شناسهٔ خبر: 30290 - سرویس استان‌ها

در چهارمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان قزوین مطرح شد:

شناسایی و معرفی محلات نیازمند بازآفرینی در استان قزوین/ بازآفرینی سالانه ۲۷۰ محله در کشور/ پرداخت مطالبات شهرداری‌ها از بابت تخفیف عوارض صدور پروانه بافت فرسوده

نشست مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در چهارمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان گفت: در شهر قزوین شش محلهٔ دیمج، آب‌انبار سردار، هادی‌آباد، بلاغی، شهید انصاری و باغ نشاط به همراه اقداماتی که برای هرکدام باید صورت گیرد، شناسایی و به ستاد ملی بازآفرینی معرفی شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، حامدمانی فر با اشاره به اینکه بازآفرینی شهری از جمله راهکارهایی تحقق اقتصاد مقاومتی است گفت: سیاست دولت در ارتقای کیفیت سکونت و حتی رونق بخشی به بازار مسکن معطوف به ستاد بازآفرینی است.

وی در ادامه افزود: در صورت کلی مهم‌ترین وظیفه ستاد بازآفرینی شهری، ایجاد هماهنگی میان کلیه دستگاه‌های دولتی، غیردولتی و مردمی است که به کمک این هماهنگی بتوان ظرفیت‌های بالقوه موجود در بافت‌های هدف بازآفرینی را بالفعل کرد.

مانی فر با اشاره به لزوم افزایش تعداد جلسات ستاد، افزود: باید بتوانیم در یک‌زمان کوتاه و مناسب به درک درست از وضعیت موجود رسیده و با شنیدن گزارش همه دستگاه‌های مرتبط، هماهنگی‌های لازم را ایجاد کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی در ادامه با بیان این مطلب که امروز این موضوع در سطح ملی هم مورد پیگیری جدی قرار دارد، گفت: امروز انجام فعالیت‌های محله محور به‌جای پوشش سطح گسترده و ارائه اعداد و ارقام چشمگیر، جهت بازدهی سریع‌تر و ایجاد کیفیت بیشتر در دستور کار دولت گنجانده شده است.

دبیر ستاد بازآفرینی شهری استان افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سطح ملی، دولت مکلف است که هر سال به طور متوسط ۲۷۰ محله را در سطح کشور مورد بررسی، ارزیابی و بازآفرینی قرار دهد.

مانی فر با بیان اینکه بازآفرینی ۲۳۴ محله در دستور کار سال جاری ستاد ملی بازآفرینی قرار گرفته، اضافه کرد: در همین راستا از استان‌ها خواسته شده که محلات هدف خود را مشخص و معرفی نمایند.

مدیرکل راه و شهرسازی با اشاره بررسی‌های انجام شده در این خصوص گفت: در شهر قزوین شش محلهٔ دیمج، آب‌انبار سردار، هادی‌آباد، بلاغی، شهید انصاری و باغ نشاط به همراه اقداماتی که برای هرکدام باید صورت گیرد به ستاد ملی بازآفرینی معرفی شده است.

مانی فر تصریح کرد: در شهر الوند محله‌های گل‌ها، بازار ایرانی اسلامی و خانه تاریخی اربابی و در آبیک محله مهدیه، بهداری و شهرک فردوسی در دستور کار ستاد قرار گرفته‌اند.

وی تأکید کرد: همه شهرهای استان قزوین این قابلیت و ظرفیت را دارند که مورد بررسی قرار گرفته و به‌عنوان محلات هدف بازآفرینی مورد احیا، نوسازی و بهسازی قرار گیرند که این خود یکی از راهکارهای هویت بخشی به شهرها است.

دبیر ستاد بازآفرینی استان ضمن قدردانی از اقدامات خوب صورت گرفته توسط شهرداری الوند در حوزه بازآفرینی گفت: شهرداری اقبالیه نیز در اقدامی مناسب تپه باستانی موجود در شهر اقبالیه را به یک فضای مناسب شهری تبدیل نموده که در حال حاضر ضمن ایجاد ارزش افزوده در محله مورد استفاده ساکنین هم است.

وی با اشاره به تصویب دستور کار محلی ۲۱ در ستاد ملی اظهار کرد: این دستور کار که با مصوبه ستاد ملی به‌عنوان یک پایلوت کشوری و الگوی جدید برای توسعه شهری قرار داده شده باید روی میز مدیران استانی هم قرار گرفته و به اجرا درآید.

مدیرکل راه و شهرسازی با بیان اینکه افزون بر دستور کار ۲۱ سندهای اساسی دیگری برای ایجاد توسعه پایدار در قزوین تهیه و تدوین شده یادآور شد: تدوین سند بازآفرینی استان کار بزرگ دیگری است که با توان کارشناسان استانی در حال تهیه و تدوین است.

مانی فر با اشاره به اینکه تسهیلات تنها پرداخت وام نیست عنوان کرد: هر کاری که بتواند سختی‌ها و موانع موجود در راه انجام اقدامات را کاهش داده و از میان بردارد تسهیلات است.

وی بیان کرد: شناسایی و باز کردن گره‌های موجود در گردش کار اداری، کاهش هزینه‌هایی که بابت انجام خدمات اداری از متقاضیان دریافت می‌شود، بررسی و پاسخ‌دهی به تقاضاها در خارج از نوبت جلسات کمیسیون ماده ۵ و اقداماتی از این دست، ایجاد تسهیلات در انجام امور است.

دبیر ستاد بازآفرینی استان افزود: در همین راستا امسال از منابع شرکت عمران بهسازی شهری ایران، مطالبات شهرداری‌ها بابت تخفیف عوارض صدور پروانه در بافت‌های ناکارآمد شهری پرداخت می‌گردد.

چهارمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان قزوین به ریاست علی فرخزاد سرپرست معاونت عمرانی استاندار، دبیری حامدمانی فر مدیرکل راه و شهرسازی و با حضور مدیران و روسای دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد.