شناسهٔ خبر: 29015 - سرویس استان‌ها

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین:

کاهش ۱۰۰ میلیون لیتری مصرف سوخت در سال با احداث راه‌های قزوین به شمال موجب

بازدید رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین گفت: در خصوص تسریع در اجرای راه‌های ارتباطی قزوین، الموت به تنکابن و رحیم‌آباد از ۵۱ نماینده مجلس شورای اسلامی امضاء گرفته‌ام.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، راه‌های ارتباطی به شمال کشور و به‌ویژه گیلان و مازندران که از حدود ۵۰ سال پیش احداث شده‌اند، ظرفیت پذیرش تعداد زیادی از خودروهایی را که در ایام تعطیل به این استان‌ها می‌آیند را ندارند و همین امر ضرورت احداث راه‌های ارتباطی جدید همچون جاده قزوین- الموت – تنکابن و الموت به کلاچای رحیم‌آباد را دوچندان می‌کند.

جاده‌های شمالی کشور با قدمتی بیش از نیم قرن تنها راه ارتباطی از جنوب و مرکز به استان‌های گیلان و مازندران است که ظرفیت پایین آن‌ها هر ساله بار ترافیکی سنگینی را به مسافران و گردشگران تحمیل کرده و باعث اتلاف وقت و انرژی و همچنین تصادفات منجر به جرح و فوت می‌شود. هرچند در سال‌های اخیر اقدامات خوبی همچون تعریض و بهسازی این جاده‌ها برای کاهش و روان‌سازی بار ترافیکی صورت گرفته، اما این مسائل نتوانسته است مشکلات موجود را رفع کند.

از پروژه‌هایی که در این زمینه می‌تواند گره‌گشا باشد، جاده قزوین، الموت – تنکابن و الموت به رحیم‌آباد بوده که به عنوان تنها راه دسترسی جدید از شمال به جنوب رشته‌کوه البرز طی نیم قرن اخیر به حساب می‌آید و به عنوان چهارمین راه ارتباطی به مازندران و گیلان است و با احداث آن مسافت کنونی قزوین تا تنکابن در غرب مازندران که حدود ۳۳۰ کیلومتر است، به حدود ۱۸۲ کیلومتر کاهش می‌یابد؛ و مسافت قزوین رحیم‌آباد نیز با اجرای این پروژه ۱۴۲ کیلومتر کوتاه‌تر خواهد شد.

راه‌های قزوین به شمال؛ دستاوردهای سفر مقام معظم رهبری به قزوین

با سفر رهبر معظم انقلاب به قزوین در آذرماه سال ۸۲ طرحی به تصویب رسید که بر اساس آن جاده قزوین- الموت – تنکابن و الموت به رحیم‌آباد به‌واسطه تحت پوشش قرار دادن چند استان کشور مورد توجه قرار گرفت و کار مطالعه احداث آن با جدیت دنبال شد.

بر اساس این طرح، در پروژه الموت به تنکابن مسیر ۱۴۸ کیلومتری این جاده که ۹۳ کیلومتر آن در استان قزوین و ۵۵ کیلومتر در استان مازندران واقع است به سه فاز ۶۲، ۵۲ و ۳۴ کیلومتری تقسیم شده که فاز اول آن در حال حاضر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برخی قسمت‌های این جاده نیز به دلیل کوهستانی بودن و قرار داشتن در شیب‌های تند کوه، به پل‌ها و دیوارهای نگهدارنده ای برای جلوگیری از ریزش نیاز دارد که همین امر موجب کندی اجرای طرح شده است.

در پروژه راه اصلی قزوین رحیم‌آباد و کلاچای مسیر اصلی ۱۳۸ کیلومتر بوده که ۱۰۰ کیلومتر از مور یاد شده در استان‌های قزوین و گیلان دارای راه آسفالته بوده که با بهسازی قابلیت بهره‌برداری مناسب را خواهد داشت.

داود محمدی: پروژه راه‌های قزوین به شمال موجب کاهش مصرف سوخت تا یک صد میلیون لیتر در سال خواهد شد

داود محمدی رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین با اشاره به مزیت‌های احداث راه‌های قزوین به تنکابن و قزوین به رحیم‌آباد گفت: احداث این راه‌ها علاوه بر توسعه راه‌های ارتباطی استان می‌تواند موجب تسهیل در بهره‌برداری از منابع کشاورزی، رونق گردشگری، تسهیل در دسترسی مردم مناطق صعب‌العبور استان‌های قزوین، گیلان و مازندران به مراکز استان، کاهش ترافیک مسیر کناره دریای خزر، کاهش ترافیک مسیر کرج ـ چالوس و قزوین ـ رشت و رونق کشاورزی و آبزی پروری در مناطق الموت گردد. 

وی بیان کرد: احداث راه‌های جدید و متعادل کردن ترافیک و توزیع سفرها به شهرهای شمالی در نقاط مختلف، ضروری به نظر می‌رسد و از آنجا که حد فاصل جاده چالوس تا جاده قزوین ـ رشت محوری برای رسیدن به شهرهای شمالی وجود ندارد، مطالعات انجام شده نشان داده جاده قزوین ـ الموت ـ تنکابن و رحیم‌آباد گزینه مناسبی برای اتصال به شهرهای شمالی است.

داود محمدی تأکید کرد: با احداث پروژه قزوین ـ الموت ـ تنکابن ترافیک استان‌های غرب، شمال غرب و مرکزی کشور از طریق این جاده به شهرهای شمالی کشور توزیع می‌شود و کاهش چشمگیری در ترافیک و زمان مصرف سوخت در پی خواهد داشت.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود قانون اساسی با اشاره به اینکه اجرای این پروژه‌ها در فراهم کردن زیرساخت‌ها با هدف رفع موانع و مشکلات در مسیر اجرای طرح در منطقه نقش اساسی دارد، افزود: هم اکنون منطبق با نقشه‌های موجود مربوط به منابع طبیعی سعی می‌شود تا زمین‌های متعلق به اشخاص حقیقی در مسیر اجرای این طرح از اراضی ملی تفکیک و اعتباراتی هم برای تملک آن در نظر گرفته شود.

محمدی نماینده مردم قزوین آبیک و البرز نیز در بازدیدهای صورت پذیرفته در این طرح روند پیشرفت فیزیکی آن را مطلوب دانست و تأکید کرد که با بهره‌برداری از این طرح به مدت سه سال، اقتصاد استان قزوین و مازندران به‌ویژه شرق این استان در حوزه گردشگری، کشاورزی و صنعتی متحول خواهد شد

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین کاهش میزان تراکم ترافیکی و حل مشکلات ناشی از آن را از دیگر مزایای بهره‌برداری از این طرح در منطقه دانست و افزود: امروز تمام جوامع نیازمند راه‌های جدید و ایمن هستند تا بتوانند در کمترین زمان امور خود را به پیش ببرند و این نیاز در استان‌های شمالی به‌ویژه قزوین به عنوان منطقه نمونه گردشگری و تاریخی کشور ضروری است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته در ایام عید و مناسبت‌ها که در جاده چالوس با ترافیک سنگین مواجه بودیم، مسئولان متوجه شدند ایجاد راه‌های دیگر برای کاهش بار ترافیک تا چه میزان مهم است و تنها جاده رشت - قزوین جوابگو نیست لذا این طرح به دلیل ارتباطاتی که بین مناطق الموت شرقی و غربی و منطقه دو هزار و سه هزار تنکابن به وجود می‌آورد تأثیر مثبتی خواهد داشت و باتکمیل آن حلقه‌های گردشگری و ساختار اقتصاد منطقه متحول شده و ارتقاء می‌یابد.

داود محمدی با اشاره به بازدیدهای مکرر خود از این پروژه اظهار کرد: اصلی‌ترین مشکل این پروژه کمبود اعتبار است و ادامه اجرای آن منوط به تزریق اعتبار از جانب دولت بود تا جائیکه یکی از این پروژه‌ها به دلیل کمبود اعتبار تا آستانه تعطیلی پیش رفت که با توجه به تذکرات متعدد در صحن علنی مجلس به وزارت راه و شهرسازی و عوامل اجرایی پروژه در ملاقاتی که با معاون رئیس‌جمهور و ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور داشتم و در مکاتبه‌ای که به امضاء ۵۱ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید، خواستار تزریق و تأمین اعتبار برای این پروژه بسیار مهم شدم که به حمدالله با تزریق اعتبار و پرداخت بدهی پیمانکاران، عملیات راه‌سازی با سرعت مطلوب در حال اجرا است.

وی افزود: همچنین برای اجرای جاده رحیم‌آباد به کلاچای هم قرار است از محل فروش سهام نیروگاه سلطانیه زنجان اعتباری به طرح اختصاص یابد که با پیگیری‌های صورت گرفته در مجلس شورای اسلامی مقرر شده تا ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای ادامه روند کار در نظر گرفته شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین به نگرانی مردم منطقه و مسئولان محیط‌زیست و منابع طبیعی در زمینه رعایت مسائل زیست‌محیطی در اجرای طرح مزبور اشاره کرد و گفت: در خصوص آسیب‌های ناشی از اجرای پروژه مذکور و لزوم رعایت مسائل زیست‌محیطی از جمله جلوگیری از ریزش رسوبات مازاد ناشی از احداث جاده به سمت رودخانه‌های الموت رود، طالقان رود و رودخانه شاهرود و همچنین حفظ حیات وحش و منابع ارزشمند طبیعی این منطقه تذکرات لازم داده شده است و تأکید نمایندگان بر همکاری مستمر وزارت راه و شهرسازی با سازمان حفاظت از محیط‌زیست است.