شناسهٔ خبر: 29031 - سرویس جاده‌ای

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح كرد:

تشريح دو ماموريت اصلی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در تنگنای مالی/ تاكيد بر طراحی بودجه پایدار برای نگهداری راه‌ها

داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اين نكته كه در شرایط فعلی که با تنگنای بودجه روبرو هستیم اولویت ما در راهداری ایمنی راه‌ها است گفت: بودجه پایدار باید برای نگهداری راه‌ها طراحی شود که عادلانه‌ترین راه برای این کار وضع عوارض بر سوخت است.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، در آیین معرفی مدیرکل جدید راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان افزود: از هزار ریال عوارض بر سوخت ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به دست می‌آید که نگهداری راه به نحو مطلوب انجام می‌گیرد.

وی بیان کرد: ۲۰ درصد عوارض بر گازوییل به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده که هنوز اجرایی نشده و ما به دنبال عوارض بر کل فرآورده‌های نفتی هستیم.

وی گفت: در کشور ۸۵ هزار کیلومتر راه برون شهری و ۱۱۵ هزار کیلومتر راه روستایی داریم که با توجه به کاهش قیمت نفت و تاثیر بر فرآورده‌های نفتی مانند قیر سالانه ۶۰ تا ۷۰هزار میلیارد ریال هزینه نگهداری از جاده‌هاست.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ۳۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه شریانی اصلی در کشور وجود دارد که از طریق اعتبارات ملی نگهداری می‌شود اما منابع ملی کفاف نگهداری از این راه‌ها را نمی‌دهد و همچنان کمبود منابع مالی داریم.

وی گفت: راه‌های روستایی از منابع استانی هزینه و ۴۰ درصد بودجه استانی را شامل می‌شود که از توان استان‌ها خارج است.

کشاورزیان تصریح کرد: با توجه به ماهیت نگهداری راه ها که یک کار جاری است، نمی‌تواند محدود به تخصیص باشد و همیشه باید به موقع در نگهداری راه ها اقدام شود که اگر نشود تاثیر زیادی در تصادفات دارد و نباید به آینده موکول کرد.

وی افزود: در شرایط فعلی که با تنگنای بودجه روبرو هستیم اولویت ما در راهداری ایمنی راه ها است که شامل تامین تابلوها، تقاطع ها، تجهیز ماشین آلات، اصلاح شانه خاکی، شیب شیروانی و نگهداری راه هاست و این اقدامات باعث جلوگیری از تصادفات می شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: پس از این مرحله باید اقدامات حفاظتی انجام شود و در این شرایط، حفظ راه ها توسط درزگیری و لکه گیری انجام می گیرد.

وی اضافه کرد: بخش دیگر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، حمل و نقل جاده ای در بخش مسافر و کالاست که در حمل و نقل حدود ۱۰۰ درصد سرمایه گذاری مربوط به بخش خصوصی و وظیفه ما سیاستگذاری و نظارت بر این بخش است.

کشاورزیان وظیفه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای را ارتقای کیفیت عنوان کرد و گفت: جابجایی مسافر به وسیله حمل و نقل جاده ای در سال های گذشته رو به کاهش بوده که علت آن خرید خودروهای جدید برای مسافرت های خانوادگی و افزایش سهم ریلی کشور است.

وی بیان کرد: سیاست سازمان ارتقای کیفیت از طریق برندسازی است که اگر کسی شرکتی در یکی از شهرستان های کرمان ایجاد می کند و در هر جای ایران خدمات می دهد باید با یک نام واحد و هر شرکت باید در قالب شرکت های صاحب نام باشد.

وی افزود: تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ شرکت حقوقی در سطح کشور ثبت شده که در قالب تعدادی برند به نام فعالیت می کنند و وظیفه ما ارزیابی برندها از نظر عملکرد و کیفیت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حمل و نقل کالا نیز مهمترین مشکلی که وجود دارد بحث عرضه و تقاضاست.

وی افزود: هر کامیونی که پلاک شده مشغول فعالیت است، کامیون های ۶۰ ساله ای وجود دارد که برای آلایندگی و مصرف سوخت جریمه نمی شوند و هزینه بیمه آنها نیز کمتر است.

کشاورزیان بیان کرد: در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل قراردادها و مذاکراتی با شرکت نفت انجام شده که پس از فعال شدن قراردادها خودروهای فرسوده جمع آوری می شود و مجموع سیاست های سلبی و ایجابی به نوسازی ناوگان کمک می کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: از حدود ۱۲ سال پیش در ستاد وزارتخانه، معاونت راهداری در حمل و نقل ادغام و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ایجاد شد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: مدیریت راهداری در اداره کل راه و ترابری وقت و بعد از ادغام در اداره کل راه و شهرسازی به کار خود ادامه داد و در استان ها هم این کار انجام گرفت.

وی بیان کرد: مسائلی در بحث بودجه، مسئولیت ها و اختیارات مطرح بود که منجر به مصوبه ای از سوی شورای عالی اداری شد که مدیریت راهداری در استان ها از اداره کل راه و شهرسازی منفک، با اداره کل حمل و نقل و پایانه ها ادغام و اداره جدید با نام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای تشکیل شود.

در این آیین ضمن تجلیل از خدمات مسعود جمیلی کرمانی مدیرکل سابق راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان، خداداد مقبلی به عنوان مدیرکل جدید این اداره معرفی شد.