شناسهٔ خبر: 30094 - سرویس بنادر و دریانوردی

وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران خبر داد:

ادامه مذاكرات با نمایندگان ایرباس و بوئینگ در تهران/ افزایش سهم ۲۰درصدی ایران از صنعت بانکرینگ/ پيشنهاد تشكیل ۲ كارگروه توسعه صادرات و توسعه گردشگری

آخوندی در جمع وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مصوبات و دستاوردهای مثبت در زمینه آب و انرژی، توسعه صادرات و حمل و نقل دریایی سیزدهمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: تردد بیش از ۵۰هزار كشتی از تنگه هرمز در سال بازار خیلی خوبی را برای ارائه سوخت و خدمات سوخت ایجاد می‌كند که ما باید از آن استفاده كنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در پایان سیزدهمین جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان هرمزگان در جمع خبرنگاران در خصوص مصوبات اين نشست گفت: امروز گزارش خوبی را در بخش‌های مختلف به خصوص در حوزه آب و انرژی از مدیران مربوطه دریافت كردم. خوشبختانه در حوزه تولید آب شیرین از دریا به بیش از ۵۰ هزار متر مكعب تولید در روز رسیده‌ایم و حدود ۱۱۸ هزار مترمكعب دیگر پروژه در دست اجرا داریم.

وی ادامه داد: گزارش خوبی در خصوص وضعیت توسعه صادرات و رشد قابل توجه صادرات در استان نسبت به سال گذشته قرائت شد كه بسیار امیدوار كننده است. همچنین در حوزه حمل ونقل دریایی با توجه به بازگشت ۱۷ لاینر به بندر شهید رجایی وضع حمل ونقل دریایی رشد بسیار خوبی داشته است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نكته بسیار مهمی كه در استان به آن توجه شده تردد بیش از ۵۰ هزار كشتی از تنگه هرمز در سال است كه بازار خیلی خوبی را برای ارائه سوخت و خدمات سوخت ایجاد می‌كند و ما باید از آن استنفاده كنیم.

آخوندی در این خصوص گفت: در حوزه تامین سوخت یا بانكرینگ چیزی حدود ۲۰ درصد بازار را در همین مدت كوتاه پس از لغو تحریم‌ها به دست آورده‌ایم.

این مقام مسئول با اشاره به گفتگوهای گردشگری خود در ستاد با مقامات استانی گفت: ما گفتگوهای خوبی در خصوص ایجاد زمینه توسعه امكانات گردشگری داشتیم و بر همین اساس بنده خواستار  تشكیل كارگروه ویژه توسعه گردشگری در استان شدم.

آخوندی با اعلام اینكه خوشبختانه زیرساخت حمل ونقل مسافری دریایی در استان فراهم است گفت: هم از جهت ایجاد ترمینال‌های دریایی و هم نوسازی ناوگان دریایی مسافری با ظرفیت كم، كارهای مهمی انجام شده با این حال لازم است ناوگان حمل ونقلی سنگین نیز تجهیز شود.

وی همچنین به پیشنهاد خود برای تشكیل كارگروه توسعه صادرات اشاره كرد و گفت: با توجه به اینكه هرمزگان یك استان ساحلی است و در بازده صادرات و واردات ایران است باید تلاش كنیم كه به راه‌حلی برسیم كه در نهایت بتوانیم كل صادرات ملی ایران را از طریق این استان افزایش دهیم.

وزیر راه وشهرسازی توسعه صادرات را به معنای افزایش اشتغال و توسعه استان و افزایش منافع ملی خواند.

آخوندی همچنین تاكید كرد: نحوه دادو ستد شهر و بندر بسیار اهمیت دارد و گفت: بندر برای این استان از مراكز عمده درآمد است اما خود بندر با توجه به حجم تقاضایی كه ایجاد می‌كند باری را هم برای استان دارد، بر همین اساس بحث تعامل این دو بسیار مهم است

عضو كابینه دولت یازدهم گفت: باید به مسئولیت اجتماعی بندر در قالب شهر توجه كنیم و كمكی كه سازمان بنادر و شهرداری با همكاری هم در این راستا می‌توانند داشته باشند حائز اهمیت است.

وی همچنین در خصوص آخرین وضعیت خرید هواپیما گفت: مذاكرات ما برای خرید هواپیما با هر دو كمپانی ایرباس و بوئینگ در حال انجام است. نمایندگان شركت‌ها در تهران هستند و امیدواریم به زودی با نهایی شدن مذاكرات نتیجه را به مردم اعلام كنیم.

آخوندی همچنین در توضیح مصوبات جلسه امروز در ستاد مقاومتی استان گفت: نكته بسیار مهمی كه در این جلسه مورد بحث قرار گرفت توسعه متعادل منطقه‌ای است.

وی به بنادر تاریخی كوچكی كه در استان وجود دارد اشاره كرد و گفت: باید تعادل مناسبی بین بنادر تیاپ، ‌بندر لنگه، سیریك با بندر شهید رجایی ایجاد كنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بحث اصلی ما این است كه بتوانیم با توجه به قدرت بندر شهید رجایی كه یكی از افتخارات ایران است تمام تمركز خود را روی این بندر نگذاریم چراكه در این صورت توجه ما از بنادر دیگر كاهش یافته و رفته رفته بنادر تاریخی استان تخلیه و ناكارآمد می‌شود.

آخوندی توضیح داد در سال‌های اخیر برای ایجاد زیرساخت‌ها در بنادر كوچك تمركز زیادی داشته‌ایم و گفت: رقابت اقتصادی بین بنادر كوچك و بزرگ در استان اهمیت دارد و نیازمند ایجاد تعادل در این خصوص هستیم.