شناسهٔ خبر: 29355 - سرویس مسکن و شهرسازی

معماری‌خوانی در سرای کاظمی/ تحلیل معماران و معماری معاصر دنیا

پوستر پنجشنبه‌های معماری‌خوانی با تحلیل معماران و معماری معاصر دنیا، ۲۹ مهرماه در سرای کاظمی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پنجشنبه‌های معماری‌خوانی از سلسله جلسات معرفی و بررسی ارا و آثار معماری هر هفته  در سرای کاظمی برگزار می‌شود.

نشست نهمِ پنجشنبه‌های معماری‌خوانی به آیرس متیوس اختصاص دارد. حضور علاقمندان در این نشست آزاد است و این نشست ۲۹ مهرماه از ساعت ۹ تا ۱۲ در سرای‌کاظمی به نشانی تهران، خیابان ۱۵ خرداد، کوچه امام‌زاده یحیی، کوچه ابوالقاسم، پلاک ۴۶ برگزار می شود.

گفتنی است، عمارت کاظمی یا همان سرای کاظمی که «خانه موزه تهران قدیم» نام جدید آن است از خانه‌های قدیمی تهران، در محله چاله میدان قدیم در همسایگی امام زاده یحیی با ارزشی استثنایی قرار دارد . ملک فوق در مرکز پلاک‌های همجوار خود چون نگینی قرار گرفته است. این بنا که حدود ۱۰۰ سال از ساخت آن می‌گذرد، با توجه به جدا شدن از املاک جنبی، با مساحتی حدود ۲۰۳۳ متر مربع باقی مانده که شامل ۱۲۱۵متر مربع عرصه و فضای باز و ۶۵۰ متر مربع عیان و زیر بنا است.

مرمت این پروﮊه از سال ۱۳۸۶، به سفارش معاونت فنی عمرانی منطقه ۱۲ انجام شده است. همچنین در پروژه‌ای در قالب مردم‌شناسی که شهرداری با استفاده از ماکت‌ها و عروسکهایی مشاغل و آداب و رسوم مردم تهران طی ۱۵۰ سال گذشته را به نمایش گذاشته در این مجموعه به صورت کوچک و دایمی برقرار شده است./