شناسهٔ خبر: 30161 - سرویس بنادر و دریانوردی

نگاهی به اهم اخبار حوزه بندری در هفته گذشته

میزبانی ایران برای همایش پیانک، موفقیت‌ کسب شده در فضای پسابرجام/ آمادگی پسکرانه‌های بنادر شمال و جنوب برای ترانزیت امن و سریع/ دورخیز توسعه اقتصادی در ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل و ۱۷ جزیره

نشست برپایی همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی و تاکید آخوندی بر موقعیت ژئواستراتژیک ایران و نیز اعلام میزبانی ایران در کنفرانس بین‌المللی پیانک در سال ۲۰۲۰ از مهمترین اخبار هفته اخیر بود.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:هفته‌ای که گذشت ایران میزبانی دوازدهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی را در هتل المپیک تهران باحضور ۳۷ شرکت خارجی داشت و  جفری رئیس انجمن بین‌المللی زیرساخت‌های دریایی که برای شرکت در این همایش به تهران آمده بود خبر داد که ایران در سال ۲۰۲۰ میزبان کنفرانس بین‌المللی پیانک خواهد بود.

پیانیک PIAN، یک انجمن جهانی تخصصی غیرسیاسی و غیرانتفاعی است که به عنوان قدیمی‌ترین انجمن دریایی با هدف ارتقاء دانش علمی و فنی در زمینه زیرساختارهای حمل و نقل دریایی در سال ۱۸۸۵ در کشور بلژیک تأسیس شد.

نخستین دوره کنفرانس یادشده با هدف فراهم کردن بستری بین المللی برای به اشتراک گذاشتن تجارب و یافته‌های متخصصان سواحل و بنادر در کشورهای در حال توسعه در سال ١٩٨٣ با همکاری موسسه هیدرولیک لانکا (LHI) و موسسه هیدرولیک دینیش (DHI) در سریلانکا برگزار شد.

در ششمین دوره از این کنفرانس در کولومبو در سپتامبر ٢٠٠٣،‌ توافق نامه همکاری انجمن جهانی زیرساخت‌های حمل و نقل آبی (PIANC) با این کنفرانس به امضا رسید و کمیته اجرایی بین المللی برای برگزاری همایش‌های مشترک PIANC-COPEDEC تشکیل شد.

محمدرضا الهیار پیش تر در این باره گفته بود: با اکثریت قاطع آرا، در جریان گردهمایی سالیانه انجمن جهانی زیرساخت‌های حمل و نقل آبی (PIANC) ، ۱۸ می ۲۰۱۶(۲۹ اردیبهشت ۹۵) با حضور نمایندگان همه کشورهای عضو، اکثریت قاطع اعضا از میزبانی ایران حمایت کردند.

در زیر اهم اخبار حمل و نقل دریایی  طی هفته گذشته آمده است.

آمادگی پسکرانه‌های بنادر شمال و جنوب برای ترانزیت امن و سریع

وزیر راه و شهرسازی در همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی بر موقعیت ژئواستراتژیک ایران و حضور در کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب تأکید کرد و با اشاره به نقش ایران به‌عنوان عاملی برای توسعه ثبات گفت: امروز سرافرازیم که می‌توانیم به‌عنوان قدرت مستقل و دریایی در سطح جهان حضورداشته باشیم و با همه مذاکره کنیم.

وی توجه به اقتصاد دریایی را نكته مهمی خواند و ادامه داد: موضوع  بعدی بحث شهر-بندر و ارتباط بنادر و شهر است. ارتباط بنادر با شهر باید در دستور كار تمام جامعه علمی، ‌حرفه‌ای و تجاری قرار بگیرد.

آخوندی بحث حمل ونقل تركیبی را نیز مهم دانست و گفت: در كنار توسعه بنادر نیاز داریم كه مفهوم كریدورهای بین‌المللی و حمل و نقل تركیبی نحوه كار بنادر با ریل، جاده و هوا در دستور كار قرار گیرد.

دورخیز توسعه اقتصادی در ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل و ۱۷ جزیره قابل سکونت

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در دوازدهمین همایش بین‌المللی سواحل گفت: از میهمانان خارجی و روسای سازمان‌های بین‌المللی دریانوردی که با توجه به شرایط بعد از برجام با ایران همکاری خود را آغاز کردند و هم‌اکنون در این همایش حاضر هستند و پیام همکاری و همراهی به ملت ایران را دادند تشکر می‌کنم.

وی گفت: ماه‌های بعد از برجام فضای جدیدی را برای گسترش همکاری‌های مشترک بین ایران و سایر کشورهای دنیا به وجود آورده است که باید از این فضا استفاده کنیم.

همکاری با ایران در حوزه‌ دریایی و سازه‌های دریا

رئیس انجمن بین‌المللی زیرساخت‌های دریایی با اشاره به برگزاری همایش جهانی «پیانک» در سال ۲۰۲۰ میلادی در ایران گفت: انجمن ما همکاری‌های قوی با ایران در حوزه‌های تخصصی خواهد داشت.

وی بیان کرد: سازمان ما (پیانک) در حوزه دریا و سازه‌های دریایی بسیار فعال است و در حال نوآوری هستیم که امیدواریم همکاری‌ها ادامه یابد و در موضوعات مختلف با ایران ارتباط داشته باشیم، زیرا ایران قدرت بزرگی است و تمدن‌های قدیمی بین ایران و ژاپن مشترک است.