شناسهٔ خبر: 29109 - سرویس استان‌ها

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان فارس خبر داد؛

هشدار نسبت به فرونشست‌های متعدد در استان فارس/ برداشت‌های بی‌رویه منابع آب‌های زیرزمینی دلیل فروچاله استهبان در فارس

فرونشست زمین مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس با اعلام ۱۰ برابر شدن عمق چاه های آب و بهره برداری دو برابری آب های زیرزمینی استان به دلیل برداشت های بی رویه نسبت به فرونشست های متعدد دیگر در آن استان هشدار داد.

عکس منتشر شده در فضای مجازی که فروچاله بزرگی در استهبان را نشان می‌دهد، یکی از چندین موارد مربوط به مشکل استفاده بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی در استان فارس است که در چند وقت اخیر منتشر شده‌است.

مهرزاد بوستانی مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان فارس درباره فرونشست زمین در استان فارس همانند آنچه در استهبان به وجود آمده، گفت: در سنوات گذشته مدیریت درست در برداشت از آب‌های زیرزمینی در فارس اعمال نشده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس ادامه داد: برداشت از منابع آب زیرزمینی در استان فارس بسیار بیشتر از ظرفیت این سفره‌ها بوده است و گفته می‌شود؛ حدود دو برابر ظرفیت، از آب‌های زیرزمینی بهره‌برداری صورت گرفته است و این مساله سبب شده که سفره‌ها و مخازن نگه‌داری ذخیره آب، تخلیه شود و فضای خالی به وجود آمده موقعیتی را ایجاد کند که فرونشست زمین به وجود بیاید.

بوستانی افزود: عمده این فرونشست‌ها در مناطقی مانند استهبان، داراب و مرودشت است که آب مورد نیاز کشاورزی در آن‌ها از طریق آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود. تبعات استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی اکنون خود را در برخی مناطق نشان داده است و ما مطمئن هستیم که در مناطق دیگری نیز به زودی خود را نشان می‌دهد، زیرا بهره‌برداری بی‌رویه همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه عمق چاه‌های آب در برخی موارد چندین برابر شده است، اظهار کرد: در برخی مناطق عمق چاه‌ها ۱۰ برابر شده است؛ یعنی چاه‌هایی داشتیم که ۳۰ متر یا ۴۰ متر عمق داشتند، اما اکنون عمق برداشت آب به ۳۰۰ الی ۴۰۰ متر رسیده است، بنابراین امکان رخداد چنین اتفاقاتی همچون فرونشست زمین در استهبان در بسیاری از مناطق دیگر استان نیز وجود دارد.

بوستانی در مورد راهکار‌های جلوگیری از فرونشست زمین توضیح داد: یکی از راهکارهایی که می‌تواند؛ بسیار موثر باشد، تقویت آبخوان‌ها با اجرای طرح‌های تغذیه مصنوعی و اقدامات مربوط آبخیزداری است. هدایت آب‌های حاصل سیلاب و بارندگی به آبخوان‌ها باعث می‌شود که بخشی از این کمبود آبی که زمین در این مدت متحمل شده، جبران شود.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی در چندسال اخیر با ضعف عمومی بودجه روبرو هستند، در حالی که برای رفع مشکل آب‌های زیر زمینی فارس ما ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از عرصه استان را مطالعه کردیم و نقاط حساس و مورد نیاز را در آن مشخص کردیم که براساس برآورد ما در سال ۹۴ به ۶۵۰ میلیار تومان بودجه نیاز است.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس به ایلنا گفت: ما براساس تخصیص اعتبارات انجام شده به سهم خودمان در مناطق در اولویت، طرح‌های تقویت آبخوان‌ها را انجام می‌دهیم، اما از آنجا که خسارت فرونشست زمین بسیار سنگین و غیرقابل جبران است، باید در سطح ملی نیز به آن توجه شود، زیرا در هر منطقه‌ای که افت زمین رخ داد، قطعا دیگر خسارات به وجود آمده جبران‌ناپذیر است./