شناسهٔ خبر: 30316 - سرویس مسکن و شهرسازی

ایزدی در چهارمین جلسه ستاد باز آفرینی شهری پایدار شهرستان کرمانشاه مطرح کرد:

تاثیر تشکیل خانه گفتمان شهری بر حفظ آثار تاریخی و باارزش/ افت منزلت اجتماعی در ۳۰ درصد مساحت کل شهرها/ اجرای احکام اقتصاد مقاومتی با احیا و نوسازی محلات

نشست معاون وزیر راه و شهرسازی در چهارمین جلسه ستاد باز آفرینی شهری پایدار کرمانشاه با تأکید براینکه احداث خانه گفتمان شهری، از بهترین راهکارها برای حفظ آثار تاریخی در کشور به شمار می‌رود گفت: در این مسیر می‌توانیم از آثار و ساختمان‌های به جای مانده برای ایجاد فضایی جهت گفت‌وگو بین متخصصان استفاده و به این‌ترتیب ارزش واقعی آن‌ها را حفظ کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی چهارمین جلسه ستاد باز آفرینی شهری پایدار شهرستان امروز ۱۶آبان‌ماه در استان کرمانشاه با حضور محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، معاون امور عمرانی استانداری، فرماندار، شهردار و مسئولان مربوطه برگزار شد.

ایزدی در این نشست با تأکید بر توجه به ضرورت ارتقای کیفیت زندگی در شهرها بیان کرد: درحال حاضر ۳۰ درصد از مساحت کل شهرها با افت منزلت اجتماعی همراه هستند که مسئله با اهمیتی به شمار می‌رود. تا کنون برای احیای این بافت‌های ناکارآمد در کشور برنامه‌های کمی طراحی کرده واجرا کردیم که چاره‌ساز نبوده بنابراین باید با جدیت در این حوزه ورود پیدا کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر پیچیدگی این مسئله در کشور بیان کرد: رفع این پیچیدگی چند وجهی قطعا از عهده یک دستگاه خارج است و باید با همراهی و تعامل تمامی دستگاه‌ها حل شود.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران همچنین افزود: تکرار و تداوم برگزاری جلسات ستاد بازآفرینی در سطح استانی و شهرستانی قطعا در احیای بافت‌های ناکارامد در تمامی عرصه‌ها مؤثر بوده و باید انجام شود.

وی در ادامه با بیان این مطلب که سیاست کنونی دولت در اجرای برنامه‌های نوسازی تأکید بر ارتقای کیفیت زندگی است گفت: از آنجا که مقام معظم رهبری نیز در این بخش بر حل آسیب‌های اجتماعی تأکید داشته‌اند پس احیای بافت ناکارآمد از نظر فرهنگی و اقتصادی نقش بسزایی در کاهش این آسیب‌ها دارد.

ایزدی اظهار کرد: ستاد بازآفرینی شهری نگاهی درون‌گرا به حوزه احیا و نوسازی محلات هدف داشته و می‌خواهد با حداقل منابع به نهایت بهره‌وری برسد که خود نمود کاملی از اجرای احکام اقتصاد مقاومتی است.

این مقام مسئول با اشاره به این نکته که پیش‌نگری و پیش‌گیری از گسترش مناطق ناکارآمد باید همگام با مقوله درمان این مناطق انجام شود گفت: بدین منظور وزارت راه و شهرسازی با تدوین و طراحی یک برنامه توسعه‌گر آمادگی کامل خود را برای همکاری و حمایت از انبوه‌سازان و فعالان بخش خصوصی در مقوله احیای بافت‌های ناکارآمد شهری اعلام کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این راستا بر تقویت پروژه‌های محرک توسعه نیز تأکید کرد و گفت: پروژه‌های محرک توسعه پروژه‌هایی هستند که کوچک بوده ولی تأثیرگذاری بسیار زیادی دارند پس توجه به آن‌ها نیز بسیار کمک کننده است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری پایدار افزود: ما باید به منظور اطلاع‌رسانی به موقع مردم و همراه و همگام کردن آن‌ها با طرح‌های ارتقای کیفیت ار نهادهای تسهیل‌گر حمایت کنیم.

وی همچنین در پایان ساخت خانه‌های گفتمان شهری را قدم مثبتی در حفظ و ارج نهادن به بافت ‌تاریخی استان دانست و گفت: در این مسیر می‌توانیم از آثار و ساختمان‌های به جای مانده برای ایجاد فضایی جهت گفتگو بین متخصصین استفاده کنیم، باید ببینیم که چطور می‌توان آثار و ابنیه شهرها را خریداری کرده و یا از میراث فرهنگی تحویل گرفته و با این بهانه آن‌ها را مجدد احیا کنیم.

ایزدی پس از پایان این جلسه از مناطقی از جمله بازار توپخانه، محله کولی‌آباد، تکیه معاون‌الملک، تکیه بیگلربیگی، محدوده میدان آزادی، خانه محله و پروژه احداث شاطرآباد بازدید و در جریان جزئیات فعالیت‌های انجام شده در این مناطق قرار گرفت./