شناسهٔ خبر: 2911 - سرویس مسکن و شهرسازی

عضو هیئت مدیره انجمن اقتصاددانان ایران تشریح کرد:

تأثیر نرخ جدید سود سپرده های بانکی بر روند رکود بازار مسکن

وام مسکن یک اقتصاددان با اشاره به نرخ جدید سود سپرده‌های کوتاه‌مدت از سوی بانک مرکزی گفت: این نرخ سود ممکن است به جذب نقدینگی سرگردان موجود در جامعه، کاهش تورم و رونق بیشتر بازار مسکن بینجامد.

محمدباقر صدری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به موافقت اخیر بانک مرکزی با افزایش نرخ سود سپرده‌های ۶ و ۹  ماهه از سوی بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری گفت: اقتصاد ایران با مشکل بزرگی به نام نقدینگی مواجه است و دولت می‌بایست تا آنجا که ممکن است نقدینگی سرگردان و مخرب موجود در جامعه را جمع‌آوری و به سمت تولید هدایت کند.

عضو هیئت مدیره انجمن اقتصاددانان ایران ادامه داد: نقدینگی فعلی در حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است که اگر «نقدینگی در سایه» که به واردات کالاهای قاچاق می‌انجامد و در حدود ۸۰ تا ۱۰۰هزار میلیارد تومان است را هم به آن بیفزاییم، از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بالاتر می‌رود. این در حالی است که جامعه‌شناسان اقتصادی ایران اعلام کرده‌اند کشور ما تنها کشش ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی را دارد.

وی نتیجه وجود این حجم عظیم نقدینگی در جامعه را متمایل شدن مردم به دلالی و واسطه‌گری به جای تولید عنوان و اظهار کرد: بانک‌ها مهم‌ترین عامل جمع‌آوری نقدینگی هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه افزایش نرخ سود سپرده بلند‌مدت را برای سود بازار مسکن مخرب دانست و خاطرنشان کرد: در شرایط رکود بازار مسکن، از آنجایی که مردم مطمئن هستند قیمت خرید مسکن بیش از این افزایش نیافته و حتی ممکن است کاهش یابد، منابع خود را به بانک‌ها می‌دهند تا سود آن را دریافت کنند؛ بنابراین نباید سود سپرده بلند‌مدت بانکی افزایش یابد چون مردم نقدینگی خود را به جای گسیل به بازار مسکن، نزد بانک‌ها می‌سپارند اما درباره سپرده‌های کوتاه مدت این شرایط صدق نمی‌کند.

وی با تأکید بر اینکه سپرده‌های کوتاه مدت بیشتر برای کسانی است که قصد خرید مسکن یا اقلام اساسی دیگر مانند خودرو در چند ماه آینده را دارند و منتظر بهبود بازار مسکن هستند، گفت: اگر شوک مناسبی مانند افزایش وام مسکن به بازار مسکن داده شود، صاحبان سپرده‌های کوتاه‌مدت بلافاصله نقدینگی خود را به این بازار منتقل کرده و به خروج بازار مسکن از رکود کمک می‌کنند.

این اقتصاددان با اشاره به فعالیت‌های خلاف قانون برخی بانک‌ها یا شبه‌بانک‌ها از جمله بنگاه‌داری که به جای کمک به بهبود بازار مسکن، به رکود آن دامن می‌زند، افزود: بانک‌ها با جمع آوری نقدینگی مردم، به جای آنکه آن را به تسهیلات مسکن یا تولید اختصاص دهند، این منابع مالی را به صورت وام‌های بزرگ به شرکت‌های زیرمجموعه خود می‌دهند که هم تورم‌زاست و هم تشدیدکننده رکود بازار مسکن؛ بنابراین اگر بانک‌داری نیز اصلاح شود، بخش زیادی از رکود فعلی حاکم بر بازار مسکن برطرف می‌شود./