شناسهٔ خبر: 30463 - سرویس مسکن و شهرسازی

بهشتی در گردهمایی شهرسازان در خانه گفتمان شهر و معماری مطرح کرد:

ضرورت جمع‌آوری اسناد و مدارک تاریخ معماری و شهرسازی معاصر/ توجه به کیفیت و اندیشه‌ورزی در اجرای پروژه‌ها، نقطه عطفی در وزارت راه و شهرسازی امروز

سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی در گردهمایی معماران و شهرسازان به مناسبت روز جهانی شهرساز با تأکید بر ضرورت جمع‌آوری اسناد و مدارک تاریخ معماری و شهرسازی معاصر اعلام کرد: ما در این دوره شاهد اتفاقاتی هستیم که نقطه عطفی در سرگذشت وزارت راه و شهرسازی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی در گردهمایی معماران و شهرسازان به مناسبت روز جهانی شهرساز که با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در خانه وارطان برگزار شد گفت: آمریکا در دهه ۳۰ به دلیل بحران اقتصادی یک‌باره با توقف پروژه‌های عمرانی در کشور مواجه شد که به دنبال آن سرمایه‌داران مغزافزاری (مشاوران و معماران) شریط کاری خود را از دست دادند. این قشر در آن زمان متوجه شدند که حضور نهادهای خصوصی ثروت بزرگی برای کشور هستند چراکه اگر روزی مجددا گشایش اقتصادی در کشور ایجاد شود نیازی به صرف زمان طولانی برای ایجاد آنها نداشته و سرمایه‌گذاری سنگینی نخواهند کرد.

بهشتی در ادامه اضافه کرد: مردم آمریکا به این نتیجه رسیدند که باید این شرایط را در حالت زیر صفری حفظ کنند تا وضعیت اقتصادی بار دیگر بهبود یابد. در حقیقت با این اقدام است که زمینه تعریف پروژه‌ای برای مستندسازی آثار معماری معاصر فراهم می‌شود.

وی با تأکید براینکه جمع‌آوری اسناد و مدارک مربوط به تاریخ معماری و شهرسازی معاصر اثر مثبت زیادی دارد گفت: تا پیش از این زمان مهندسین در آمریکا هیچ گاه نگاهی جامع نسبت به آنچه که انجام می‌دادند نداشتند ولی پس از این امر و جمع‌آوری و حفظ آثار، شاهد چنان آثار مثبت و تحولات جدی در این بخش بودند که می‌توانیم به راحتی در کتاب‌های معماری مدرن این کشور شاهد آن‌ها باشیم.

به گفته رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی نهادهای خصوصی آمریکایی پس از عبور از بحران اقتصادی کشور با دانشی که از این حرفه داشتند، از آمادگی کامل برای اجرای مأموریت‌های بزرگ و جدی در داخل کشور برخوردار بودند.

بهشتی در این خصوص اضافه کرد: با توجه به سابقه کاری خود این را متوجه شده‌ام که هر زمان دولت بی‌پول می‌شود زمان خیلی خوبی به شمار می‌رود چراکه از انجام فعالیت‌های گسترده و نسنجیده پرهیز کرده و عاقل می‌شود. تصور می‌کنم از جمله وزارتخانه‌هایی که در این موضوع به شدت توانایی خود را نشان داده است قطعا وزات راه وشهرسازی خواهد بود.

وی با تأکید براینکه ما در این دوره شاهد اتفاقاتی هستیم که نقطه عطفی در سرگذشت وزارت راه و شهرسازی محسوب می‌شود، گفت: بدون شک در دستگاهی که در امر ساخت و ساز و توسعه ماموریت‌های بزرگ نقش داشته و فعالیت‌های گسترده‌ای در حفظ و مرمت ابنیه داشته است این اتفاقات قابل لمس است.

بهشتی در ادامه مورد توجه قرار گرفتن کیفیت برای نخستین بار و اندیشه‌ورزی را دلایل اصلی این اتفاقات دانست و گفت: ما باید با طرح مسئله ایران‌شهر، اندیشه‌ورزی را به خصوص در این حوزه مورد توجه قرار دهیم. هیچگاه یک مقام رسمی شجاعت بیان این موضوع و ابراز توجه به آن را نداشته است. به عقیده من این مسئله از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است چراکه نخستین‌باری ست که در موضوع توسعه به ایرانی بودن ایران توجه شده است./