شناسهٔ خبر: 28748 - سرویس مسکن و شهرسازی

محمدهاشم بت شکن مطرح کرد:

نرخ سود تسهیلات خانه اولی‌ها و تسهیلات بافت فرسوده پایین نمی‌آید/ شعاع فعالیت موسسات مالی مسکن استانی است

محمد هاشم بت شکن به گفته مدیرعامل بانک مسکن نرخ هشت درصد تسهیلات بافت فرسوده و ۹.۵ درصد صندوق پس انداز مسکن یکم در این شرایط کاهش نخواهد یافت. وی همچنین تاکید دارد که تاسیس موسسات مالی مسکن استانی است و شعاع فعالیت آن‌ها استانی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدهاشم بت شکن در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای کاهش سود تسهیلات مسکن دارید، اظهار کرد: نرخ‌های جاری ما بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار ۱۸ درصد است که اگر بانک مرکزی در راستای سیاست‌های کلی خود بخواهد آن را کاهش دهد بانک مسکن از آن تبعیت خواهد کرد. ولی نرخ هشت درصد تسهیلات بافت فرسوده و ۹.۵ درصد صندوق پس انداز مسکن یکم در این شرایط کاهش نخواهد یافت.

وی همچنین درگفت‌وگو با ایسنا، درباره سود تسهیلات صندوق مسکن جوانان گفت: سود تسهیلات صندوق مسکن جوانان ۱۱ درصد است و فعلا مدل خودکفایی آن بر اساس ۱۱ درصد جواب می‌دهد که اگر بخواهیم نرخ را کاهش دهیم ممکن است حالت خوداتکایی خود را از دست بدهد.

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به تشکیل «موسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن» در روزهای اخیر تاکید کرد: این نهاد پولی جدید اقدامی در جهت تقویت توان طرف تقاضا خواهد بود که جزئیات آن را در همایش سیاست‌های توسعه مسکن تشریح کردیم.

بت شکن همچنین درخصوص برنامه دولت برای انتشار مرحله دوم اوراق رهن ثانویه تصریح کرد: ما به دنبال آن هستیم تا مرحله دوم اوراق رهن ثانویه را در شش ماهه دوم سال جاری رونمایی کنیم که منتظر مجوز سازمان بورس و بانک مرکزی هستیم. به محض این که مجوزها را از این دو نهاد دریافت کنیم دومین مرحله اوراق رهن ثانویه را منتشر خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: همانطور که می‌دانید ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق رهن ثانویه طی ماههای اخیر با نرخ ۱۸.۵ درصد منتشر شد و سریعا به فروش رفت.

بت‌شکن همچنین درگفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه ساخت و خرید و فروش مسکن منطقه‌ای است، اظهار کرد: ممکن است در شهری آپارتمان سازی و انبوه‌سازی وجود نداشته باشد اما در منطقه دیگری انبوه‌سازی شده باشد یا این که در شهری، مردم متقاضی خانه‌های ویلایی باشند.

وی افزود: ساخت مسکن به مقتضیات ویژگی‌های اقلیمی، فرهنگی و مختصات شهر می‌تواند متفاوت باشد و هم از جهت فنی و هم از جهت تامین مالی شیوه‌های متفاوتی را می‌طلبد. بنا بر این شرایط اعطای تسهیلات و سقف آن در مناطق مختلف باید متفاوت باشد.

مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه برای مثال سقف تسهیلات در تهران ممکن از سایر مناطق و شهر‌ها بالا‌تر و نرخ سود آن هم بیشتر باشد، گفت: بنا بر این شرایط اعطای تسهیلات و سقف آن و سود وام در تهران با استانی مانند سیستان و بلوچستان یکسان نخواهد بود.

وی تاکید کرد: تاسیس موسسات مالی مسکن استانی است و شعاع فعالیت آن‌ها استانی خواهد بود.

بت شکن ادامه داد: موسساتی ایجاد خواهد شد که مهم‌ترین ویژگی آن این است که سرمایه بخش خصوصی را وارد بازار مسکن کرده است و در این موسسات فقط به سپرده‌های مردم اتکا نمی‌کند و با سرمایه بخش خصوصی به تجهیز منابع کمک می‌کند.

مدیرعامل بانک مسکن گفت: در ضوابط بانکی به ازای هر یک واحد سرمایه می‌توانیم ۸ برابر آن تجهیز منابع کنیم. بانک‌های دولتی از آنجایی که با محدودیت بودجه دولت مواجه هستند و نمی‌توانند افزایش سرمایه بدهند. حالا یک مفری ایجاد شده است که بخش خصوصی این تجهیز منابع را انجام دهد و به ازای آن ۸ برابر تجهیز منابع انجام دهد.

وی ادامه داد: ایجاد چنین موسساتی می‌تواند به توان تهسلات دهی نظام مالی مسکن در مناطق مختلف با شرایط متفاوت کمک کند.

بت‌شکن با تاکید بر اینکه ورود تمام سرمایه گذاران البته با احراز شرایط آزاد است، گفت: این موسسات، موسسه‌های اعتباری هستند که به شکل سهامی عام پذیره نویسی می‌کنند بنابراین هم مردم، هم فعالان بخش خصوصی می‌توانند موسسه ایجاد کنند که البته ۲۰ درصد سهام این موسسات متعلق به بانک مسکن خواهد بود.