شناسهٔ خبر: 29010 - سرویس مسکن و شهرسازی

سرپرست حوزه پژوهشی ساختمان و ابنیه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد:

هشدار فرونشست زمین در دشت ورامین/ خطر در کمین ساختمان‌های منطقه/ حفاری خط ۷ مترو علت فرونشست متروی قیام

علی بیت اللهی رئیس بخش زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی فرونشست زمین در اطراف متروی قیام را حفاری‌های انجام شده برای احداث خط ۷ متروی تهران عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی بیت اللهی دبیر کارگروه ملی زلزله، لغزش‌های زمین، ابینه و شهرسازی درباره فرونشست زمین در مترو قیام گفت: بر اساس مشاهدات میدانی کارشناسان مرکز تحقیقات، فرونشستی دایره‌ای شکل با قطر تقریبی ۲۰ تا ۲۵ مترمربع در حوالی ایستگاه مترو قیام رخ است.

دبیر کارگروه ملی زلزله، لغزش های زمین، ابینه و شهرسازی ادامه داد: ترک‌های ناشی از فرونشست زمین در پیاده‌روهای اطراف هم اثرگذار بوده و آسفالت کف خیابان هم مواج شده است.

به گفته دبیر «کارگروه ملی زلزله، لغزش لایه های زمین، ابنیه و شهرسازی»، رشته قنات‌های قدیمی تهران در این منطقه قراردارد و خاک منطقه میدان قیام هم درصد ماسه‌ای بالایی دارد و به همین علت چسبندگی خاک ضعیف و احتمال ریزش آن بالاست که مجموع این عوامل موجب فرونشست زمین درمنطقه میدان قیام شده است.

ایجاد ترک‌های جدید در دشت ورامین

سرپرست حوزه پژوهشی ساختمان و ابنیه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: درحال حاضر ترک‌ها و شکاف‌های جدیدی در منطقه دشت ورامین و معین آباد ایجاد شده که تاسیسات خطوط انتقال نیرو، مخازن آب و مناطق روستایی را درگیر کرده است.

وی اظهارداشت: بخشی از فرونشست زمین در این منطقه مربوط به تابستان سال گذشته بوده اما ایجاد ترک‌های جدید مربوط به یک هفته گذشته است که آبیاری مرازع منطقه را با مشکل مواجه کرده است.

سرپرست حوزه پژوهشی ساختمان و ابنیه فنی با اشاره به افزایش فرونشست زمین در تهران به مهر گفت: باید در هنگام گودبرداری یا احداث تاسیسات مترو به بحث فرونشست و احتمال فروریزش توجه داشته باشیم.

بیت اللهی افزود: باید در مناطقی که با گودبرداری راه قنوات را می بندیم آب را به مسیر قبلی بازگردانیم تا موجب آب‌شستگی و سپس فرونشست یا فروریزش نشود./