شناسهٔ خبر: 30115 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان:

حجم عمليات اجرايي راه روستايي در هرمزگان بي سابقه بوده است

غلام حسین شیری مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان از برنامه ریزی این مجموعه در قالب پنج بسته برای خدمات رسانی به هرمزگانی ها خبر داد.

به گزارش روابط عمومی راه و شهرسازی هرمزگان، مهندس غلامحسین شیری در جلسه شواری حمل و نقل استان هرمزگان با حضور وزیر راه و شهرسازی افزود: از مجموعه بسته های در نظر گرفته شده دو بسته در حوزه راهسازی و سه بسته در حوزه شهرسازی برنامه ریزی شده است.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات بزرگ و ارزنده ای که در حوزه راهسازی صورت گرفته آغاز احداث ۱۰۰۰ کیلومتر راه روستایی است که از امسال آغاز شده است، گفت: این اداره کل برنامه اجرايي مناسبي را براي بالا بردن رتبه برخورداري استان از راه روستايي آسفالته و كاهش هزينه هاي اجرايي عمليات راهسازي به عنوان مهمترين گام ها براي اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتي مد نظر قرار داده است و در اين برنامه سعي دارد طي سال جاري با كار ويژه جهادي و بهره گيري از توان تلاشگران راه و شهرسازي ۱۰۰۰ كيلومتر راه روستايي را زيرسازي و آسفالت نمايد.

وی تصریح کرد، عمليات زيرسازي توسط بخش خصوصي و با حداقل قيمت به ازاي هر كيلومتر لايه ۸ ميليون تومان انجام شده در صورتيكه بر اساس فهرست بها هزينه براي هر لايه خاكريزي بالغ بر ۲۰ ميليون تومان مي باشد.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان، تاكنون و در فرصت ۲ ماهه ۴۷۶ كيلومتر زيرسازي انجام شده و ۲۶۵ كيلومتر آن آسفالت شده است كه اين موضوع علاوه بر كاهش هزينه هاي اجرايي ، در حداقل زمان انجام شده و اين حجم عمليات اجرايي راه روستايي در استان هرمزگان بي سابقه بوده است.

شیری اضافه کرد، تاكنون بالغ بر ۵۵ كيلومتر اجراي عمليات زيرسازي توسط دستگاهها و پرسنل اداره كل راه و شهرسازي بصورت اماني اجرا شده كه باعث كاهش هزينه ها و صرفه جويي در وقت شده است. علاوه بر اين تاكنون ۶۳ كيلومتر راه روستايي توسط دهياري ها و خيرين زيرسازي و آسفالت شده و زيرسازي ۸۹ كيلومتر نيز توسط دهياري ها و خودياري مردمي و خيرين در حال انجام مي باشد.

وی همچنین به دیگر اقدام راه و شهرسازی در زمینه راهسازی اشاره کرد و گفت: راه و شهرسازی در سال  جاري همگام با اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل، با عزم جدي وزارت راه و شهرسازي و با اعلام آمادگي سرمايه گذار بخش خصوصي ، ساخت اين آزادراه حد فاصل بندر شهيد رجايي – ايسين – تونل شهيد ميرزايي بطول مجموع حدود  ۹۰ كيلومتر با صد در صد تامين مالي بخش خصوصي در برنامه اجرايي وزارت متبوع قرار گرفت .

به گفته شیری، پيش بيني شده است كه اين آزاد راه در دوره ۲ ساله احداث شود و تا استهلاك كامل سرمايه مورد بهره برداري بخش خصوصي قرار گيرد .

وی بیان داشت: با توجه به موقعيت ژئو پلتيك و بين المللي اين آزادراه در كريدور شماره ۶ محورهاي ارتباطي شرق – غرب آسيا – اروپا و كريدورAH۷۰  بزرگراه هاي آسيايي ، اين آزادراه ، نقش بسيار مهمي را در تسهيل و افزايش  ظرفيت زير ساختي ترانزيت بندرعباس بعنوان يكي از مهمترين بنادر كشور ايفا مي كند. 

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان افزود: این آزاد راه همچنين زمينه ساز بستري مناسب بر طرح هاي توسعه اي منطقه ، بندر شهيد رجايي ، منطقه ويژه اقتصادي، پالايشگاه نفت بندرعباس، مجتمع فولاد هرمزگان و … در حمل و نقل ترکیبی  است .

وی به مهمترین اهداف و پیامدهای مثبت احداث آزادراه شهید رجایی - بندرعباس- سیرجان اشاره کرد و افزود: استاندارد سازی طراحی محور بر پایه تردد وسایل نقلیه سنگین، کاهش تصادفات جاده ای، مصرف بهینه سوخت، کاهش زمان سفر، کاهش آلودگی هوا، کاهش تردد وسایل نقلیه سنگین به داخل شهرها، افزایش ظرفیت حمل و نقل ترانزیتی منتهی به بنادر شهید رجایی و منطقه ویژه اقتصادی، تاثیرات مثبت اقتصادی برای کشور از جمله پیامدهای مثبت احداث این آزاد راه است.

شیری در ادامه به اقدامات صورت گرفته در حوزه شهرسازی اشاره کرد و بیان داشت: طرح آماده سازی اراضی، آغاز صدور سند برای پنج هزار واحد مسکونی و ساماندهی بافت فرسوده از اقدامات مهم این حوزه به شمار می روند.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان ابراز امیدواری کرد، با هماهنگی هایی که با ثبت اسناد صورت گرفته تا پایان امسال برای ساخت و سازهایی که تا قبل از ۸۰ بدون مجوز ساخت و ساز کرده اند طی مراحل در نظر گرفته شده اسناد مالکیت صادر شود.

وی همچنین به آماده سازی اراضی در شهرهای هرمزگان اشاره کرد و گفت: با توجه به حاشيه نشيني، تصرفات اراضي دولتي و كمبود نقاط سكونتي مطلوب، اين اراضي در شهرهاي بندرعباس، بندرلنگه، بندركنگ، چارك، جاسك، حاجي آباد و...آماده سازي صورت گرفته است.