شناسهٔ خبر: 30700 - سرویس ریلی

افتتاح ۸ پروژه ریلی در حوزه راه‌آهن آذربایجان/ کاهش ترافیک حومه شهر تبریز با بهره‌برداری از راه‌آهن تبریز میانه

راه آهن تبریز معاون شرکت راه آهن گفت: با بهره‌برداری از خط راه‌آهن تبریز - میانه در آینده می‌توانیم حدود پنج مسیر قطار حومه‌ای شبه مترویی داشته باشیم كه این امر به كاهش ترافیك كمك خواهد كرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران؛ میرحسن موسوی دیزجی که علاوه بر سمت معاونت مسافری شرکت راه‌آهن، سرپرستی اداره کل راه آهن آذربایجان را بر عهده دارد. در مراسم افتتاح از ۸ پروژه ریلی اداره كل آذربایجان ضمن ارائه گزارشی از روند اجرایی پروژه‌های مورد افتتاح در راه‌آهن تبریز، میزان اعتبـار ریالــی ۸ پـروژه ریلی در اداره كل راه‌آهن آذربایجــان را بالغ‌بر ۱۹۸ میلیــارد ریــال اعلام كرد و در رابطه با برنامه‌های آینده گفت: با بهره‌برداری از خط راه‌آهن تبریز - میانه در آینده می‌توانیم حدود پنج مسیر قطار حومه‌ای شبه مترویی داشته باشیم كه این امر به كاهش ترافیك كمك خواهد كرد.

وی با اشاره به طول این خط آهن عنوان كرد: این خط ‌آهن به طول ۲۰۰ كیلومتر در ۱۰ قطعه طراحی‌شده است كه هفت قطعه ابتدایی آن از میانه تا بستان‌آباد به طول ۱۳۲ كیلومتر قرار دارد و سه قطعه پایانی در محدوده بستان‌آباد ـ تبریز واقع‌شده است.

محمدحسین فرهنگی رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی نیز در این مراسم اظهار داشت: سازمان برنامه‌وبودجه، كل ارتباطات سال ۹۵ را همان‌طور كه مصوب شده، باید تخصیص و درزمینهٔ توسعه حمل‌ونقل ریلی نیز اعتبارات تمام و كمال پروژه‌ها را پرداخت كند.

وی افزود: یكی از بخش‌های راهبردی پیشرو در اقتصاد، توسعه حمل‌ونقل ریلی است؛ به همین منظور تصمیمات در لایحه دولت و كارگروه اقتصادی و زیربنایی به تائید و در سند تدبیر توسعه نیز تصویب‌شده است.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسكو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به صدور مجوز تأسیس شركت حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای اظهار داشت: همچنین مجوز جذب سرمایه‌گذاری خارجی تا ۴۹ درصد به تصویب رسید.

فرهنگی بابیان اینكه به میزان یك درصد از درآمدهای نفتی را كمیسیون تلفیق در اختیار راه‌آهن و توسعه حمل‌ونقل ریلی قرار داده است، افزود: برای سقف استفاده دولت از درآمدهای نفتی مصوب شد كه برای سال جاری ۶۷ هزار میلیارد تومان اختصاص یابد اما تلاش می‌كنیم این رقم به ۸۰۳ هزار میلیارد تومان برسد كه می‌تواند زمینه‌های سرمایه‌گذاری‌های گسترده را درزمینهٔ حمل‌ونقل ریلی فراهم كند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسكو در مجلس شورای اسلامی از وزارت راه و شهرسازی انتظار داریم كه در ارتباط با تكمیل پروژه میانه - تبریز سرعت بیشتری به خرج دهند زیرا موضوع در افكار عمومی مورد حساسیت و توجه واقع‌شده است.

اسماعیل جبار زاده استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم اظهار داشت: ارقام ارائه‌شده توسط مدیركل راه‌آهن آذربایجان نشان از قیمت تمام‌شده مناسب پروژه‌ها دارد.

وی افزود: سال‌هاست پروژه راه‌آهن تبریز- میانه آغازشده، ولی بعضاً تخصیص عملیاتی پروژه‌ها كمتر از میزان مصوب بوده و موجب شده چنین پروژه مهمی با تأخیر مواجه شود.

استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان كرد: با اعتبارات بودجه‌ای نمی‌توانیم این پروژه را تمام كنیم و موانعی در فاز آخر وجود دارد.
جبار زاده تصریح كرد: لازم است جلسه‌ای در تهران مبنی بر تعیین تكلیف موضوع داشته باشیم.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: بر اساس ارزیابی مجموعه راه‌آهن، پروژه راه‌آهن میانه- تبریز در بین همه پروژه‌ها توجیه اقتصادی و فنی بیشتری ازنظر كالا و مسافر دارد.

جبار زاده ادامه داد: در طول سنوات گذشته تلاش كردم از سرمایه خارجی برای پروژه‌های زیربنایی مثل راه و نیروگاه استفاده كنیم، ولی ظاهراً اراده‌ای وجود دارد تا سرمایه‌گذاری‌های خارجی به ثمر نرسد، ولی درهرصورت ما باید از منابع خارجی استفاده كنیم.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: برقی كردن راه‌آهن تبریز- تهران و دوخطه كردن این خط به‌قدر كافی برای تأمین‌کنندگان مالی جذاب است و یك هم‌افزایی نیاز است كه با عملیاتی كردن استفاده از منابع غیر بودجه‌ای اقدامات خاص و مضاعفی صورت گیرد.

وی اضافه كرد: بخش خصوصی توانمندی در استان داریم كه در بخش راه‌آهن حومه‌ای سرمایه‌گذاری كنند، اما بایستی مجوزهای لازم به بخش خصوصی صادر تا بتوانند در این بخش سرمایه‌گذاری كنند.

گفتنی است؛ پروژه‌های افتتاح‌شده در این اداره كل شامل شبه بازسازی بلا ك عباسی- تبریز، شبه بازسازی بلا ك دیزه رود- عجب‌شیر، شبه بازسازی خطوط فرعی ایستگاه تبریز، نوسازی خطوط ۱ و ۲ و ۳ ایستگاه تبریز با اجرای عملیات اسلب ترك، احداث ساختمان سیر و حركت، آشیانه جرثقیل ریلی، ساختمان مركزی اداره كل راه‌آهن آذربایجان و نمازخانه ایستگاه تبریز بوده است.