درصدی در شش ماهه اول سال مواجه شدیم.

سعیدنژاد ادامه داد: جمع عملکرد در بنادر ایران به غیر از احتساب نفت خام در شش ماهه اول امسال ۱۵۱ میلیون تن بوده است که نسبت به شش ماهه اول سال گذشته رشد ۲۴ درصدی داشته است.

وی همچنین درباره تفاهم‌نامه با گمرک ایران مبنی بر تبادل اسناد و مدارک گفت: شهریورماه گذشته تفاهم‌نامه‌ای را با گمرک برای تبادل اسناد و مدارک در بستر شبکه الکترونیکی امضا کردیم که البته این اولین توافق بین سازمان بنادر و گمرک نبود اما تفاوت آن این است که این تفاهم نامه برای اولین بار در شبکه الکترونیکی انجام می‌شود.

وی همچنین درباره برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز در سواحل ایران گفت: با هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز که توسط دستگاه‌های دولتی و چه غیردولتی برخورد قضایی و اجرایی می‌کنیم.