شناسهٔ خبر: 30425 - سرویس استان‌ها

ایوب کرد خبر داد:

توسعه بندر شهید بهشتی چابهار دستورکار مهم وزارت راه و شهرسازی/ جزئیات پروژه ریلی چابهار- زاهدان به طول ۶۰۰ کیلومتر

ایوب کرد مدیر کل راه و شهرسازی جنوب استان سیستان و بلوچستان(منطقه ایرانشهر)با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی پروژه‌های مهمی را در استان در دستور کار دارد که توسعه بندر شهید بهشتی از جمله آن‌هاست ، گفت: درطرح توسعه این بندر افزایش حمل بار از دو و نیم میلیون تن به هشت میلیون تن، انجام شده است و چشم‌انداز توسعه فازهای آینده حمل بار هشتادو پنج میلیو ن تن در سال است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ایوب کرد مدیر کل راه و شهرسازی جنوب استان سیستان و بلوچستان (منطقه ایرانشهر) امروز ۱۸ آبان ماه، درسومین همایش دورهای مدیران شهرسازی و معماری استان‌ها در چابهار و هم زمان با روز جهانی شهرساز، گفت: خصوصیت چابهار و موقعیت جغرافیایی آن باعث شده است تا دولت تدبیر و امید طرح توسعه سواحل جنوب کشور تحت عنوان طرح توسعه مکران را در دستور کار قرار دهد که همین مسئله با ورود سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این منطقه همراه بوده است.

وی ادامه داد:وزارت راه و شهرسازی پروژه های مهمی را دراستان در دستورکار دارد که توسعه بندر شهید بهشتی از جمله آن‌هاست. در طرح توسعه این بندر ارتقای حمل بار از دو و نیم میلیون تن به هشت میلیون تن، انجام شده است و چشم‌انداز توسعه فازهای آینده حمل باربه هشتادو پنج میلیون تن درسال است.

به گفته کرد برای اولین بار است که پهلوگیری بار با تناژ بالا درحال انجام است.

پروژه‌های ریلی، جاده‌ای و فرودگاهی استان

وی همچنین در حاشیه برگزاری این همایش به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در مورد پروژه‌های ریلی، جاده‌ای و فرودگاهی گفت: قطعه چابهار- زاهدان یکی از پروژه‌های ریلی استان است که قرارداد اولیه آن با اعتبار دو هزار و چهل میلیارد تومان، منعقد شده است و طول آن بالغ بر ۶۰۰ کیلومتر است. همچنین قطعه زاهدان به مشهد از دیگر پروژه‌های ریلی منطقه درحال مطالعه است.

کرد درمورد طرح‌های جاده‌ای به کریدورهای مهم استان اشاره و گفت: کریدور شماره یک، تحت عنوان کریدورساحلی بین بوشهر تا چابهار با طول سیصد کیلومتر درحال انجام است. هم چنین پروژه کنارک-جاسک با طول ۱۶۵ کیلومتر و با پیشرفت فیزیکی ۵۷ درصد از جمله پروژه‌های درحال انجام استان است.

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب استان سیستان و بلوچستان، با بیان اینکه قطعه اول پروژه صد کیلومتری چابهار – گواتر آماده کلنگ‌زنی است گفت: مطالعه اولیه بزرگراهی کریدور شمالی- جنوبی که مرز ترکمنستان به چابهار را وصل می‌کند، در حدود ۹۰۰ کیلومتر انجام شده است و منتظر اخذ رای کمیسیون ۲۱۵ (مجوز سازمان مدیریت) است.

کرد در خصوص طرح های توسعه‌ای فرودگاه چابهار نیز گفت: مجوز ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار اخذ و جانمایی مقدماتی صورت گرفته است که قرار است در آینده وزارت راه و شهرسازی درباره احداث آن اقدام کند. در حال حاضر از فرودگاه نظامی کنارک در چابهار برای سفرهای هوایی استفاده می‌شود.