شناسهٔ خبر: 30003 - سرویس جاده‌ای

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

استقرار نظام مدیریت پروژه PMO در حوزه زیرساخت/ تکمیل پروژه‌های اولویت‌دار در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی/ مدیریت پروژه‌ها در دو حوزه توانمند‌سازی مدیران و استقرار سیستم‌ مدیریت پروژه

سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت ساخت‌وتوسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل گفت: هدف‌گذاری شده تا در سال ۱۳۹۶ پروژه‌های اولویت‌دار شرکت ساخت که در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی تعریف شده است تکمیل شود و نظام مدیریت پروژه‌ها در حوزه زیرساخت با رویکرد توانمندسازی کارشناسان و مهندسان تقویت و توسعه یابد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل دومین جلسه مجمع عمومی شرکت ساخت و توسعه در سال ۱۳۹۵ با عنوان اصلاحیه بودجه سال ۱۳۹۵ و بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۶ با حضور غلامرضا سلامی مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری، حسابرسی و اصول حاکمیت شرکتی، محمد رحمتی رئیس هیئت‌مدیره شرکت ساخت و توسعه، سعید محمد زاده معاون وزیر راه و شهرسازی و نمایندگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت راه و شهرسازی، اعضای هیئت‌مدیره شرکت ساخت و توسعه و جمعی از معاونان و مدیران شرکت برگزار شد.

 معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر تغییر رویکرد شرکت ساخت بر مبنای مدیریتی اعلام کرد: با توجه به وظایف تعریف‌شده برای شرکت ساخت و توسعه لازم است رویکرد‌ها از اجرایی به مدیریتی تغییر یابد و تنها نقش دولت حاکمیتی و نظارتی باشد.

 محمد زاده طراحی روش‌های جدید تأمین منابع مالی را به‌منظور کاهش اتکا به منابع دولتی مهم ارزیابی کرد و گفت: لازم است تا با طراحی‌ بسته‌‌های مشارکتی دولت تنها وظیفه نظارتی داشته و بخش‌های غیردولتی از طریق بهره‌مندی از این روش‌های جدید هزینه‌های احداث راه‌ها را بر عهده بگیرند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به کمبود منابع مالی کشور افزود: به‌منظور پیشبرد برنامه‌‌های شرکت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های برنامه ششم به‌منظور بهره‌مندی از سایر منابع مالی که اتکا ما را به بودجه‌های دولتی کاهش می‌دهد اثربخش خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر افزایش وظایف ناشی از تعریف پروژه‌های عمرانی جدید همگام با برنامه‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: افزایش وظایف بر اساس شروع پروژه‌های جدید به‌ویژه در کریدورهای ملی و بین‌المللی نیازمند توسعه منابع جاری شرکت است که بایستی با حمایت مجمع به این بخش توجه بیش‌ازپیش شود.

وی در انتها تأکید کرد: به‌منظور تسریع درروند اجرای پروژه‌ها و افزایش کیفیت آموزش مستمر مدیران و مجریان پروژه از ضروریات است که لازم است در برنامه‌های سال ۱۳۹۶ به آن توجه ویژه شود.

 معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت آموزش مدیران و کارشناسان در حوزه مدیریت پروژه اظهار داشت: ساختار  و وظایف شرکت ساخت و توسعه بر پایه مدیریت پروژه‌ها استوار است و آموزش در این بخش باید به‌طور مستمر انجام شود و مهندسان تحت فرایندهای توانمندسازی مدیریت پروژه قرار گیرند.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت زیرساخت در پروژه‌های عمرانی بیان داشت: مدیریت پروژه‌ها در دو حوزه توانمند‌سازی مدیران و استقرار سیستم‌ مدیریت پروژه انجام می‌شود و برنامه‌ریزی  می‌کنیم تا این سیستم در سال ۱۳۹۶ در شرکت ساخت پیاده شود.

محمد زاده راه‌اندازی سیستم جامع مدیریت پروژه را بر اساس PMbok از برنامه‌های سال جدید دانست و افزود: تلاش ما این است تا دفتر مدیریت پروژه PMO در شرکت تقویت و امور مربوط به کنترل پروژه و گزارش‌های مدیریت پروژه‌‌ها از طریق دفتر مذکور پیگیری شود. امیدواریم بتوانیم در نشست‌های آتی گزارش کاملی از روند اجرای استانداردهای PMBOK  ارائه دهیم.

در ادامه این جلسه اسماعیل مقصودی معاون توسعه مدیریت و منابع گزارش کاملی از اعتبارات مصوب طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای سال ۱۳۹۵، برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۵ در سه حوزه راه، راه‌آهن و بزرگراه، برنامه‌ها و رویکردهای شرکت در سال ۱۳۹۶ و اهداف کمی و اعتباری موردنیاز در سال ۱۳۹۶ ارائه کرد.