شناسهٔ خبر: 30631 - سرویس وزارتی

با حضور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی انجام شد:

مرکز کنترل الکترونیکی راه‌آهن جنوب افتتاح شد/ تحقق افزایش ایمنی و تردد قطارها از ایستگاه‌ها/ استفاده از دانش و توان ملی و صرفه‌جویی اقتصادی/ خط آهن اهواز - دزفول راه‌اندازی می‌شود

بازدید مرکز کنترل الکترونیکی راه‌آهن جنوب (سامانهCTC) با حضور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی و همچنین مقامات ملی و استانی صبح امروز در استان خوزستان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، صبح امروز همزمان با سفر رئیس جمهور به استان خوزستان طی مراسمی مرکز کنترل الکترونیکی راه‌آهن جنوب با حضور وزیر راه و شهرسازی و دیگر مقامات ملی و استانی افتتاح شد.

وزیر راه و شهرسازی در این مراسم در معرفی مرکز کنترل الکترونیکی راه‌آهن جنوب گفت: این مرکز قادر است علاوه بر ایمنی، تعداد خطوط ورودی و خروجی به ایستگاه را افزایش دهد و از روبرو شدن و تصادف قطارها جلوگیری کند.

عباس آخوندی اظهار داشت: همچنین در این مرکز کنترل حرکت قطارها، سوزن‌ها و چراغ‌های مسیر راه‌آهن جنوب انجام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در گذشته یک سیستم علائمی و یک سیستم کنترلی برای هر خط وجود داشت اما با بهره‌برداری از این مرکز کل سیستم تماما اتوماتیک می‌شود.

آخوندی با اشاره به بومی بودن این مرکز بیان داشت: اگر این سیستم از خارج تهیه می‌شد هزینه سرسام آوری بر دوش دولت می‌گذاشت اما این سیستم از طریق توان شرکت‌های داخلی با استفاده از فناوری‌های روز دنیا راه‌اندازی شده است و در اختیار راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

عباس آخوندی با اشاره به حجم بالای ترافیک در اهواز و اطراف آن گفت: چندی پیش راه آهن اهواز - بندرامام خمینی را دو خطه کردیم و این امر باعث شد سرعت قطارها در این مسیر به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برسد. به عبارتی هم اکنون هیچ خودرویی نمی تواند با چنین سرعتی کالا و مسافر جابه جا کند.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: هم اکنون هشت قطار در مسیر ریلی اهواز - بندرامام خمینی در حال فعالیت هستند که امکان افزایش آنها نیز وجود دارد.  

وی گفت: حتی از استاندار خوزستان خواسته ایم برخی ماموریت های دولتی را نیز از طریق راه آهن اهواز - بندرامام خمینی انجام دهند تا بتوان در هزینه صرفه جویی کرد.

آخوندی بیان کرد: به زودی مسیر ریلی اهواز - دزفول هم راه اندازی می شود تا بتوانیم به صورت ایمن اقدام به جابه جایی کالا و مسافر در این مسیر بکنیم.

گفتنی است، پروژه احداث مرکز کنترل و هدایت قطارهای محور جنوب  CTC با سرمایه اولیه ۸۳ میلیون یورو معادل ۳۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید و تا بندر امام خمینی ۶۷ ایستگاه را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

این سیستم که پیشرفته ترین مرکز کنترلی ریلی کشور است، دارای سیستم های بروز کنترلی و هدایت قطار در جهان است و با هدف بالا بردن ضریب ایمنی، به علت متمرکز شدن کنترل ترافیک و کمتر شدن نقش عوامل انسانی و همچنین امکان بررسی آنی و تنظیم و تفکیک سیر و حرکت وسایط نقلیه ریلی طراحی، نصب و اجرا شده است.