شناسهٔ خبر: 3076 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

ورود شورایعالی شهرسازی به مقوله طرح‌های گردشگری/ طرح‌های گردشگری نباید سوداگری زمین ایجاد کنند

شورای عالی شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی درباره نشست شورایعالی شهرسازی و معماری هشتم دی ماه با موضوع «بررسی گزارش مربوط به طرح‌های مناطق گردشگری» تاکید کرد: باید از همه ظرفیت‌ها برای توسعه گردشگری در کشور حداکثر استفاده شود.

عباس آخوندی در  حاشیه نشست دوشنبه ۸ دی ماه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران با موضوع «بررسی گزارش مربوط به طرح‌های مناطق گردشگری» به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: باید از همه ظرفیت‌ها برای توسعه گردشگری در کشور به بهترین شکل استفاده شود.

 وی خاطر نشان کرد: ولی مهم این است که موضوعات باید طوری تنظیم شوند که هم تبدیل به سوداگری نشوند و هم این‌که بتوانند پایدار باشند و ضوابط زیست محیطی و آثار اجتماعی پیرامون، شهرها و سکونت‌گاه‌های اطراف به خوبی دیده شوند.

وزیر راه و شهرسازی درباره عواملی که می‌توانند در تسریع طرح‌های توسعه گردشگری تاثیرگذار باشند، گفت: در تدوین طرح‌ها، شاخص‌هایی مانند حمل و نقل، آثار اجتماعی، سکونتگاه‌ها، مسایل زیست محیطی و موارد مشابه باید در کنار هم دیده شوند.

آخوندی اظهار کرد: همه طرح‌های گردشگری باید در بلند مدت منجر به افزایش درآمد مردم شوند. اگر این طرح‌ها بخواهند فقط تبدیل به خرید و فروش زمین شوند و سوداگری زمین ایجاد کنند، ناکارآمد خواهند بود.

وی با اشاره به عزم شورایعالی شهرسازی و معماری ایران مبنی بر تدوین طرح‌ گردشگری در کشور، اظهار کرد: شواریعالی می‌تواند برای پیشبرد بهتر این اهداف ضابطه‌هایی تعیین کند و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد. در واقع نظام تصویب طرح‌ها باید در هر استان و در شورایعالی تصویب شوند.

آخوندی تاکید کرد: در جلسه بعدی شورا، درباره موضوع گردشگری به تفصیل بحث خواهد شد.

پس از برگزاری نخستین جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران سال ۱۳۴۳/۱۰/۵ در وزارت آبادانی و مسکن، تاکنون چندین جلسه با موضوع گردشگری در دستور کار این شورا قرار گرفته است. در همین رابطه، نخستین جلسه شورایعالی با موضوع تصویب طرح توریستی بحر خزر ... ۴۷/۲/۲۵ برگزار شد. دومین جلسه شورایعالی با موضوع گردشگری ۵۲/۳/۲۷ به رسیدگی «مرحله اول طرح جامع توسعه جهانگردی کشور» اختصاص یافت که این طرح ۵۴/۴/۸ با عنوان «طرح جامع توسعه جهانگردی کشور» به تصویب رسید. پس از تصویب طرح جامع، شورایعالی بارها جلساتی را در این خصوص به منظور توسعه گردشگری در کشور برگزار کرد.

پس از انقلاب اسلامی ایران و به ویژه در دهه هفتاد، شورایعالی شهرسازی و معماری ایران جلسه‌ای با موضوع «طرح شهرک ساحلی (گردشگری) ارومیه» را به تصویب رساند. پس از آن جلسه‌ای در ۸۳/۱۰/۲۱ با موضوع «ضرورت تهیه طرح ویژه گردشگری شهر سرعین» برگزار کرد که این طرح ۸۹/۴/۲۸ به تصویب اکثریت اعضای شورایعالی رسید.

یکی از مهم‌ترین جلساتی که شورایعالی شهرسازی و معماری به لحاظ تاثیرات کالبدی که طرح‌های گردشگری در پهنه سرزمین داشته برگزار کرده، مربوط به «لزوم تصویب طرح‌های جامع گردشگری در شورایعالی شهرسازی و معماری ایران» ۸۷/۳/۱۳ بوده است. بعد از این جلسه، همزمان چندین طرح‌ گردشگری در قالب ماموریت، قوانین، ضوابط و مقررات از سایر مجراهای قانونی به تصویب رسیدند.

به دلیل تاثیراتی که این طرح‌ها روی کالبد و سرزمین گذاشتند، این ضرورت بوجود آمد تا همه طرح‌های گردشگری در یک جای واحد، مانند شورایعالی شهرسازی و معماری بررسی و به تصویب برسند.

در همین راستا نخستین جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران با موضوع «گزارش مربوط به طرح‌های مناطق گردشگری» دوشنبه ۸ دی ۹۳ در شورایعالی شهرسازی و معماری ایران به ریاست دکتر عباس آخوندی برگزار شد. ادامه بررسی این موضوع به دلیل اهمیت موضوع و همچنین به دلیل کمبود وقت به جلسه بعدی شورایعالی موکول شد./