شناسهٔ خبر: 29722 - سرویس جاده‌ای

بهره‌وری در وزارت راه و شهرسازی از دو منظر:

اقدامات مفید وزارت راه در افزایش بهره‌وری قابل تحسین است/ پیاده‌سازی چرخه بهره‌وری در کشور دشوار است

امیر امینی رئیس سازمان ملی بهره‌وری در حاشیه پنجمین نشست متولیان بهره‌وری به اقدامات مفید وزارت راه و شهرسازی برای افزایش بهره‌وری اشاره کرد و گفت: متخصصان تراز اول در این وزارتخانه در معاونت‌های مختلف به تلاش برای افزایش بهره‌وری دورن سازمانی و فراسازمانی می‌پردازند و اقدامات مفید و قابل ستایشی را به انجام رسانده‌اند.

رویا طباطبایی یزدی، رئیس سازمان بهره‌وری کشور درحاشیه پنجمین نشست متولیان بهره‌وری درگفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی وزارتخانه‌ای منظم و فعال در عرصه ارتقای بهره‌وری است و استماع گزارش نمایندگان راه‌آهن و سازمان بنادر و دریانوردی در این نشست نشان داد که اقداماتی عالی و قابل تحسین برای ارتقای بهره‌وری انجام شده و وزارتخانه راه و شهرسازی دارای نیروهای متخصص تراز اول است که دراین زمینه با جدیت به برنامه‌ریزی و فعالیت می‌پردازند.

طباطبایی یزدی گفت: خوشحالیم که جلسات شورای متولیان بهره وری به پختگی رسیده و اهمیت بهره‌وری مورد تاکید لایه‌های بالای دیریتی دروزارتخانه‌های مختلف قرار گرفته است.

امینی: تدوین شاخص‌های بهره‌وری و عوامل تولیدی و اجرایی برای بهبود بهره‌وری

همچنین امیر امینی، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در این جلسه نمایندگان سازمان بنادر و دریانوردی و راه‌آهن جمهوری اسلامی به ارائه گزارشی از اقدامات خود در حوزه ارتقای بهره وری پرداختند، عنوان کرد: اقدامات راه‌آهن تدوین شاخص‌های بهره‌وری و عوامل تولیدی و اجرایی برای بهبود بهره‌وری و اقدامات عملیاتی این سازمان در تدوین نظام‌های آراستگی، پیشنهادها و تسری آن به ادارات مختلف بود. نماینده سازمان بنادر نیز به فاکتورهای پاینده‌سازی چرخه بهره‌وری در این سازمان اشاره کرد و نمودارهای بهبود و پس‌رفت عملیات بهره‌وری دراین سازمان را ارائه کرد.

امینی افزود: دراین جلسه تاکید شد در محاسبات بهره‌وری مسئله برون‌سپاری در حوزه حمل و نقل باید موردتوجه قرار گیرد و عوامل بیرونی نیز در این مقوله وارد شد و قرار شد سازمان ملی بهره‌وری جلسات تخصصی را برای آموزش شیوه محاسبات و مرور دستورالعمل استانداردهای بین‌المللی برای اصلاح بهره‌وری برگزار کند.

وی درعین حال با تاکید بر اینکه پیاده‌کردن چرخه بهره وری درکشور ما دشوار است، تصریح کرد: مدیریت بهره‌وری درکشور ما دشوار است و تقریبا نمی‌توانیم مدیریت منابع را با بخش هزینه‌ای و تملک تراز کنیم تا به ارائه خدمات موثر بینجامد. از بودجه هزینه‌ای ۲۴۰ میلیارد هزارتومانی دولت کمتر از ۱۰ درصد صرف تملک می‌شود که ارزش افزوده دارد. از سوی دیگر روزانه میلیون‌ها ساعت وقت مردم درحمل و نقل هدر می‌رود و هنوز نظام استفاده از فناوری اطلاعات برای پرهیز از سفرهای حمل و نقلی تدوین نشده و میلیون‌ها لیتر مصرف سوخت بیش از حد نیاز داریم که این عوامل مانع دستیابی ما به رشد اقتصادی متوازن شده است.

امینی تاکید کرد: بر اساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه باید یک سوم رشد اقتصادی را در بهره‌وری دید و تا زمانی که نرخ خدمات‌رسانی به مردم سوبسیدی است نمی‌توانیم بهره‌وری را پیاده‌سازی کنیم.

وی گفت: در بازتوزیع ثروت باید قیمت تمام شده استفاده از منابع را از مردم بگیریم تا در بهره‌وری موثر باشد و گرنه اسیر آمار و ارقام هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: برنامه عملیاتی وزارت راه در حوزه بهره‌وری منجر به کاهش مصرف انرژی و اتلاف وقت درسیستم حمل و نقل می‌شود.