شناسهٔ خبر: 29569 - سرویس مسکن و شهرسازی

نگاهی به زندگی حرفه‌ای مهدی حجت

مهدی حجت مهدی حجت، معمار معاصر ایران که همواره با اندیشه‌های معمارانه ایرانی شناخته شده، بنیانگذار سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران است. وی همواره به دلیل علاقه وافر خود به مباحث میراث‌فرهنگی، این مهم را از سرلوحه اندیشه و تصمیم گیری‌های کلان خویش قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر مهدی حجت، زاده ۱۳۲۸، معمار ایرانی و از روسای اسبق و بنیانگذار سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است. وی فوق‌لیسانس معماری دانشگاه تهران و دارای دکتری حفاظت از بناهای تاریخی از دانشگاه یورک انگلستان است.

از جمله سوابق اجرایی حجت، می‌‌توان به جانشینی وزیر در سازمان ملی حفاظت آثار باستانی ایران، عضو شورای مشورتی کمیته ملی یونسکو، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی کشور و جانشین وزیر فرهنگ در شورای‌عالی معماری و شهرسازی اشاره کرد.

مهدی حجت در انتخابات چهارمین دوره شورای شهر به شورای شهر تهران راه یافت اما به دلیل انتصاب به عنوان معاون ریاست میراث‌فرهنگی از شورای شهر تهران استعفا داد و ولی‌الله شجاع‌پوریان جایگزین وی شد. از آغاز ریاست محمدعلی نجفی در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بود.

بخشی از مسئولیت‌های مهدی حجت به شرح زیر است؛

- معاون امور برنامه‌های سازمان صدا و سیما.

- معاون وزیر فرهنگ و آموزش عالی.

- بنیانگذار و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی کشور.

- عضو شورای‌عالی سازمان اسناد ملی کشور تاکنون.

- عضو شورای‌عالی معماری و شهرسازی.

- رئیس شورای مرکزی نامگذاری اماکن کشور.

- داور پروژه‌های ملی تاکنون.

- عضو شورای هماهنگی مراکز تحقیقاتی کشور.

- عضو گروه طراحی مسجد دانشگاه صنعتی‌شریف.

- مشاور رئیس دانشگاه تهران.

- رئیس پروژه تونل رسالت.

- رئیس موسسه فرهنگی ایکوموس ایران تاکنون.

- مسؤل کمیته طرح‌های معماری سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران تاکنون.

- عضو کمیته پژوهشی استانداردسازی عمرانی و زیرساخت‌های شهری تاکنون.

حجت در گفتگویی با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به بهانه روز معمار گفته است: اهمیت معماری در این است که معماران، شکل زندگی انسان‌ها را به وسیله ظرفی که تولید می‌کنند عینیت بخشیده و خلق می‌کنند. معماری و معماران به جهت آن‌که از بدو تولد تا مرگ انسان، لاینقطع بر زندگی‌اش تاثیر می‌گذارد و تاثیرش تاثیری پنهان و نه آشکار است که مداوم است، بنابراین معلمان خاموشی هستند که انسان‌ها را در طول زندگی‌شان به مسیری که مایل‌اند هدایت می‌کنند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/