شناسهٔ خبر: 30155 - سرویس ریلی

معاون مسافری راه‌آهن خبر داد:

افزایش ۲ برابری سطح سرویس خطوط ریلی حومه‌ای تهران/ تصمیم‌‌گیری در خصوص قطارهای ویژه اربعین/ احداث خطوط حومه‌ای با همکاری با شرکت عمران شهرهای جدید

مصاحبه معاون مسافری راه‌آهن از افزایش سطح سوریس خطوط حومه‌ای تهران به دو برابر خبر داد و گفت: قطار حومه‌ای تهران- پرند از ۵ زوج به ۹ زوج، تهران- پیشوا از ۴ زوج به ۷ زوج، تهران- قدس- کرج- هشتگرد از ۴ زوج به ۸ زوج و تهران قم از ۳ زوج به ۴ زوج افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی میرحسن موسوی در نشست خبری با اشاره به اقدامات این معاونت در زمینهٔ توسعه قطارهای حومه‌ای اظهار داشت: یکی از سیاست‌گذاری‌های مهم دولت تدبیر و امید و وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل راه‌آهن، راه‌اندازی و افزایش قطارهای حومه‌ای شهرهای بزرگ کشور است.

وی افزود: در این راستا در مسیرهایی که فاقد قطار حومه‌ای بوده‌اند، راه‌اندازی و به تعداد قطارهای حومه‌ای افزوده شد.

معاون مسافری راه‌آهن با اشاره به برنامه‌های مهم این معاونت بیان داشت: تقاضای سفر در شهرهای بزرگی مثل تهران، تبریز، اصفهان، شیراز، مشهد در حال مطالعه است و جایی که تقاضای سفر و ترافیک جدی جاده‌ای منتهی به شهرهای بزرگ باشد درصدد هستیم تا پروژه‌های زیربنایی راه‌آهن در آن مسیرها اجرا و افزایش ظرفیت و برنامه‌ریزی مناسب برای افزایش ناوگان ایجاد شود.

موسوی به دو برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت اشاره کرد و گفت: با توجه به وضع موجود به لحاظ تعداد واگن و ظرفیت موجود قطارهای بین استانی و شهری یا قطارهای کمربندی به دنبال مکانیسمی برای افزایش قطارهای حومه‌ای بودیم که در پی آن موفق به افزایش قطارهای حومه‌ای تهران در مسیرهای تهران- اسلامشهر- رباط کریم، تهران- قرچک- ورامین- پیشوا، تهران- قدس-کرج- هشتگرد تقریباً به دو برابر رسیده است.

وی با اشاره به افزایش سطح سرویس‌های قطار حومه‌ای بیان داشت: قطار حومه‌ای تهران- پرند از ۵ زوج به ۹ زوج، تهران- پیشوا از ۴ زوج به ۷ زوج، تهران- قدس- کرج- هشتگرد از ۴ زوج به ۸ زوج و تهران قم از ۳ زوج به ۴ زوج رسید.

معاون مسافری راه‌آهن بابیان اینکه «سعی شد زمان و ساعت حرکت قطارها طوری برنامه‌ریزی شود که در زمان پیک سفر با هدوی حدود ۲۰ دقیقه حرکت کند» افزود: در زمان‌های غیر اوج نیز سرفاصله قطارهای حومه‌ای حدود ۱ ساعت است.

میرحسن موسوی یادآور شد: در مسر تهران- پیشوا و تهران- کرج- هشتگرد اقدامات خوبی انجام‌شده که ازجمله آن می‌توان به چهار خطه کردن مسیر تهران- پیشوا در دستور کار قرار دارد در دست اجرا است. همچنین مسیر تهران-کرج در ابتدا ۴ خطه و در ادامه ۲ خطه می‌شود که با تکمیل پروژه‌ها و پیش‌بینی ناوگان مناسب حومه‌ای تعداد قطار می‌تواند افزایش چشم‌گیری داشته باشد.

وی افزود: جزئیات ساعت حرکت قطارهای حومه‌ای از طریق سایت اینترنتی در اختیار همگان قرارگرفته است و مسافران می‌توانند با مراجعه قبه این سایت می‌توانند از اطلاعات سه خط مذکور مطلع گردند.

معاون مسافری راه‌آهن با توجه به افزایش خطوط در مسیر حومه‌ای تهران بیان داشت: از فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها تقاضا می‌شود امکاناتی فراهم شود که مسافران بتوانند به‌راحتی به ایستگاه‌های راه‌آهن دسترسی داشته باشند و سفر خود را با محوریت حمل‌ونقل ریلی از خانه آغاز و به مقصد خود برسانند.

موسوی با اشاره به قطارهای حومه‌ای سایر شهرها گفت: مطالعاتی در خصوص تقاضای سفر در سایر شهرها آغازشده است و ما الآن قطار حومه‌ای دانشگاه شهید مدنی تبریز به دلیل تقاضا از یک ریل باس ۲ ریل باس در نظر گرفته شد که تقریباً در یک سرویس روزانه ۲۰۰۰ مسافر مسیر تبریز- دانشگاه شهید مدنی از آن بهره‌مند‌می شوند.

وی خاطرنشان کرد: هر جا خطوط ضریب اشغال بالا داشته باشد و فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها استقبال کنند ما برنامه‌ریزی جهت افزایش خواهیم داشت و در غیر این صورت ساعت حرکت را جابجا و یا مسیر قطارها از شهری به شهر بزرگ دیگر تغییر خواهد یافت.

موسوی با اشاره به برنامه‌ریزی برای قطارهای حومه‌ای برای اربعین گفت: ظرف دو سه روز آینده به جمع‌بندی خواهیم رسید که یکی بحث حرکت از تهران به شلمچه است و با توجه به ظرفیت قطارهای فوق‌العاده راه‌اندازی شود و دیگری جابجایی مردم از خرمشهر به شلمچه با استفاده از ریل باس هستیم اما تعداد میزان تردد ظرف دو روز آینده به‌طور دقیق اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص توسعه قطارهای حومه‌ای با همکاری شرکت عمران شهرهای جدید گفت: با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی، شرکت عمران شهرهای جدید خطوط و مسیرهای حومه‌ای را ایجاد می‌کند و سپس شرکت راه‌آهن با تأمین واگن از خطوط بهره‌برداری می‌کند.

وی افزود: هماهنگی‌های لازم برای مسیر مشهد-گلبهار و در تهران برای گلشهر-هشتگرد و در اصفهان شهرهای جدید بهارستان، فولادشهر، مجلسی انجام و برای قطار حومه‌ای نجف‌آباد با شهرداری این شهر هماهنگ شده است که بهره‌برداری آن به راه‌آهن خواهد رسید.

بهره‌برداری از خطوط جدید بین‌شهری در هفته گذشته

موسوی بابیان اینکه «در یک هفته گذشته قطارهای بین‌شهری در مسیرهای تهران-کاشان و قم –مشهد راه‌اندازی شد» گفت: حدود ۵۰ درصد به مسافران مسیر حرم به حرم در هفته گذشته اضافه شد. همچنین دیروز قطار کرمان-زاهدان به بهره‌برداری رسید که این قطار در مسیر خود به شهرستان بم- فهرج-سیستان و بلوچستان و کرمان سرویس دهد؛ و طوری برنامه‌ریزی‌شده که از زاهدان- کرمان به قطارهای کرمان-مشهد، کرمان ۱-تهران و کرمان ۲- تهران متصل می‌شود.

به گفته موسوی تأمین ناوگان ویژه مراسم اربعین در حال بررسی است و با چند اداره کل در حال مکاتبه هستیم. همچنین تهران-خرمشهر و قطار فوق‌العاده از قم تا خرمشهر در دست بررسی قرار دارد.

معاون مسافری راه‌آهن با اشاره به برنامه راه آه برای ارتقا کمی و کیفی خطوط و ناوگان گفت: در مسیر تهران-مشهد سیستم ATC و تراک بندی ایجاد شد و پروژه‌های ارتقا خطوط داشتیم و افزایش ناوگان از طریق شرکت‌های ریلی ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌شده واگن‌هایی نیازمند تعمیر اساسی از ناوگان خارج شوند و پس از تعمیرات اساسی باکیفیت قابل قبولی به ناوگان برگردند که البته احتمال کاهش جابجایی مسافر کاهش یابد. همچنین نگاه ویژه داریم که کیفیت قطار با توجه به نوع و درجه قطار ارتقا پیدا کند به‌طوری‌که واگن‌های متعددی برای سلیقه‌های متعدد وجود داشته باشد.

موسوی در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر چگونگی پوشش دهی کلان‌شهر تهران توسط قطارهای حومه‌ای اظهار داشت: در حال حاضر ایستگاه راه‌آهن تهران به مترو متصل شده است لذا مسافران قطارهای حومه‌ای به‌راحتی می‌توانند به شبکه مترو شهر تهران دسترسی داشته باشند.

این مقام مسئول تصریح کرد: بنا بر سیاست وزیر راه و شهرسازی در تمام کلان‌شهرها در ایستگاه‌ها به دنبال اتصال مدهای حمل‌ونقل درون‌شهری به‌ویژه مترو به شبکه حمل‌ونقل ریلی هستیم که در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در دستور کار است و در مکان‌یابی ایستگاه‌های جدید موردبررسی قرارگرفته است و سمینارهای دقیقی با همکاری دانشگاه‌ها و شهرداری‌ها در حال برگزاری به‌منظور فرهنگ‌سازی است.

معاون مسافری راه‌آهن یادآور شد: هیچ‌یک از شرکت‌های مسافری درخواستی برای افزایش قیمت نداده‌اند؛ اما به این معنی نیست که مطالعه‌ای در این خصوص نخواهیم داشت و تا اطلاع ثانوی تصمیمی نداریم.