شناسهٔ خبر: 30847 - سرویس جاده‌ای

هدایتی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

شتاب‌زدگی و بی‌برنامگی؛ عوامل اصلی اکثر حوادث رانندگی در سفرهای اربعین/ تاکید بر رعایت مسائل ایمنی از سوی زائران/ تشریح علت تصادف اتوبوس زائران

جواد هدایتی مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به این نکته که مسئله سفرهای ویژه اربعین مقطعی است و یک سری از عوامل فاقد کارایی می‌شوند گفت: شتاب‌زدگی و بی‌برنامگی؛ عوامل اصلی حوادث رانندگی در ایام اربعین به شمار می‌روند.

جواد هدایتی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: تصادفات و تلفات قابل توجیه نیست. اما علی رغم اینکه ایمنی یک موضوع چندوجهی و مستمر است باید توجه داشت، مسئله سفرهای ویژه اربعین مقطعی است و یک سری از عوامل فاقد کارایی می‌شوند.

وی افزود: حوادث رانندگی در این ایام به دلیل حجم بالای سفر و عجله مردم برای زودتر رسیدن به پایانه های مرزی برای ورود به کشور عراق و شرکت در پیاده‌روی بزرگ روز اربعین در شهرهای نجف و کربلا، اتفاق می افتد و  هر چه به اربعین نزدیک‌تر می‌شویم تعداد تصادفات نیز به طبع افزایش می‌یابد.  

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با توجه به اهمیت نقش همراهی مردم در اربعین تصریح کرد: مادامی که مردم اهتمام نداشته باشند ایمنی مورد نظر محقق نخواهد شد. لذا مردم نباید برنامه سفر خود را طوری تنظیم کنند و انتظار داشته باشند که با خواب کم و باعجله ظرف مدت نامعقولی به مرز برسند.

هدایتی ادامه داد: به طور مثال اینگونه اشخاص با مشاهده ترافیک محورهای منتهی به شهر مهران و بسته بودن جاده، تصمیم به رساندن خود و خانواده به مرز بعدی با سرعت بیشتری می‌گیرد و این مسائل باعث می‌شود که بار دیگر عامل انسانی در وقوع تصادفات نقش اصلی را ایفا کند.

به گفته وی؛ ترافیک، زمان خواب، استراحت و رعایت مقررات از جانب مردم و اعمال قانون و نظارت از سوی سازمان‌های مسئول در کنار هم موجب کارکرد اقدامات در حوزه ایمنی خواهد شد.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به وقوع حادثه برای اتوبوس حامل زائران اربعین در محور شیراز اشاره کرد و گفت: سال گذشته شاهد وقوع حوادث رانندگی متعددی به ویژه در نزدیکی پایانه‌ها و محورها بودیم. اما امسال  به دلیل وقوع حادثه از طریق ناوگان حمل‌ونقل عمومی و فوت تعداد بیشتری از سرنشینان یک یا دو خودرو سواری درآن‌واحد بازتاب خبری گسترده‌ای داشته است.

هدایتی ضمن تشریح حادثه خاطرنشان کرد: طبق برسی‌های انجام شده، علت خستگی و خواب آلودگی راننده در ساعت ۹ شب برای فوت ۲۸ نفر از سرنشینان اتوبوس منتفی است. بلکه علت اصلی، سرعت‌بالا در پیچ ۱۵۰ درجه شناسایی شده است که طبق طرح هندسی باید راننده با سرعت کمتری از این پیچ عبور می کرد.

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت خودکنترلی و احتیاط افزود: بسیاری از حوادث رانندگی در کشور با رعایت این دو عامل از سوی رانندگان قابل پیشگیری خواهد بود و رعایت آنها از سوی راننده اتوبوس و عبور از پیچ با سرعتی ۱۰ کیلومتر پایین تر از سرعت عبور در لحظه حادثه می‌توانست علاوه بر جلوگیری از کشته شدن ۲۸ نفر از سرنشینان از داغدار شدن خانواده‌های آنها نیز جلوگیری کند.

وی با توجه به افازیش قابل توجه حجم اعزام به مرزهای زمینی مهران، شلمچه و چزابه و برخی تحلیل‌ها در خصوص تصادفات و نکات ایمنی اظهار داشت: با در نظر گرفتن حجم تردد و اعزام، یک تحلیل ۱۵ روزه دردی دوا نمی‌کند، بلکه موفقیت و عدم موفقیت یک برنامه جاری و مستر ایمنی قابلیت تحلیل خواهد داشت. لذا باید بیشتر به دنبال ایمنی پایدار در یک برنامه با زمان‌بندی ۵ تا ۱۰ ساله با بودجه کافی، زمان‌بندی و مدیریت خوب با هدف رفع عوامل مؤثر خطر بود.

هدایتی با اشاره به اهمیت برنامه‌های دارای زمان‌بندی‌های متوسط و بلند مدت نزد مجامع بین‌المللی یادآور شد: در دهه اقدام سازمان ملل و سند ملی پیشگیری بیماری‌های غیر واگیردار نیز برای دست‌یابی به هدف کاهش ۲۰ درصدی تلفات رانندگی در یک دوره ۱۰ ساله برنامه ریزی شده است تا تاثیرات آن ماندگان و طولانی مدت باشد.