شناسهٔ خبر: 29022 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازیاستان قزوین مطرح كرد:

نقش و تأثیرگذاری معماری بر شیوه زندگی انسان

گردهمایی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در اولین گردهمایی نقش معماری در سبک زندگی گفت: تأثیرگذاری معماری بر شیوه زندگی انسان و همچنین نقش فرهنگ و زندگی بر معماری، یک فرآیند غیرقابل انکار و دائمی بوده و باید این امر متقابل به بهترین شکل ممکن مدیریت شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، حامدمانی فر در اولین گردهمایی نقش معماری در سبک زندگی، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان گردهمایی و تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین (ع) گفت: انسان با یک طرز تفکر، فرهنگ خاص و سبک منش زندگی اقدام به ساخت بنایی کرده که پس از سال‌ها آن بنا و ساختمان در سبک زندگی انسان‌ها تأثیرگذار می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی در ادامه افزود: انسان و معماری همواره بر یکدیگر تاثیرگذاشته‌اند، گاهی آگاهانه و مواقع دیگر ناآگاهانه در مسیر تکامل و یا تنزل یکدیگر نقش‌آفرینی کرده‌اند.

مانیفر تاکید کرد: در گذشته شهرهای ما دارای سلسله مراتب بوده فضاهای خصوصی و عمومی، خیابان‌ها و میدان‌های اصلی به خیابان‌های فرعی و کوچه و به درون خانه‌ها کشیده می‌شد.

وی تصریح کرد: ر گذشته چون ارتباط جامعه و افراد مهم بود، لذا معماری‌ها هم به گونه‌ای طراحی می‌شد که به روابط مردم کمک کند، بدین ترتیب علاوه بر وجود فضاهای عمومی و خصوصی حریم‌ها نیز در معماری آن دوران حفظ می‌شد.

وی با اشاره به اینکه در زندگی گذشتگان، ارتباط یک ارزش جدی محسوب می‌شد گفت: ساختمان‌ها با سفارش افراد بر اساس نیازها طراحی می‌شد و معمار هم با دریافت تقاضا با استفاده از تجربه و هنر خود ساختمانی را می‌ساخت که مورد نظر صاحب آن بود.

مانی فر با بیان اینکه در معماری امروز یک معمار و یا انبوه‌ساز با طراحی تعداد زیادی واحد مسکونی سلیقه خود را به ساکنان آن دیکته می‌کند، اظهار کرد: با این روند زین پس شاهد احداث بناهایی هستیم که در آن عنصر ارتباط میان همسایگان از میان رفته و حتی شهروندان در خانه خود نیز آرامش و آسایش گذشته را نخواهند داشت.