شناسهٔ خبر: 29669 - سرویس استان‌ها

در گفت‌وگو با مدیران کل راه و شهرسازی و راهداری خوزستان مطرح شد:

افزایش هماهنگی راه و شهرسازی خوزستان با انتزاع راهداری/ برنامه‌‌ریزی برای ساخت، توسعه و بهسازی ۱۸۰۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی

منوچهر رحمانی مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان با ابراز خرسندی از انتزاع راهداری از این اداره کل گفت: با انتزاع رویکرد این اداره کل بیش از گذشته معطوف به مدیریت و ایجاد هماهنگی میان بخش‌های مختلف ریلی، جاده‌ای، دریایی و هوایی در کنار امور شهرسازی می‌شود.

منوچهر رحمانی، مدیر کل راه و شهرسازی استان خوزستان درگفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با ابراز خرسندی از انتزاع راهداری از این اداره کل عنوان کرد: با این انتزاع جایگاه اداره کل راه و شهرسازی به سمت مدیریت و هماهنگی بین‌بخشی درحوزه‌های مختلف دریایی، هوایی، ریلی و جاده‌ای همچنین شهرسازی و راهسازی سوق پیدا می‌کند. سیاست انتزاع راهداری بسیار منطقی بوده چراکه باید بهره‌بردار و نگهدار جاده‌ها باشد و تلاش بیشتری برای رفع مشکلات احتمالی و افزایش ایمنی داشته باشد. ضمن اینکه می‌توانیم با فراغت بیشتری به اموری چون اجرای طرح تفصیلی بازآفرینی شهری و رفع چالش های مسکن مهر بپردازیم.

رحمانی افزود: البته دراجرای سیاست‌های موردنظر با کمبود منابع مالی مواجه هستیم که باید برای آنها به طور اساسی چاره‌اندیشی شود.

وی گفت: ممکن است درابتدای اجرای طرح انتزاع راهداری به دلیل ایجاد تحولات ساختاری مشکلاتی بروز کند ولی این سیاست درمیان‌مدت و بلندمدت بسیار مفید است و شاهد افزایش محسوس ایمنی جاده ها خواهیم بود.

رحمانی افزود: سال گذشته استان خوزستان رتبه عالی کاهش تلفات جاده‌ای را به دست آورد و کاهش ۱۵ درصدی تلفات شدیم ولی از زمان پسابرجام و شدت گرفتن سرمایه‌گذاری درصنعت نفت به میزان ۳۰ درصد ترافیک درمحورهای استان افزایش یافته و تصادفات نیز چهار درصد افزایش یافته است.

مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان عنوان کرد: یکی از برنامه‌های اصلی این اداره کل ساخت، بهسازی و توسعه ۱۸۰۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی است.

وی گفت: از سوی دیگر خوزستان جزو هفت استان با درصد بالای بافت فرسوده درکشور است و به دنبال جذب تسهیلات و به‌کارگیری ظرفیت‌های استانی برای احیای بافت فرسوده هستیم. دراین راستا یکی از اقدامات ما برای توفیق بیشتر در بازآفرینی شهری انتقال دفتر بهسازی شهری به منطقه منبع آب بوده تا اطلاع‌رسانی به اهالی و برنامه‌ریزی برای اجرای طرح‌های موردنظر تسهیل شود.

رحمانی تاکید کرد: حدود ۱۰ درصد بافت فرسوده کشور در مجموع ۲۰ شهراستان خوزستان متمرکز شده و شهرهای اهواز، شوشتر، بهبهان، آبادان، خرمشهر، ماهشهر و سوسنگرد حجم بالایی از بافت فرسوده را به خود اختصاص داده‌اند.

وی از اجرای طرح ۱۷۰ میلیارد تومانی ساخت، توسعه و بهسازی برای سهولت زیارت اربعین خبر داد و گفت: اکنون ۸۰ کیلومتر از جاده چزابه را در دست ساخت و چهارخطه کردن داریم که سال گذشته ۳۰ کیلومتر آن چهارخطه شده است.

برنامه‌ریزی برای ارتقای ایمنی جاده‌های خوزستان

همچنین مسعود مصدقی، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان با بیان اینکه یکی از مزایای مهم انتزاع راهداری از اداره کل راه و شهرسازی برخورداری بیشتر حوزه راهداری از اعتبارات استانی و ملی است، گفت: می‌توان امیدوار بود که با این انتزاع سهم نگهداری و ارتقای ایمنی جاده‌ها درمواردی چون تامین روشنایی، روکش آسفالت و نصب علایم افزایش یابد.

مصدقی افزود: عمده محورهای استان خوزستان شریانی و ۹۰ درصد حمل و نقل استان جاده‌ای است و پرداختن به ایمنی راه دراین استان از اهمیت زیادی برخوردار است. دراین راستا برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در آینده نزدیک در هر ۲۰ کیلومتر راه‌های شریانی یک دوربین کنترل سرعت نصب کنیم که دراین راستا تاکنون دکل‌های برق سامانه هوشمند را ازپل زال تا دهدز نصب شده است.