شناسهٔ خبر: 29561 - سرویس مسکن و شهرسازی

آشنایی با مسجد جامع (مسجد عتیق) اصفهان

مسجد جامع اصفهان مسجد جامع (عتیق) اصفهان، مسجدی با گنجینه‌ای از هنرهای معماری ایران در دوران مختلف تاریخی، تجربیات هزاران ساله مسجدسازی به ویژه طرح مسجد ایرانی است که در سی و ششمین اجلاس جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید. گفته می‌شود، مسجد جامع اصفهان منعکس‌کننده هنر بیزانس و کلاسیک در قالب یک بنای سنتی و اسلامی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مسجد جامع (عتیق) اصفهان که یکی از مهم‌ترین آثار معماری ایرانی به شمار می‌رود گنجینه‌ای از هنرهای معماری ایرانی دوره‌های مختلف تاریخی از دیلمیان، سلجوقیان، آق قویونلوها، و ایلخانی تا صفوی، و قاجاری را دربرمی‌گیرد.

به سخن دیگر مسجد جامع اصفهان، تجربیات معماری هزار ساله مسجدسازی بهویژه خلق طرح مسجد ایرانی را در بردارد و به همین لحاظ میتوان بسیاری از سبکهای تاریخ معماری ایران و کشورهای همسایه را در آن شناسایی کرد. این مسجد همچنین دارای ارزشهای سازهای و ساختاری، تزئینی و اسنادی بسیار است که از دید کارشناسان یونسکو دور نماند و کمک کرد تا مسجد جامع به جایگاهی که شایسته آن بود دست یابد.

مسجد جامع اصفهان در سی و ششمین اجلاس جهانی یونسکو که در شهر سن پترزبورگ روسیه برگزار شد، در فهرست میراث جهانی ثبت شد. ثبت این مسجد یگانه در فهرست میراث جهانی فرصتی درخشان در اختیار ایران و اصفهان قرار داده است تا همراه با مردم ایران و به ویژه شهر اصفهان، همه دوستداران میراث‌فرهنگی از سراسر حهان نسبت به حفظ، مرمت و مراقبت این اثر و معرفی ارزش‌های آن به گردشگران همگام شوند.

مسجد جامع یا مسجد عتیق اصفهان مجموعه تاریخی وسیعی را به ابعاد ۱۷۰ در ۱۴۰ متر در شمال شرقی اصفهان و کنار میدان کهنه نشان می‌دهد و امروز شامل قسمت‌های مختلفی است از قبیل گنبد نظام‌الملک، گنبد تاج‌الملک، حیاط چهار ایوانی و شبستان‌های گرد آن، مدرسه مظفری، محراب الجایتو که هر یک نمایانگر سیر هنر معماری اسلامی در دوره‌ای خاص هستند. بنا بر شواهد تاریخی، مسجد جامع اصفهان بر روی ویرانه‌های مسجد قدیمی‌تری ساخته شده که اعراب ساکن قریه تهران در اصفهان در قرن دوم هجری در یهودیه بنا کرده بودند. مسجد اولی بر خرابه‌های ابنیه‌ای مربوط به اواخر دوره ساسانی برپا شده بود.

مهمترین طرح‌های توسعه مسجد جامع یا عتیق اصفهان در دوران آل بویه و صفویه بوده است و سبک معماری مسجد، شیوه رازی است. همچنین، مسجد جامع اصفهان منعکس کننده هنر بیزانس و کلاسیک در قالب یک بنای سنتی و اسلامی است. /