شناسهٔ خبر: 30647 - سرویس استان‌ها

با حضور معاون ساخت و توسعه راه‌های وزارت راه و شهرسازی،

فاز دوم تونل وحدت و باند دوم محور لار- شیراز اجرایی شد

بازدید فاز دوم تونل وحدت و باند دوم محور لار شیراز به طول ۱۰ کیلومتر با حضور معاون ساخت و توسعه راه‌های وزارت راه و شهرسازی اجرایی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی لارستان، دکتر خیر اله خادمی عضو هیئت‌مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و مهندس نظریان مدیرکل دفتر منطقه جنوب شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل نقل به‌اتفاق محمدرضا باقری فرد مدیرکل راه و شهرسازی لارستان و جلیل حسنی معاونت استاندار و فرماندار ویژه لارستان از پروژه‌های در دست اقدام محور لار – شیراز و لار – بندرعباس بازدید کردند.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان در حاشیه این بازدید گفت: از ۵ پروژهٔ در حال ساخت این دو محور بازدید شد و دکتر خادمی جزئیات روند پیشرفت فیزیکی را به‌طور میدانی بررسی و اقدامات و دستورات لازم توسط این مقام مسئول نسبت به هریک از پروژه‌ها صورت گرفت.

باقری فرد شروع فاز دوم تونل وحدت که یکی از پروژه‌های بسیار عظیم و مهم در محور لار- شیراز تلقی می‌شود را با اهمیت عنوان کرد و افزود: در این چند روز اندک که پیمانکار پروژه در محل مستقر شده است توانسته ۱۷۰۰ مترمکعب خاک‌برداری برای رسیدن به دهانهٔ ورودی تونل انجام دهد.

وی گفت: ۳۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای فاز دوم تونل وحدت (بزن) پیش‌بینی شده و طول تونل ۷۳۰ متر است که البته می‌بایست یک کیلومتر و ۳۰۰ متر راهسازی نیز در این پروژه انجام شود که دسترسی به ورودی و خروجی تونل را در برگیرد.

باقری فرد همچنین بیان کرد: کمتر از یک ماه است که پروژهٔ گردنهٔ بریز به طول ۱۰ کیلومتر و با پیش‌بینی اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریالی نیز وارد فاز عملیاتی خود شده است و با توجه به شیب طولی مسیر، کاهش دید رانندگان و به وجود آمدن ترافیک سنگین قابل توجیه بود که بسترهای لازم را جهت بهره‌برداری از این قطعه صورت دهیم.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان با اشاره به اینکه هدف ما از فاز دوم تونل وحدت و گردنهٔ بریز سهولت در ترافیک است افزود: در راستای دو بانده شدن محور لار- شیراز لازم بود نقاط حادثه‌خیز را شناسایی و برای رفع هر کدام از آن‌ها به‌صورت مقطع پروژه‌ای را در دستور کار خود قرار دهیم تا با عنایت خداوند روزی شاهد این باشیم که مردم لارستان و منطقه از این ظرفیت استفاده نمایند.

در ادامه باقری فرد مدیرکل راه و شهرسازی لارستان به تشریح پروژه‌هایی که توسط مسئولین مورد بازدید قرار گرفت، پرداخت:

باند دوم گردنه نارنجی در محور لار- جهرم

گردنه نارنجی با هدف حذف نقطهٔ حادثه‌خیز در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی لارستان قرار گرفته است و یکی از پروژه‌های است که بی‌وقفه در انتظار به ثمر نشستن آن هستیم. احداث مسیر ۴ خطه در کیلومتر ۱۴ تا ۱۸ در محور لار – جهرم از محاسن این پروژه به شمار می‌رود. تاکنون از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب خاک‌برداری ۱۵۰۰۰ مترمکعب و از ۱۲۰ هزار مترمکعب خاک‌ریزی ۴۵ هزار مترمکعب از آن نیز باقی‌مانده است.

قطعهٔ دوم از باند دوم محور لار جهرم

این پروژه از کیلومتر ۲۵ شروع و کیلومتر ۳۵ محور لار – جهرم به پایان می‌رسد و در حدفاصل دهکویه تا بریز واقع گردیده است؛ و تاکنون نیز ۷ پل از ۱۳ ابنیه پل در آن به اتمام رسیده است. این پروژه روند پیشرفت ۴۵ درصدی داشته و حجم خاک‌برداری ۵۱۰ هزار مترمکعبی و حجم خاک‌ریزی ۳۰۰ هزار مترمکعبی در این پروژه صورت گرفته است.

پروژه باند دوم لار – بندرعباس به طول ۱۹ کیلومتر

این پروژه به طول ۱۹ کیلومتر از مسیر لار- بندرعباس را شامل می‌شود و هم‌اکنون روزهای خوبی را جهت تکمیل در آینده‌ای نه‌چندان دور سپری می‌کند. حجم خاک‌ریزی در این پروژه ۲۰۰ هزار مترمکعب و حجم خاک‌برداری ۱۱۰ هزار مترمکعب است. ۵۲ ابنیه پل در حال ساخت است و همچنین این پروژه پیشرفت فیزیکی ۸۷ درصدی را به خود اختصاص داده است.