شناسهٔ خبر: 28760 - سرویس استان‌ها

در گفت‌وگو با مدیران کل راه و شهرسازی و راهداری کردستان مطرح شد:

چابک‌سازی بدنه ادارات کل با انتزاع راهداری/ کمبود محسوس بزرگراه در کردستان/ برنامه‌ریزی برای افزایش ایمنی در جاده‌های پرتردد

شهرام ملکی مدیر کل راه و شهرسازی استان کردستان با ابراز خرسندی از انتزاع راهداری ازاین اداره کل گفت: با اجرای این طرح مدیران کل راه و شهرسازی فرصت بیشتری برای انجام ماموریت‌های اصلی خود در سیاستگذاری امور حوزه‌های مختلف خواهند داشت و شاهد چابک‌‌سازی و بهبود عملکرد نیروهای انسانی این اداره کل خواهیم بود. مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این استان نیز با ابراز خرسندی ازاین انتزاع تحویل بهتر و باکیفیت‌تر جاده‌ها برای خدمت‌رسانی به مردم را نتیجه اصلی این انتزاع عنوان کرد.

شهرام ملکی، مدیر کل راه و شهرسازی استان کردستان درگفت وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با ابراز خرسندی از انتزاع راهداری ازاین اداره کل عنوان کرد: مدیران کل راه و شهرسازی ازاین پس می‌توانند بیش از امور اجرایی به مسئولیت خود درحیطه برنامه‌ریزی و پیگیری مسائل عمده راه و شهرسازی بپردازند.

ملکی افزود: طرح انتزاع راهداری از اداره‌های کل راه و شهرسازی استان‌ها رویکرد مثبتی است و مدیران کل راه و شهرسازی می‌توانند با فراغت بیشتری به رصد نقاط قوت و ضعف فعالیت‌های خود بپردازند. ما دراستان کردستان از این پس توجه بیشتری به مسائل شهرسازی و شهروندی و نظام مهندسی و اخلاق مهندسی خواهیم داشت و یکی از طرح‌های اولویت‌دار ما تسریع درتحویل واحدهای مسکن مهر نیمه‌تمام و مشکل‌دار است و درحوزه شهرسازی نیز امور املاک و اموال را دنبال می‌کنیم.

مدیر کل راه و شهرسازی کردستان تاکید کرد: توجه خاص به موضوع مورد تاکید وزیر راه و شهرسازی یعنی بازآفرینی شهری با تشکیل این ستاد دراستان درحال پیگیری است که دراین راستا درحال تدوین و اجرای برنامه‌های شناسایی و احیای سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت‌های تاریخی و فرسوده، مکان‌های مشکل‌دار و بافت‌های ناهمگون ‌شهری هستیم.

وی گفت: یکی از برنامه‌های اصلی ما توسعه شبکه آزادراهی و ریلی و راه روستایی است که درحوزه آسفالت راه های روستایی و سطح دسترسی اهالی استان به بزرگراه با کمبود مواجه هستیم.

کمبود محسوس بزرگراه و راه روستایی آسفالته در کردستان

ملکی با بیان اینکه دراستان کردستان ۱۷۲۰ روستا داریم و طول راه‌های روستایی استان ۶۰۰۰ کیلومتر است، عنوان کرد: تنها ۲۷۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالته دراستان داریم و دراین زمینه جزو کم‌برخوردارترین استان‌ها هستیم. از سوی دیگر دراستان با کمبود محسوس بزرگراه مواجه هستیم به طوری که از ۱۸۰۰کیلومتر راه شریانی استان تنها ۱۸۰ کیلومتر بزرگراه است.

وی با بیان اینکه بر اساس میانگین کشوری باید به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر راه شریانی ۲۲ کیلومتر بزرگراه داشته باشیم، افزود: درکردستان تنها یک دهم راه‌های شریانی استان بزرگراه است و برای رسیدن به استاندارد به اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم.

آمادگی نیروی انسانی و تجهیزات راهداری کردستان برای مقابله با بحران زمستان

ملکی عنوان کرد: از تابستان با توجه به کوهستانی بودن کردستان تجهیزات راهداری زمستانی چون نمک و شن و ماشین‌آلات را آماده‌سازی و راهدارخانه‌ها را به‌روز کرده‌ایم. با این انتزاع ۲۰۰ نیروی رسمی و قراردادی و ۱۵۰ نیروی شرکتی راهدار به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای منتقل می‌شوند و امسال نیز راه‌های استان آماده استقبال از فصل سرما هستند.

تحویل باکیفیت‌تر جاده‌ها با انتزاع راهداری

همچنین نعمت‌الله خواجه‌ای، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان با بیان اینکه با انتزاع راهداری از اداره کل راه و شهرسازی دیگر شاهد تحویل جاده‌های نیمه‌تمام نخواهیم بود، گفت: این انتزاع بسیار به نفع مصرف‌کنندگان جاده‌ها خواهد بود و باعث می‌شود که راهداری از ردیف بودجه و اعتباری خاص برای نگهداری راه‌ها و انجام پروژه‌ها برخوردار باشد.

خواجه‌ای با بیان اینکه کردستان مقام بیستم کشور را از لحاظ ایمنی جاده‌ای داراست، ادامه داد: افزایش ایمنی راه‌های استان از برنامه‌های اصلی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خواهد بود که یکی از عوامل موثر دراین زمینه توسعه بزرگراه‌هاست که امیدواریم محقق شود.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان گفت: کردستان ازلحاظ برخورداری از بزرگراه‌ها مقام بیست و ششم کشور را دارد و لازم است با توجه به وجود مرز بین المللی باشماق که پرترددترین مرز کشور است دراین استان هزینه‌های راهسازی و راهداری این استان افزایش یابد.