شناسهٔ خبر: 30040 - سرویس مسکن و شهرسازی

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛

تبیین گفتمان معماری ایرانی- اسلامی از سوی وزارت راه و شهرسازی/ اعلام حمایت مجلس دهم از طرح‌های عملیاتی برای تحقق معماری ایرانی/ پیشنهاد تشکیل پژوهشکده معماری

فرج اله رجبی نماینده مردم فارس و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای‌اسلامی با اعلام حمایت از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در تبیین و اجرایی‌کردن معماری ایرانی- اسلامی پیشنهاد تشکیل پژوهشکده‌ای از متخصصان و اندیشمندان و همچنین ایجاد فضای گفتمان در این‌باره برای دستیابی به گفتمان واحد را مطرح کرد.

مهندس فرج‌اله رجبی عضو کمیسیون عمران مجلس‌شورای‌اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره نحوه علمیاتی‌کردن و برنامه‌های مجلس شورای اسلامی برای اجرایی‌شدن معماری ایرانی- اسلامی در ساخت و سازساختمان‌ها، راه‌ها، فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های راه‌آهن گفت: به دلیل مسئولیت مستقیم وزارت راه و شهرسازی در این‌باره، در ابتدا لازم است تا چهارچوب و اسلوب معماری ایرانی- اسلامی، نحوه عملیاتی‌شدن موضوع در هریک از پروژه‌های حوزه مسکن و همچنین حوزه راه توسط وزارت راه و شهرسازی با تمهیداتی که آن وزارت خانه اعلام می کند، تشریح و به مجلس شورای اسلامی ارایه شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کلیت موضوع معماری ایرانی- اسلامی از لحاظ نظری باید توسط وزرات راه و شهرسازی تبیین شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در باره پیشنهادهای خود به وزارت راه و شهرسازی برای عملیاتی شدن معماری ایرانی- اسلامی گفت: وزارت راه و شهرسازی تمامی معمارانی را که در این حوزه فعالیت مستمر و دائمی داشته‌اند در پژوهشکده‌ای جمع کند که بهتر است این پژوهشکده مانند سازمان نظام مهندسی ساختمان که یک نهادی غیردولتی است، غیردولتی و با فعالیت متخصصان اداره شود.

به گفته نماینده مردم فارس در مجلس شورای اسلامی، از آنجا که پژوهش‌ها ممکن است بار مالی برای دولت ایجاد کند غیردولتی بودن پژوهشکده پیشنهاد شده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رجبی تصریح کرد: باید از ظرفیت‌های دانشگاهی در حوزه‌های مهندسی، مهندسی مشاور، حوزه‌های معماری و شهرسازی استفاده کرد. همچنین وزارت راه و شهرسازی باید بتواند چهارچوب مشخصی را که متضمن مفهوم معماری ایرانی- اسلامی و حوزه کارکردی آن است تبیین کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس دهم گفت: معتقدم شهرهای مختلفی در ایران همچون شیراز، یزد، بوشهر و اصفهان و همچنین بیشتر شهرهای کشور در زمینه میراث معماری و شهرسازی صاحب پیشینه درخشانی هستند و بافت‌های خود را در نقاطی از شهرهای خود حفظ کرده‌اند که می‌تواند راهنمای خوبی برای ادامه فعالیت های اجرایی در شهرهای ایران باشد.  

رجبی ادامه داد: ایجاد فضاهای گپ و گفت‌وگو در حوزه مسائل شهرسازی و معماری و معماری ایرانی- اسلامی بین دانشگاهیان و حرفه‌مندان می‌تواند اقدامی موثر و جدی باشد. هرچقدر بیشتر بتوانیم بحث معماری ایرانی- اسلامی را بین متخصصان عمومی کرده، تسری و تکرار کنیم ما به یک گفتمان در حوزه معماری ایرانی- اسلامی نزدیک‌تر خواهیم شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر ما فاقد گفتمان معماری ایرانی- اسلامی هستیم. برای رسیدن به این مهم نیاز است تا به کرات در سطوح مختلف اندیشمندان، دانشگاهیان، مشاوران و مهندسان مشاوری که فعالیت‌های حرفه‌ای در این باره انجام داده‌اند، نگرش‌ها، تکرار و به بحث گذاشته شود. معتقدم، بعد از مدتی برآیند این تحلیل‌ها می‌تواند با مدیریت وزارت راه و شهرسازی به ایجاد گفتمان معماری ایرانی- اسلامی که در حال حاضر فاقد آن هستیم بینجامد.

رجبی افزود: مجلس شورای اسلامی بر اساس گفتمانی که از سوی وزارت راه و شهرسازی و انجمن متخصصان ارایه می‌شود، می‌تواند، طرح‌ها و لوایحی را تصویب کند تا به موضوع گفتمان ایرانی- اسلامی کمک ویژه‌ای کند که این کمک‌ها علاوه بر تصویب، کمک در نحوه تامین اعتبار و کمک در حوزه فضاسازی‌های فرهنگی است که در قالب قوانین و طرح‌ها عملیاتی می‌شود. /