شناسهٔ خبر: 28893 - سرویس ریلی

مروری بر اخبار ریلی در هفته‌ای که گذشت

تامین ۱۲۰ لکوموتیو دیزلی و برقی با فاینانس ۴۰۰ میلیون یورویی/ برخورداری راه آهن تا ۷.۵ میلیارد دلار با اجرای کامل طرح توسعه حمل‌ونقل ریلی/ برنامه‌ریزی برای دستیابی به ترانزیت ۵ میلیون تن کالا در سال

راه آهن شمال انعقاد دو قرار داد ریلی بین مپنا و زیمنس برای تولید ۵۰ دستگاه واگن دیزل الکتریک و قرارداد طرح توسعه حمل و نقل ریلی بار و مسافر بین راه‌آهن و وزارت نفت نویدبخش یک آینده روشن در زمینه توسعه واگن سازی در کشور در هفته گذشته شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته با حضور معاون صدر اعظم آلمان و امضا موافقتنامه با وزارت نفت از اطمینان خوبی در زمینه ناوگان برخوردار شد و بسیاری از کاستی‌های راه‌آهن با این دو قرارداد رفع و برای رفع مشکلات گوناگون مردم از آلودگی هوا تا پاسخ به تقاضای حمل بار جای امیدواری به وجود آمد. 

در زیر گزیده اخبار مربوط به قراردادها و سایر رخدادهای ریلی را می‌توان مرور کرد؛

کشور به راه‌آهن دوخطه نیاز دارد

حسن روحانی که با استفاده از قطار به استان قزوین سفر کرده بود در سخنرانی خود با بیان اینکه «ما به راه آهن دو خطه نیاز داریم» از عملیاتی شدن پروژه دوخطه شدن راه آهن تهران-قزوین تا اوایل سال آینده خبر داد و گفت: اجرای این پروژه موجب تسهیل زندگی مردم می‌شود.

رئیس جمهوری افزود: دو خطه کردن راه‌آهن قزوین-زنجان نیز آغاز شده است و تلاش می‌شود راه‌آهن قزوین-رشت نیز تا پایان سال آینده تکمیل شود.

چهار سند همکاری و قرارداد برای تامین و تولید ۵۰ دستگاه لکوموتیو دیزل الکتریک در ایران، ایجاد سیستم حمل و نقل ریلی حومه‌ای تهران با حضور وزیر راه و شهرسازی ایران و معاون صدراعظم آلمان به امضا رسید.

یادداشت تفاهم تولید و تامین ۱۲۰ لکوموتیو دیزلی و برقی بین ایران و آلمان

عباس آخوندی با اشاره به قرار دادهای منعقد شده میان ایران و آلمان اظهار داشت: امروز قرارداد مشترک مپنا و زیمنس برای ساخت ۵۰ لکوموتیو دیزلی در ایران تحت لیسانس زیمنس و توافق دیگری با توجه برقی کردن راه آهن تهران-مشهد و نیاز به تامین لکوموتیوهای برقی برای ۷۰ لکوموتیو برقی یادداشت تفاهم امضا شد. همچنین در ارتباط با ایجاد یک سیستم راه‌آهن حومه‌ای در تهران و طبق مطالعات توسعه راه آهن تهران-تبریز در حال مذاکره برای توافقی با زمینس در این زمینه هستیم.

تامین فاینانس ۴۰۰ میلیون یورویی برای تولید ۱۲۰ لکوموتیو دیزل الکتریک و برقی

محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: مجموع قراردادهای تولید و تامین ۵۰ لکوموتیو دیزل الکتریک و ۷۰ لکوموتیو برقی به ارزش۴۰۰ میلیون یورو از طریق بانک‌های آلمانی و بخشی از طریق بانک‌های چینی فاینانس شده است.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، وزیر اقتصاد و انرژی آلمان از حمایت همه جانبه برای رفع موانع فایناس و بانکی را رفع کنند.

برخورداری راه آهن تا ۷.۵ میلیارد دلار از محل صرفه‌جویی سوخت

بیژن زنگنه در مراسم امضای موافقت‌نامه اجرای طرح توسعه حمل‌ونقل ریلی بار و مسافر میان شرکت‌های تابعه وزارتخانه‌های نفت و راه و شهرسازی صرفه جویی نفت گاز حاصل از اجرای طرح توسعه حمل و نقل ریلی بار و مسافر را در یک دوره ١٠ سال ١٠ میلیارد لیتر عنوان کرد و گفت: با اجرای این طرح از انتشار بیش از ٣٠ میلیون تن دی اکسید کربن جلوگیری می‌شود و این موضوع جزو تعهدهای ما در توافق نشست تغییرات اقلیمی کاپ ٢١در پاریس است.

وزیر نفت گفت: با امضای موافقنامه طرح توسعه حمل‌ونقل ریلی در صورتی است که حمل بار و مسافر نسبت به سال مبنا و مبدا افزایش یابد، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از محل صرفه جویی اجرای این طرح یادشده تا سقف هفت میلیارد و ٥٠٠ میلیون دلار استفاده کند،

معرفی قرارداد سرمایه‌گذاری ۳۰۰۰ واگن جدید تا پایان سال جاری

محسن پورسیدآقایی نیز در این مراسم ضمن تشکر از اقدامات وزیر نفت و سایر دست‌اندرکاران تفاهم‌نامه توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در بخش بار و مسافر اظهار داشت: امضای این تفاهم‌نامه و پرداخت مبلغ صرفه جویی به سرمایه‌گذار موجب تشویق آنها برای خرید واگن جدید و افزایش سهم حمل‌و‌نقل ریلی می‌شود و به طور حتم شاهد سرمایه‌گذاری سیل عظیمی از بخش‌خصوصی در حمل‌و‌نقل ریلی و خرید واگن خواهیم بود. در مقابل راه‌آهن نیز قدرت ارائه تخفیف در تعرفه‌ها و نرخ‌های خود را پیدا می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به امضای قرارداد حمایتی میان راه‌آهن و بخش‌خصوصی طبق تفاهمنامه توسعه حمل‌و‌نقل ریلی بیان دشت: امروز قرار داد تولید ۴۰۰ دستگاه واگن به عنوان نمونه در حضور وزیر نفت منعقد می‌شود و تا پایان سال جاری نیز قرارداد سرمایه‌گذاری برای تولید سه هزار دستگاه واگن به سازمان بهینه سازی مصرف انژی معرفی خواهد شد زیرا هم اکنون سرمایه گذاران در نوبت قرار دارند.

نیاز کشور به ۱۰ لجستیک پارک و بندر خشک

امیر امینی با تأکید بر اینکه «برای توسعه حمل‌و‌نقل ریلی باید به فکر توسعه لجستیک پارک‌ها و بنادر خشک بود» گفت: این‌ دو درواقع حلقه‌های ارزش‌افزوده در حمل‌و‌نقل ریلی هستند و باید در نقاطی بارهای کم‌حجم و کم تناژ، ریل پسند شوند و پس از معرفی در دسترس عموم قرار گیرند. همچنین تمام مُدهای حمل‌ونقل در آن مناطق برای توزیع خرد و محل توزیع کلان باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در کشور باید ۸ تا ۱۰ لجستیک پارک بزرگ داشته باشیم تا حمل‌ونقل ریلی از ارزش‌افزوده برخوردار شود و اقتصاد حمل‌ونقل را بهره‌ور کند.

نبود نقدینگی و تسهیلات بانکی برای پاسخگویی به تقاضای تولید ۸۰۰۰ واگن باری

معاون شرکت راه‌آهن با توجه به بسته‌های حمایتی این شرکت طی دو سال گذشته خاطرنشان کرد: این بسته‌ها موجب ایجاد شور و اشتیاق برای سرمایه‌گذاری و فعال شدن متقاضیان در حمل‌ونقل ریلی شده است، به‌طوری‌که امروز برای ۸ هزار واگن باری تقاضا در بازار سرمایه‌گذاری وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به وجود ظرفیت تولید سالانه حدود ۱۵۰۰ دستگاه واگن باری در داخل کشور بیان داشت: اما این ظرفیت بالقوه، فعلیت پیدا نمی‌کند، مگر اینکه مشکلات مالی شرکت‌های واگن‌ساز برطرف شود و از طرف دیگر شرکت‌های واگن‌ساز بتوانند تسهیلات فروشنده و روش فروش اقساطی را ارائه کنند.

گسترش ترانزیت ریلی به ۵ میلیون تن در سال

معاون بهره برداری و سیر و حرکت شرکت راه آهن ایران از طرح های گسترش ترانزیت ریلی تا ۵ میلیون تن خبر داده و گفته است: برنامه های جدیدی در زمینه حمل و نقل بین المللی داریم و کریدورهای جدیدی در حال ایجاد است.

حسین عاشوری گفته است : به منظور گسترش فعالیت های حمل و نقل بین المللی شرکت راه آهن و هماهنگی بیشتر با راه آهن‌های منطقه، تجار و صاحبان بار و نیز دستیابی به اهداف راه آهن در توسعه فعالیت های ترانزیت و گسترش کریدورهای بین المللی ، اداره کل جدید بازرگانی بین المللی تاسیس شد.