شناسهٔ خبر: 29792 - سرویس بنادر و دریانوردی

جلیل اسلامی مطرح کرد:

هماهنگی بین دریا و خشکی با ایجاد صنعت کروز/ گردشگری دریایی به مفهوم خارجی کار سنگینی است

کشتی کروز ‌معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه صنعت کروز زیرساخت‌هایی را می‌خواهدکه فعلا وجود ندارد، گفت: صنعت کروز به معنای آوردن مسافر خارجی یک کار چند وجهی و گسترده بین سازمان‌های مختلف است تا بتوانند بین دریا و خشکی هماهنگی ایجاد کنند.

جلیل اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری وارت راه وشهرسازی، در خصوص امکان بازگشت مجدد تورهای‌ کروز بین‌المللی به بنادر و جزایر ایران، گفت: کروز صنعت خیلی پیچیده و گرانی است و برای راه‌اندازی آن باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کرد.

وی ادامه داد: زیرساخت دراین مقوله به معنای آن است که برای راه اندازی خط کرو از کشتی تا ترمینال و اسکله و برنامه ریزی برای پیاده و سوارکردن مسافر باید وجود داشته باشد و مهمتر از همه شبکه کار شناورهای کروز است.

اسلامی دراین خصوص توضیح داد: شبکه یعنی اینکه وقتی کروز وارد بنادر می‌شود، برای پیاده سازی و حمل و نقل مسافر خارجی مشکلی وجود نداشته باشد، برهمین اساس است که تاکید داریم زیرساخت خیلی مهم است و برای راه‌اندازی خط کروز به شبکه احتیاج داریم.

به گفته اسلامی صنعت کروزبه معنای آوردن مسافر خارجی یک کار چند وجهی و گسترده بین سازمان‌های مختلف است تا بتوانند بین دریا و خشکی هماهنگی ایجاد کنند.

‌معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردیبا بیان اینکه پس کرانه به معنای جایی که توریسم باید در آن مستقر شود و آنجا را ببیند نیز هنگام برنامه ریزی برای صنعت کروز اهمیت ویژه ای پیدا می‌کند، گفت: بخاطر گران بودن زیر ساخت‌های این صنعت در اینکه در کشور ما این امکان وجود دارد یا خیر تردید دارم.

وی توضیح داد:شبکه جذب کروز در کشور ما وجود ندارد، پایانه های تخصصی مربوط به این کشتی‌ها باید وجود داشته باشد که درحال حاضر این شرایط فراهم نیست، اینکه دو تا سه هزار نفر مسافر در فاصله کوتاهی امکان تخلیه و سوار شدن داشته باشند اساسا به رفع تحریم‌ها ارتباطی نداد و جای کار داخلی دارد.

اسلامی درخصوص جذب سرمایه گذار خارجی برای راه اندازی صنعت کروز در داخل کشور گفت:این کار جزو کارهایی است که هماهنگی سرمایه گذار داخلی و خارجی را می‌طلبد زیرساخت موضوع داخلی و پذیرش این مدل مسافر یا توریسم دریایی و کار کردن با آنها موضوع خارجی است.

اسلامی با بیان اینکه تاکنون در سازمان بنادر در حوزه مسافری و پایانه‌ای کارهای زیادی انجام شده است، گفت:در تجهیز  و نوسازی و ارتقای شناورهای ساحلی در آب‌های داخلی کارهای زیادی انجام داده ایم.اما گردشگری به مفهوم خارجی که کشتی خارجی بیاید و مسافر بیاورد کار خیلی سنگینی است.