شناسهٔ خبر: 29003 - سرویس استان‌ها

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی:

برای توسعه منطقه الموت باید طرح و برنامه راهبردی در دست داشته باشیم

سيد قاسم بي‌نياز رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی گفت: وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر خود به الموت ضمن تأکید بر اهمیت منطقه از مشاور راه روستایی، معاون راهداری و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی وزارتخانه خواسته‌اند تا ارتقای وضعیت راه‌ها و ساخت و سازهای روستایی را نه به عنوان یک منطقه فرعی بلکه به عنوان پهنه‌ای با ظرفیت‌های فرا منطقه‌ای گردشگری و توریستی در دستور کار قرار دهند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، سیدقاسم بی‌نیاز در سخنان پیش از نماز جمعهٔ روستای زرآباد الموت که با حضور داود محمدی نماینده مجلس، حسن نیا معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مانی فر مدیرکل راه و شهرسازی و جمعی از مسئولین استانی و محلی برگزار شد گفت: امروز مسئلهٔ الموت تنها کمبود امکانات زیرساختی نیست، بلکه باید نخبگان منطقه بنشینند و راهکارهای توسعهٔ الموت را به نسبت ظرفیت‌های موجود در هر بخش مورد بررسی قرار دهند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی افزود: در سال‌های نه چندان دور که هیچکدام از امکانات زیرساختی امروز در منطقه فراهم نبود تولید و خودکفایی در الموت بسیار فراتر از امروز بود.

بی‌نیاز اضافه کرد: ضرورت ارتقای بسترهای زیرساختی در الموت بر هیچ‌کس پوشیده نیست، ارتقای کیفیت راه‌ها، وضعیت گازرسانی به منطقه و سایر موارد، ولی همهٔ آنچه ما امروز برای رشد و شکوفایی نیاز داریم این‌ها نیست.

این مقام مسئول تصریح کرد: امروز معماری و بافت روستایی الموت در حال از بین رفتن به دست خود ماست و اگر دست بکار نشویم هیچ از آن باقی نخواهد ماند.

بی‌نیاز بیان کرد: مقام عالی وزارت راه و شهرسازی طی دستوری به رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور خواستار تعیین تکلیف طرح‌های هادی روستاهای منطقهٔ الموت در کوتاه‌ترین زمان ممکن شده است.

وی تصریح کرد: بازنگری و نهایی سازی این طرح‌ها با محوریت حفظ و ارتقای بافت روستایی و معماری شاخص منطقه در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی راه و شهرسازی اضافه کرد: امامزاده زرآباد و دریاچه اوان از جاذبه‌هایی هستند که جمعیت قابل توجهی از سراسر کشور را برای زیارت و سیاحت به سوی خود می‌کشانند.

بی‌نیاز با تأکید بر لزوم بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها اظهار کرد: اهمیت الموت در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به منطقه به ایشان نیز ثابت شده و ایشان طی دستورهای جداگانه‌ای به معاون راهداری، مشاور راه روستایی و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور از آن‌ها خواسته‌اند که به الموت به عنوان یک منطقه فرعی نگاه نکرده و با دیدگاه یک منطقه توریستی و گردشگری، ارتقای وضعیت راه‌ها و ساخت و سازهایی روستایی را در دستور کار قرار دهند.

در ادامه بی‌نیاز گزارشی از اقدامات وزارت راه و شهرسازی در منطقه ارائه نموده و گفت: جاده‌های اصلی در دست احداث قزوین الموت تنکابن و قزوین رحیم‌آباد کلاچای، پروژه‌هایی در رده ملی هستند که اجرای آن‌ها با جدیت در وزارتخانه پیگیری می‌شود.

وی در خصوص جاده قزوین تنکابن اضافه کرد: از مجموع ۶ تونل پروژه ۵ تونل حفر شده و آخرین تونل نیز که با ۴۵۰۰ متر طول، طولانی‌ترین تونل کشور است در گام‌های پایانی اجرا قرار دارد.

این مقام مسئول ذکر کرد: قطعه اول پروژه که با ۶۲ کیلومتر طول به روستای شهرک متصل می‌شود با رفع مشکل رانش و تونل شیرکوه در مسیر آن به امید خدا در سال آینده زیر بار ترافیک خواهد رفت.

وی با اشاره به سفیر اخیر دکتر آخوندی به منطقه الموت بیان کرد: وزیر راه و شهرسازی تأکید داشت که راه فعلی قسطین لار به جاده اصلی قزوین-الموت-تنکابن متصل شود که این اقدام علاوه بر بهره‌برداری بیشتر از زیرساخت‌های موجود، تسهیل قابل توجهی در سفرهای منطقه و همچنین ترددهای بین استانی خواهد داشت.