شناسهٔ خبر: 29342 - سرویس استان‌ها

معاون امور عمرانی استانداری قم:

متولی آتش‌نشانی در جاده‌های کشور باید تعیین و با امکانات لازم تجهیز شود

نشست معاون امور عمرانی استانداری قم گفت: متولی آتش‌نشانی در جاده‌های کشور باید تعیین و با امکانات لازم تجهیز شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های استان محسن بهشتی معاون امور عمرانی استانداری و ریاست کمیسیون طی سخنانی با اشاره به وقوع حوادث جاده‌ای که منجر به آتش‌سوزی وسایل نقلیه می‌شود، گفت: در حال حاضر بر اساس قانون، اطفاء حریق در آتش‌سوزی‌های جاده‌ای به عهده هلال‌احمر نهاد شده و این در حالی است که این نهاد امکانات و تجهیزات لازم برای اطفاء حریق را در اختیار ندارد.

وی به کمبود اعتبارات کشور برای اختصاص به این امر مهم اشاره کرد و بیان کرد: لازم است با انجام مکاتبات با وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، دولت و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در قبال امتیازاتی که به مجتمع‌های خدمات رفاهی بین‌راهی می‌دهد این مجتمع‌ها را ملزم نماید خدمات امدادی مانند ایستگاه‌های آتش‌نشانی، اورژانس و هلال‌احمر و پلیس‌راه را در مجتمع‌ها احداث و تجهیز نمایند تا در مواقع بروز حوادث در کوتاه‌ترین زمان به محل حادثه اعزام شوند.

معاون امور عمرانی استاندار در بخش دیگری از سخنان خود مهم‌ترین نیاز جامعه در حوادث جاده‌ای را بحث فرهنگ‌سازی و آموزش مردم ذکر کرد و گفت: ظرفیت فرهنگ‌سازی در سازمان راهداری وجود دارد و این سازمان با مشارکت صدا و سیما و رسانه‌های دیگر باید این نیاز مهم جامعه را تأمین نمایند.

وی رفع نقاط حادثه‌خیز، کنترل عامل انسانی تصادفات و تجهیز محورهای استان به کنترل‌های الکترونیکی و نامحسوس را از دیگر اقدامات لازم برای کاهش تصادفات عنوان کرد.

بهشتی در پایان سخنان خود آمار تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین در محورهای استان در ۶ ماهه اول ۹۵ را بیش از ۲۱ میلیون وسیله نقلیه اعلام کرد و گفت: این رقم در سال گذشته نزدیک به ۱۹/۵ میلیون وسیله نقلیه بوده است که در سال جاری، آمار ترددها ۹ درصد رشد داشته است.

وی مجموع تصادفات رانندگی در ۶ ماهه نخست امسال را ۱۱۳۷ فقره اعلام کرد و گفت: متأسفانه تلفات تصادفات در این بازه زمانی با ۱۲۰ کشته ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است که لازم است با انجام اقدامات پیشگیرانه شاهد کاهش تلفات در حوادث رانندگی باشیم.

لازم به ذکر است در این جلسه کلیات ۲ طرح ورود و خروج ایمن خودروهای سپاه علی ابن ابیطالب (ع) در کمربندی قم -اراک و محور قدیم قم -کاشان تصویب شد.