شناسهٔ خبر: 30491 - سرویس مسکن و شهرسازی

در سیزدهمین مراسم بزرگداشت روز جهانی شهرسازی انجام شد

تجلیل جامعه مهندسان مشاور ايران از معاون وزیر راه و شهرسازی/ نقش تاثیرگذار حناچی در بهبود اوضاع شهرسازی/ وقوع اتفاقات مطلوب در روند شهرسازی کشور

نشست همزمان با بزرگداشت سیزدهمین سالروز جهانی شهرسازی، جامعه مهندسان مشاور ايران از پیروز حناچی، معاون وزیر راه و شهرسازی تجلیل و از تلاش‌های او برای بهبود اوضاع شهرسازی قدردانی کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مراسم سیزدهمین سال بزرگداشت روز جهانی شهرساز با معرفی پیشکسوتان عرصه شهرسازی در حوزه‌های مختلف برگزار شد و پانزده تشکل غیر دولتی ازجمله جامعه مهندسان مشاور ايران، انحمن مهندسان شهر ساز، انجمن صنفی جامعه مهندسان معمار و شهر ساز، نظام مهندسی و... از پیروز حناچی، معاون وزیر راه و شهرسازی، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری تجلیل کرد.

همچنین در این مراسم که چهارشنبه(۱۹ آبان) برگزار شد، اسماعیل توکلی مهر، فریدون دژدار و کورش گلکار نیز تجلیل شدند و طرح بازآفرینی شهر بیرجند اثر شرکت رازاندیشان عمران به عنوان طرح برگزیده سال معرفی شد.

در این مراسم سید محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی در معرفی خدمات دکتر حناپی گفت: وی نقش تعیین کننده‌ای در شهرسازی دارد و در دور اول که معاونت شهرسازی را بر عهده داشت زحمات زیادی کشید و جزو مدیران موفق بود و در دور دوم با همراهی وزیر راه و شهرسازی توانست نقش بیشتری را در بهبود اوضاع شهرسازی ایفا کند تا شاهد نقطه عطف در این حوزه باشیم و می‌توان گفت در هیچ دوره‌ای این میزان تعقل و انضباط و توجه به مسئولیت دولت در شهرسازی و نگاهی ملی و توجه به کیفیت اتفاق نیفتاده بود. شورای عالی شهرسازی کشور به کیفیت در معماری و شهرسازی توجه دارد و امیدواریم که شاهد خدمات بیشتری از حناچی باشیم.

پیروز حناچی نیز در سخنانی با بیان اینکه با چالش افول کیفیت در زندگی شهری مواجه بوده‌ایم گفت: گزارش‌های شورای عالی شهرسازی منجر به این شد که دولت کمیته خاصی را برای پرداختن به موضوع تهران و کلان‌شهرها اختصاص دهد و در آخرین جلسه این کمیسیون لایحه منابع مالی پایدار آماده شد. دراین راه درتلاش‌های صورت گرفته از حمایت خاص وزیر راه و شهرسازی برخوردار بوده‌ایم و امروز می‌توان گفت اتفاقات خوبی در شهرها در حال وقوع است که امیدوارکننده هستند.

وی همچنین گفت: کمیته‌ای خاص برای توجه به کیفیت شهرها شکل گرفته که در آن به بافت‌های تاریخی توجه خاص می‌شود. همچنین کشور ما توانسته با ارائه طرح پل طبیعت که یک جایزه جهانی را دریافت کرده توانمندی خود را به اثبات برساند. چالش‌های زیادی داریم ولی شاهد بروز اتفاقات مثبتی نیز هستیم که باید آنها را قدربدانیم.        

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از تصویب طرح بهسازی میدان توپخانه تهران خبر داد.

قرائت پیام ریک استفان؛ رئیس ایزوکاپ

در این مراسم پیام ریک استفان، رئیس ایزوکاپ نیز قرائت شد که درآن اشاره شده روز جهانی شهرسازی از سال ۱۹۴۹ توسط پروفسور کارلوس ماریا دلاپولرا از دانشگاه بوینس‌آیرس برای جلب علاقه و توجه عمومی و حرفه‌ای به امر شهرسازی شکل گرفت. هشتم نوامبر یک روز خاص برای توجه به ایده‌آل‌های شهرسازی جامعه است که شهرسازان حرفه‌ای و عموم مردم را گرد هم جمع کرده است. روز جهانی شهرسازی فرصتی برای نگریستن به امر شهرسازی از دیدگاه جهانی را فراهم می‌آورد.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: امسال روز جهانی شهرساز از توافق سازمان ملل در دستور کار جدید شهر که توسعه جهانی را برای دو دهه بعد تعیین‌ می‌کند، تبعیت خواهد کرد. جامعه بین‌المللی برنامه‌ریزی منطقه‌ای و شهری چشم به همکاری با جامعه مهندسان شهرساز ایران دارد که ۱۷ هدف توسعه پایدار را درک کند و دستور کار جدید شهر را اجرا کنند. این اهداف و چشم‌اندازها هم الهام‌بخش هستند و هم چالش‌برانگیز. من باور دارم که ما و همکاران بین‌المللی ما قادر به انجام آن خواهیم بود.

در این برنامه همچنین علی نوذرپور، رئیس هیئت مدیره جامعه مهندسان شهرساز در سخنانی به عدم رعایت ضوابط شهرسازی توسط شهرداری اشاره کرد و گفت: این مشکل تاکنون ادامه دارد و مجموعه درآمد شهرداری‌ها از عوارض ساخت و ساز و فروش تراکم ۵۰ درصد کل بودجه شهرداری است که تمام زحمت آموزش دانش شهرسازی را هدر می‌دهد. طرح‌هایی توسط حرفه‌مندان تدوین می‌شوند ولی وقتی به دست شهرداری می‌رسند مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند و زحمات جامعه شهرسازی به هدر می‌رود.

نوذرپور با اشاره به ارائه لایحه منابع درآمدی پایدار برای شهرداری دردولت جدید افزود: این لایحه به زودی در صحن دولت بررسی خواهد شد که هم تکیه منبع درآمد شهرداری را بر ساخت و ساز کاهش می‌دهد و به پنج درصد می‌رساند.

وی همچنین به لایحه مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: در این لایحه شهرسازی به عنوان امری محلی تلقی شده نه دولتی و باید توسط مدیران محلی مورد رسیدگی قرار گیرد. همچنین در این لایحه در تخلفات ساختمانی رویکرد این است که ساخت و ساز غیرمجاز و فروش تراکم مشمول رای جریمه نیست و شهرداری‌ها اگر مجوز خارج از طرح جامع صادر کنند مجرم هستند و شوراها نقش نظارتی بیشتری پیدا می‌کنند و انتخاب شهرداران توسط مردم خصوصا در شهرهای بزرگ انجام می‌شود. در این راستا به اسنادی نیاز بود که پنج سند ابلاغ شده است. مهمترین بحث این سند البته این است که در سطح ملی و محلی به سندهای فرادست و چشم‌انداز توجه شده که بر اساس آن ایران باید در منطقه مقام اول را کسب می‌کرد ولی این سند به توفیق نرسید. ما سند چشم‌انداز را در سند آسیب‌شناسی مورد توجه قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم که تفکیک سند آمایش سرزمینی اشتباه بوده و باید احیا شود.

نوذرپور تصریح کرد: قانون توسعه کالبد فضای شهری قانون جامعی است که درآن هم به سند چشم‌انداز و هم آمایش سرزمین توجه شده است.

وی گفت: ساختار فعلی شورای شهرسازی باید اصلاح شود چون اکنون تنها چهار وزارتخانه از ۱۱ عضو این شورا مرتبط با شهرسازی هستند و اگر اعضای غیرمرتبط با طرحی مخالفت کنند به تصویب نمی‌رسد. همچنین درحوزه محلی آسیب‌های جدی در رویکردها و بررسی طرح‌ها وجود دارد و ۷۰ درصد طرح‌های جامع عملیاتی نشده است.

قرائت بیانیه سیزدهمین سال بزرگداشت روز جهانی شهرسازی

درپایان این مراسم بیانیه سیزدهمین سال بزرگداشت روزجهانی شهرسازی قرائت شد.

در این بیانیه هدف از برگزاری این روز توجه به روند نگران‌کننده شدید چالش‌های محتوایی و فرایندی درعرصه نظام مدیریت و توسعه شهری کشور عنوان شده و دربخشی از آن آمده است: جامعه مهندسان شهرساز کشور براین باور است که

نخست: با نگرش موجود به شهر که آن را مجموعه ای کالبدی تلقی می‌کند، تغییر یافته و شهر را به عنوان فضایی برای زندگی انسانها تعریف نماید و شهر‌سازی مبتنی بر مفاهیم توسعه پایدار، رفاه و عدالت اجتماعی، با مشارکت اجتماعی، ارتقای کیفیت زندگی و محیط زیست و ... باز تعریف شود.

دوم: محتوای طرح ها به جای تاکید بر مسائل کمی، فنی و مهندسی باید به مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و محیط زیست توجه بیشتری کند و شهرسازی فرآیندی اجرایی و مشارکتی حاصل از دخالت و همفکری و همکاری همه نیروهای موثر در حیات شهر تلقی گردد و از آمرانه بودن طرح ها اجتناب شود.

سوم: پایش مستمر طرح‌ها و تداوم برنامه‌ریزی اقدامی ضروری برای طرح‌های توسعه شهری است و بخشنامه اخیر وزارت کشور درخصوص پیوست شماره ۶قرارداد تیپ ۱۲ دراین راستا مفید و قابل تقدیر ارزیابی می‌شود.

چهارم: توجه جدی به کوتاه کردن زمان و نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه شهری درشورای عالی معماری و شهرسازی کشور و جلوگیری از اعمال نظر نمایندگان دستگاه‌های اجرایی درحوزه‌هایی که ارتباطی با مسئولیت آنها ندارد.

پنجم: همزمان با تصویب طرح تفصیلی، تهیه برنامه راهبردی-عملیاتی توسعه شهر و شهرداری در دستور کار شهرداری‌ها قرار گرفته و واحدهای شهرستانی دستگاه‌های دولتی و موسسات غیر دولتی مکلف به اجرای مفاتد برنامه مذکور شوند.

ششم: تدوین منشور حقوق شهروندی درحوزه‌های شهرسازی در دستور وزارت کشور قرار گیرد.

هفتم: تهیه سند آمایش سرزمین با تلفیق طرح آمایش و طرح کالبدی ملی به عنوان مهمترین سند بالادستی طرح‌های توسعه شهری دردستور کار دولت قرار گیرد.

هشتم: تسریع در تهیه قانون جامع شهرسازی با مشارکت متخصصان با توجه به سپری شدن زمان پیش‌بینی شده برای تهیه آن.

نهم: با توجه به نتایج سرشماری‌های رسمی و سکونت بیش از سه چهارم جمعیت کشور درنقاط شهری مجددا درخواست می‌شود روز جهانی شهرسازی در تقویم کشور منعکس شود.

این مراسم عصر ۱۹ آبان در محل جامعه مهندسان مشاور ايران به نشانی تهران، ولنجک، بلوار دانشجو، نبش خیابان سلامی برگزار شد.