شناسهٔ خبر: 29328 - سرویس جاده‌ای

مهران اعتمادی:

ایتالیایی‌ها طراحی معماری آزادراه تهران- شمال را ۴۰ درصد ارزان‌تر انجام می‌دهند/ این پروژه می‌تواند الگویی برای اجرا در سایر مسیرها باشد

آزادراه تهران-شمال مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال با بیان این که برای اولین بار در کشور معماری راه در مسیر آزادراه تهران- شمال اجرا می شود، گفت: شرکت ایتالیایی ۴۰ درصد ارزان‌تر از شرکت‌های داخلی این آزادراه را معماری می کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهران اعتمادی درباره طراحی معماری راه مسیر آزادراه تهران-شمال گفت: تا کنون در پروژه‌های راهسازی کشورمان از معماری راه استفاده نشده است و هیچ شرکتی تا به امروز برای راه‌های کشور معماری خاصی را طراحی نکرده است  بنا بر این در این زمینه مقررات و آیین نامه‌ایی وجود ندارد. 

وی با بیان اینکه با پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی تصمیم گرفته شد که بر روی معماری مسیر آزادراه تهران-شمال اقداماتی انجام شود، اظهار داشت: این پیشنهاد آقای آخوندی در دستور کار ما قرار گرفت از شرکت‌های مشاور ایرانی دعوت به کار شد و چند شرکت پروپزال‌هایی را ارایه کردند اما طرح‌ها و پیشنهادهایی که از سوی این شرکت‌ها ارایه شد، هیچ کدام نیاز معماری آزادراه را تامین نمی‌کردند.

وی با بیان این که با شرکت‌های ایرانی برای طراحی اولین معماری راه در ایران چندین ماه در ارتباط بودیم اما نتیجه‌ای حاصل نشد، ادامه داد: حتی با دانشکده هنر و معماری دانشگاه تهران وارد مذاکره شدیم و پیشنهاداتی را ارایه کردند اما این مذاکرات هم نتیجه ای نداشت چراکه این گروه بیشتر به تدوين آيين‌نامه ها برای ساخت آزادراه پرداختند و نه ارايه نقشه‌های اجرايي. ‎

اعتمادی گفت: در نهایت با توجه به اینکه در کشورمان برای اولین بار بود که با مفهوم معماری راه آشنا می‌شدیم، تصمیم گرفته شد که از چند شرکت خارجی برای پیاده‌سازی و اجرای طرح‌های معماری راه دعوت کنیم. چندین شرکت خارجی پیشنهاداتی را ارایه دادند که در نهایت با پیشنهاد یک شرکت ایتالیایی موافقت کردیم.

وی افزود: پیشنهاد این شرکت ایتالیایی دو مزیت ویژه داشت اول اینکه طرح معماری و روش اجرای آن و انتخاب المان‌ها و علایم، حداکثر استانداردهای جهانی را رعایت کرده بود و از میان پیشنهادهایی که مطرح بود، بهترین روش اجرا را داشت.دوم اینکه قیمت بسیار مناسبی را پیشنهاد دادند به طوری که قیمت پیشنهاد شده از سوی ایتالیایی‌ها با رعایت تمام استانداردهای جهانی ۴۰ درصد ارزان‌تر از کمترین قیمت ارائه شده از سوی شرکت‌های ایرانی بود. در نهایت قراردادی با رعایت تمام مقررات و قوانین با این شرکت ایتالیایی برای اجرای معماری راه در مسیر آزادراه تهران-شمال منعقد کردیم.

مدیر عامل شرکت آزاد راه تهران- شمال با اشاره به اقداماتی که در معماری راه انجام می شود، به ایلنا گفت: در اجرای معماری راه اقداماتی بر روی  روشنایی مسیر، ساخت توقفگاه‌ها و استراحتگاه‌های بین راه، ترانشه‌ها، نصب حفاظ مسیر و حفاظ میان باند رفت و برگشت مسیر، چشم انداز دور و نزدیک، انطباق رنگ‌ها با طبیعت و ... انجام می‌شود.  آنچه که در طراحی معماری راه انجام می شود از یک سری قواعد و استانداردهای فنی و جهانی تبعیت می کند و مفهوم کاملا جدیدی است.

وی تاکید کرد: در این قرارداد انتقال دانش هم انجام خواهد شد و با اجرای معماری راه در آزادراه تهران-شمال، این پروژه می‌تواند الگویی برای اجرای آن در سایرمحور و مسیرها باشد.