شناسهٔ خبر: 28658 - سرویس ریلی

وزیر نفت در مراسم امضا موافقت‌نامه طرح توسعه حمل‌و‌نقل ریلی مطرح کرد:

برخورداری راه آهن تا ۷.۵ میلیارد دلار از محل صرفه‌جویی سوخت/ صرفه جویی ١٠ میلیارد لیتری گازوئیل با اجرای طرح توسعه ریلی

زنگنه وزیر نفت گفت: با امضای موافقنامه طرح توسعه حمل‌ونقل ریلی در صورتی است که حمل بار و مسافر نسبت به سال مبنا و مبدا افزایش یابد، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از محل صرفه جویی اجرای این طرح یادشده تا سقف هفت میلیارد و ٥٠٠ میلیون دلار استفاده کند،

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بیژن زنگنه در مراسم امضای موافقت‌نامه اجرای طرح توسعه حمل‌ونقل ریلی بار و مسافر میان شرکت‌های تابعه وزارتخانه‌های نفت و راه و شهرسازی صرفه جویی نفت گاز حاصل از اجرای طرح توسعه حمل و نقل ریلی بار و مسافر را در یک دوره ١٠ سال ١٠ میلیارد لیتر عنوان کرد و گفت: با اجرای این طرح از انتشار  بیش از ٣٠ میلیون تن دی اکسید کربن جلوگیری می‌شود و این موضوع جزو تعهدهای ما در توافق نشست تغییرات اقلیمی کاپ ٢١در پاریس است.

وی افزود: این دومین قرارداد ساختاری است که با یکی از شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی به امضا می رسد و طبق ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید این اختیار را به دولت داده است که برای صرفه جویی سوخت به معنای درست آن اقدام کند.

زنگنه با اشاره به اظهارات مربوط به انتقال بار از جاده و ریل بیان داشت: نتیجه بحث‌ها این بوده است که حمل هر تن– کیلومتر بار با قطار به جای جاده سبب صرفه جویی ٣٥ سی سی در مصرف گازوئیل می شود.   همچنین هر نفر - کیلومتر مسافر که به جای جاده از سامانه حمل و نقل ریلی استفاده کند، صرفه جویی ٢٠ سی سی در مصرف گازوئیل را به همراه خواهد داشت.

وزیر نفت با بیان این که، با امضای این قرارداد راه آهن جمهوری اسلامی ایران می تواند از محل صرفه جویی اجرای طرح یادشده تا سقف هفت میلیارد و ٥٠٠ میلیون دلار استفاده کند، افزود: این در صورتی است که حمل بار و مسافر نسبت به سال مبنا و مبدا افزایش یابد.

به گفته زنگنه، اجرای این طرح سبب رونق اقتصادی می‌شود و افزون بر راه آهن، تولیدکنندگان و صنعتگران داخلی، پیمانکاران و دولت نفع خواهند برد.

وی با اشاره این که همکاری مشترک وزارت نفت و راه و شهرسازی سبب کاهش مصرف فرآورده‌های نفتی و گازوئیل در سالهای اخیر شده است، افزود: همچنین گاز رسانی به روستاها و صنایع تاثیری بسزا و تعیین کننده ای در کاهش مصرف فرآورده های نفتی داشته است.

وزیر نفت ادامه داد: نتیجه انجام این کارها سبب شد توان صادراتی فرآورده های نفتی ایران افزایش یابد.

زنگنه، قابلیت صادرات نفت گاز ایران را در شرایط حاضر ٢٥ میلیون لیتر در روز عنوان کرد و یادآور شد: ماهم اکنون با مشکل کمبود پایانه صادرات فرآورده نفتی روبرو هستیم.

وزیر نفت همچنین اجرای موفق طرح پیمایش را یکی از دلایل کاهش مصرف نفت گاز عنوان کرد و گفت: با اجرای طرح توسعه حمل و نقل ریلی مصرف گازوئیل بازهم کاهش می یابد.

وی، همچنین به قرارداد طرح نوسازی ٦٥ هزار دستگاه کامیون و کشنده در روزهای پایانی پارسال اشاره کرد و افزود:  این طرح در حال پیگیری است که امیدوارم به نتیجه برسد.

قرارداد اجرای طرح توسعه حمل و نقل ریلی بار و مسافر با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، و عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی امضا شد.