شناسهٔ خبر: 29649 - سرویس مسکن و شهرسازی

حقانی مطرح کرد؛

تشریح تفاوت‌های فروریزش و فرونشست‌های تهران/ حفاری تونل‌های مترو، علت فروریزش معابر پایتخت

محمد حقانی رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران، علت فروریزش‌های اخیر شهر تهران را حفاری‌های مترو عنوان کرد و گفت: حفاری تونل مترو عامل فرو ریزش معابر تهران است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بی‌ارتباط بودن نشست‌های اخیر در تهران با فعالیت‌های تونل‌سازی مترو  از جمله نشست خیابان پیامبر و نشست جنجالی شهران، که روی هم رفته ۸ فوتی و ۱۲ مصدوم به جا گذاشت، درحالی از سوی مسئولان مدیریت شهری انکار می‌شود که همه این نشست‌ها در مسیر عبور تونل مترو بوده است. از طرفی برخی اعضای شورای شهر همچون محسن سرخو، معتقدند که این نوع برخورد شهرداری با موضوعات؛ به معنی پاک‌کردن صورت مسئله است که تنها نگرانی‌ها را در‌این‌ باره افزایش می‌دهد. براین اساس، رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به موضوع زیست‌محیطی ریزش‌های اخیر تهران، از مسئولان مربوطه خواست در یک همکاری بین بخشی بکوشند تا حوادث مرگبارتری رقم نخورد.

ایران از قول مهندس محمد حقانی با اشاره به پدیده فرو ریزش زمین در تهران نوشت: در ۴ ماه اخیر، ۷ مورد ریزش در تهران اتفاق افتاده که مجاورت محل این ریزش‌ها با محل حفر تونل‌های مترو، باعث شده که گروهی انگشت اتهام خود را به سوی مترو نشانه روند و این شائبه ایجاد شود که ریزش‌های اخیر با حفاری‌های مترو ارتباط مستقیم دارد.

وی با اشاره به اینکه نقش حفاری‌های مترو در ایجاد این ریزش‌ها، نیازمند انجام کار کارشناسی دقیق در دو حوزه «ژئوفیزیک» و «ژئوتکنیک» در مسیر تونل‌های مترو است، تصریح کرد: این در شرایطی است که گروه دیگری، فرسودگی شبکه انتقال آب شهری را متهم  کرده و نشت آب از لوله‌های پوسیده آبرسانی را دلیل اصلی ریزش‌های اخیر تهران قلمداد می‌کنند.

حقانی با بیان اینکه بدون تردید، حفر تونل با توجه به گستردگی تهران که در ساعات روز ۱۲ میلیون نفر در معابر آن در  حال رفت و آمد هستند و در ساعات شب نیز ۹ میلیون نفر در سطح آن سر به بالین می‌گذارند، از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: هر چند اجرای طرح‌های زیرزمینی در تمامی دنیا دارای مخاطرات خاص خود است اما این خطرات در تهران با توجه به نوع و جنس خاک، مضاعف است.

وی با اشاره به اینکه ساخت و ساز همزمان ۱۰۰ کیلومتر مترو در خطوط سه گانه متروی تهران، جای قدردانی و تشکر فراوان از مدیران شهری و مسئولان مترو دارد و البته قبل از آن، باید دست کارگرانی که در اعماق زمین، جان خود را در طبق اخلاص گذاشته و با شرایط طاقت‌فرسا مشغول به کار هستند بوسید، اظهار کرد: البته سرعت در ساخت مترو، نباید دقت در این طرح ملی را تحت‌الشعاع قرار داده و به هیچ عنوان ارزش ندارد که خطوط مترو به قیمت بی‌سرپرست شدن خانواده کارگران مترو، چند روزی زودتر افتتاح شوند.

حقانی با بیان اینکه از سوی دیگر، دستگاه‌های خدماتی نیز باید هر چه سریع‌تر با نگاه ملی به موضوع ترمیم و تعویض شبکه انتقال آب شهری اقدام کنند، تصریح کرد: این اقدام، ضمن به حداقل رساندن نشتی آب از لوله و پرتی آب از شبکه، می‌تواند تأثیر احتمالی آب شستگی لایه‌های خاک به‌دلیل فرسودگی شبکه را نیز به‌حداقل رسانده و اقدامی ماندگار را به یادگار بگذارد.

وی با اعلام اینکه متأسفانه مسئولان مربوطه به جای حل مسأله، صورت مسأله را پاک می‌کنند، گفت: برخی اعتقاد دارند دلیل ریزش‌های اخیر تهران، پایین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی است که به آن «فرونشست» می‌گویند و در مقابل، برخی دیگر نیز معتقدند ریزش‌های رخ داده در تهران، به دلیل عملیات حفاری تونل‌های مترو است که به آن «فروریزش» می‌گویند./