شناسهٔ خبر: 30790 - سرویس مسکن و شهرسازی

مظاهریان در همایش مهندسی ژئوتکنیک اعلام کرد:

توجه به رفتار متقابل خاک و سازه در اجرای پروژه‌های شهری ضروریست/ افزایش سکونت مردم در شهرها، یکی از دلایل مهم فروریزش زمین

حامد مظاهریان معاون ساختمان و مسکن وزیر راه و شهرسازی در همایش مهندسی ژئوتکنیک با بیان این مطلب که توجه به رفتار متقابل خاک و سازه در اجرای پروژه‌های شهری امری ضروری به شمار می‌رود گفت: در اجرای پروژه‌های شهری توجه به رفتار متقابل خاک و سازه اهمیت دارد تا از ایمنی هرگونه ساختمان‌سازی اطمینان حاصل شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حامد مظاهریان روز سه شنبه در همایش مهندسی ژئوتکنیک افزود: در حوزه ساخت پروژه‌های شهری حصول اطمینان از میزان مقاومت زمین، وضعیت آب‌های زیرزمینی، مسایل زیرسطحی و میزان نشست‌پذیری خاک باید توسط متخصصان ژئو تکنیک مورد بررسی قرارگیرد.

وی خاطرنشان ساخت: اجرای پروژه‌های شهری توجه به رفتار متقابل خاک و سازه ضروری است و در اجرای پروژه‌های شهری توجه به رفتار متقابل خاک و سازه اهمیت دارد تا از ایمنی هرگونه ساختمان‌سازی اطمینان حاصل شود.

مظاهریان با بیان اینکه پدیده فرونشست و فروریزش زمین حاصل افزایش سکونت مردم در شهرها است، گفت: نسبت به پدیده فرونشست زمین در شهرها دانش اندکی وجود دارد و در زمان بروز هرگونه حادثه در کشور نباید به یکدیگراتهام زنی شود، زیرا قدرت پیش بینی وجود ندارد.

به گفته وی، متخصصان ایرانی در زمینه گود برداری از دانش روز برخوردارند، اما چنانچه مشکلی به وجود آید به علت نبود مدیریت صحیح این پروژه ها است.

مظاهریان تاکید کرد: بسیاری از تکنیک‌های موجود در زمینه گودبرداری های عمیق در کشور روی کاغذ است، در حالی که باید از این تکنیک‌ها در مهار آتش سوزی در عمق بیش از ۷۰ متری زمین و یا فروریزش زمین استفاده شود.

وی یادآورشد: بی توجهی به برخی از مسایل مهندسی و فنی در حوزه ساختمان سازی سبب شده گودبرداری در نزدیکی کاخ نیاوران به یکی از مجموعه‌های این کاخ آسیب وارد سازد .

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت : اکنون دوره‌های آموزشی تخصصی زیادی برگزار می‌‌شود که با برگزاری آنها به دنبال به روز رسانی اطلاعات متخصصان ایرانی هستیم.

مظاهریان بر رعایت اخلاق حرفه‌ای مهندسان و سازندگان متخصص تاکید کرد و گفت: نظام نامه رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای در حوزه ساختمان سازی در اسفند ماه سال گذشته درهیات دولت تصویب و آیین نامه اجرایی آن توسط وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شد تا در انجام هرگونه فعالیت ساختمانی منافع عمومی بر فردی ترجیح داده شود.

به گزارش ایرنا، فرونشست‌های مکرر در چند ماه گذشته در تهران موجب نگرانی‌هایی در میان مردم و مسئولان شده و کارشناسان براین باورند که گسل‌های سه گانه و تراکم به عنوان خطرات سنتی و فرونشست زمین به عنوان خطر نوین، کلانشهر تهران محسوب می‌شود.

وقوع سه حادثه در فاصله زمانی کمتر از سه ماه در شهر تهران؛ انفجار در شهران به علت فرونشست زمین و نشت گاز ( ۲۸ خرداد)، فرونشست زمین در خیابان پیامبر (ص) ( ۱۱ شهریور) و انفجار تاسیسات برق در محله ستارخان ( ۱۴ شهریور) آن هم در یک موقعیت جغرافیایی خاص (شمال غرب) آژیر خطر را برای پایتخت نشینان به صدا درآورد./