شناسهٔ خبر: 29686 - سرویس ریلی

دالان اقتصادی آهنين؛

بررسی پیشنهاد هند برای اتصال بنادر آن کشور به آب‌های دریای‌خزر و بنادر تجاری روسیه

راه آهن در روزهای اخير، روسيه به هند پيشنهاد داده كه بنادر اين كشور از راه ايران به آب‌های دريای‌خزر و بنادر تجاری روسيه متصل شوند. گفته می‌شود، روسيه و جمهوری اسلامی ايران به‌عنوان سه ضلع اصلی مثلث اقتصادی، در حال ايجاد دالانی اقتصادی با ضريب امنيتی و بهره‌وری بالا هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در روزهاي اخير روسيه به هند پيشنهاد داده كه بنادر اين كشور از راه ايران به آب‌هاي درياي خزر و بنادر تجاري روسيه متصل شوند.
دنيس مانتوروف - وزير صنعت و تجارت روسيه - در همايش روسيه و هند در بمبئي با اعلام اين خبر بيان كرده است كه گسترش مسيرهاي لجستيك در چارچوب كريدورهاي "شمال - جنوب" از طريق بنادر ايران به بنادر روسيه در آستاراخان بهترين گزينه براي گسترش مراودات اقتصادي است. زيرا كاهش زمان و هزينه حمل از ويژگي مهم كريدور شمال - جنوب است.

شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در همین رابطه نوشت: در اين ميان كشورهاي آسيايي و اروپايي مي توانند در مسير كريدور شمال - جنوب كالاي خود را با سرعتي حدود دو برابر در مقايسه با مسير كانال سوئز مبادله كنند. اين امر با توجه به ايجاد كشورهاي جديد در منطقه آسياي ميانه و نيز شكل گيري بازارهاي جديد جهاني در حوزه اقيانوس هند و خليج فارس، براي هر دو قاره آسيا و اروپا داراي اهميت فراواني است.

كريدور شمال - جنوب كه بخش مهمي از آن از خاك ايران مي گذرد، درحال حاضر مهمترين و مناسبترين حلقه ترانزيت كالا بين آسيا و اروپا به شمار مي رود. اين كريدور درحال حاضر از حوزه اقيانوس هند (بندر بمبئي) آغاز و از طريق دريا به بندرعباس درجنوب ايران متصل مي شود.

با توجه به اينكه در داخل خاك ايران كالاها بوسيله حمل و نقل جاده اي و يا ريلي به بنادر شمال كشور (بندر انزلي و بندر اميرآباد) انتقال مي يابند و سپس از طريق درياي خزر به بنادر آستاراخان و لاگان روسيه حمل مي شوند، با تكميل راه آهن قزوين ـ آستارا، امكان دسترسي جاده اي و ريلي به كشورهاي منطقه قفقاز و روسيه نيز بهبود خواهد يافت.

پس با توجه به اينكه هزينه حمل كالاهاي ترانزيتي ميان كشورهاي حوزه اقيانوس هند و شمال اروپا از طريق مسير كريدور شمال - جنوب تا حدود ۳۰ درصد نسبت به مسيرهاي سنتي موجود ارزانتر است و كشورهاي جنوب شرقي آسيا، آسياي مركزي، خاورميانه، حوزه اقيانوس هند و خليج فارس و نيز شمال اروپا با پيوستن به كريدور حمل و نقل بين المللي شمال - جنوب كه ازجمله كريدورهاي چندوجهي است، ‌ مي توانند از مزاياي آن در حمل و نقل سريع و ارزان كالاهايشان بين آسيا و اروپا استفاده كنند.

در اين بين موافقتنامه راهبردي تاسيس دالان حمل‌ونقل و گذر بين‌المللي موسوم به «موافقتنامه چابهار» كه روز سوم خرداد در حضور روساي جمهوري ايران و افغانستان و نخست‌وزير هند كه به تهران سفر كرده بود امضاء شد، بنا به گفته رياست جمهور «چابهار را به عنوان مبداء دالان ترانزيتي بين جنوب و شرق و جنوب و شمال خواهد كرد و با اتمام راه آهن چابهار و زاهدان و سپس زاهدان و سرخس، اين بندر مي‌تواند به نقطه اتصالي بين كشورهاي مختلف از جمله هندوستان با افغانستان، كشورهاي آسياي ميانه، قفقاز و شرق اروپا تبديل شود و اين زماني در حال اتفاق است كه هند مايل است كه از اين طريق به بازارهاي افغانستان و آسياي ميانه دسترسي پيدا كند (مسيري كه به دليل همسايگي با پاكستان و تنش‌هاي سياسي با اين كشور مسدود شده است).

پس هند، روسيه و جمهوري اسلامي ايران بعنوان سه ضلع اصلي اين مثلث، در حال ايجاد دالاني اقتصادي با ضريب امنيتي و بهره وري بالا بوده كه در صورت تحقق، ابعاد اقتصادي آن را بخش اعظمي از جهان امروز لمس خواهند كرد./