شناسهٔ خبر: 30849 - سرویس مسکن و شهرسازی

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

گسترش همکاری‌های ایران و چین در حوزه‌های مسکن و شهرسازی/ جزئیات دو برنامه کلان مسکن‌اجتماعی دولت تدبیر و امید/ عدم صدور مجوز ساخت بناهای‌بلند و بی‌ضابطه در دولت یازدهم

گزارش آخر هفته  سفر وزیر راه و شهرسازی به چین و دیدار با مسئولان ارشد چین درباره گسترش همکاری‌های دو کشور، تجلیل جامعه مهندسان مشاور از معاون معماری و شهرسازی، تاکید بر خارج‌سازی نظام حرفه‌ای و صنفی از وابستگی به دولت، چاره‌اندیشی برای بحران زیست‌پذیری پایین و نزول کیفیت زندگی در شهرهای کشور و جزئیات دو برنامه کلان اجرای مسکن اجتماعی در دولت یازدهم بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مسکن و شهرسازی در هفته گذشته با خبرهای جدیدی در مورد ارایه طرح مسکن اجتماعی و راهکارهای آن در سراسر کشور با هدف عدم جدایی‌گزینی اقشار پردرآمد و کم درآمدها در نقاط مختلف کشور و کاهش فقر تا سفر وزیر راه و شهرسازی به چین و گفتگو با مسئولان ارشد چین در حوزه‌های حمل و نقلی و مسکن و شهرسازی متغیر بود. در عین‌حال، هفته‌ای که گذشت وزیر راه و شهرسازی در جلسه ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان بر برنامه‌ریزی برای توسعه شهرستان با رویکرد محله‌محوری تاکید کرد. تجلیل جامعه مهندسان مشاور ایران از معاون معماری و شهرسازی، نشست مدیران شهرساز در چابهار، نشست وزیر راه و شهرسازی و سخنرانی وی در جمع شهرسازان و معماران به نام کشور در خانه وارطان و تاکید مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران بر ممنوعیت سازخت و سازهای غیرمجاز پیرامون حرم مطهر رضوی و پیشنهاد حذف مداخلات کلان‌مقیاس بخشی دیگر از اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

ملاقات وزیر راه و شهرسازی ایران با وزرای مسکن و حمل و نقل چین

وزیر راه و شهرسازی در هفته گذشته با سفر به چین با وزیر مسکن و حمل و نقل چین و همچنین مدیران ارشد شرکت‌های چینی دیدار و گفت‌وگو کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تاکید وزیر راه و شهرسازی بر خارج‌سازی نظام حرفه‌ای و صنفی از وابستگی به دولت

همچنین سخنرانی وزیر راه و شهرسازی به مناسبت روز شهرساز در خانه وارطان در جمع بزرگان شهرسازی، معماری از دیگر اخباری بود که در هفته گذشته مورد توجه قرار گرفت. وزیر راه و شهرسازی در گردهمایی معماران و شهرسازان به مناسبت روز جهانی شهرساز ضمن تاکید بر فهم خود از مساله شهرسازی گفت: قطعا اهمیت داشتن فهمی از مسائل شهری از توجه به تنگناهای مالی موجود در این حوزه بیشتر است. چرا که داشتن تحلیل مورد اجماع بین نخبگان ملی از مسائل شهری و رواج سوداگری در کشور دلایل اصلی بیمارشدن این حوزه به شمار می رود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آخوندی همچنین در ستاد راهبردی مدیریت اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه باید با هدف توسعه تمدن دریا محور تمامی پایانه های مرزی، هوایی و دریایی تجهیز شوند، گفت: سیستان و بلوچستان به عنوان مرز تمدنی،   می تواند نقطه اتصال ایران با آسیای میانه، شبه قاره هند و سایر نقاط مهم تجاری و اقتصادی دنیا باشد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

روند مطلوبی در شهرسازی کشور جریان دارد

همچنین همزمان با بزرگداشت سیزدهمین سالروز جهانی شهرسازی، جامعه مهندسان مشاور ایران از پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی و از تلاش‌های او برای بهبود اوضاع شهرسازی قدردانی کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

صدور پروانه ساخت ۱۴۰ برج قبل از سال ۹۲

پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری همچنین در هفته گذشته با تاکید بر آنکه دولت یازدهم هیچ مجوزی برای ساخت بناهای بلند و بی ضابطه صادر نکرده است از صدور ۱۴۰ پروانه ساخت برج در دولت قبل خبر داد و بر ممنوعیت ادامه فعالیت اطلس مال و ایران زمین تاکید کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

زیست‌پذیری پایین و نزول کیفیت زندگی، دو بحران امروز شهرهای کشور

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در دومین کنفرانس ملی مدیریت کلانشهرها با رویکرد حفظ محیط زیست بر تغییر الگوی جابه جایی جمعیت در کشور خبر داد و زیست پذیری پایین و نزول کیفیت زندگی را دو بحران امروز شهرهای کشور برشمرد. وی گفت: ما در حال حاضر می بینیم که چطور شهرها به طور ناموزون، گسترش یافته و ضمن نابودی محیط زیست اطراف خود از درون دچار مشکلات فراوان می شوند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

جزئیات دو برنامه کلان اجرای مسکن اجتماعی در دولت یازدهم

علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن نیز با تشریح برنامه های کلان اجرای مسکن اجتماعی در دولت یازدهم از برنامه های مشترک وزارت راه و شهرسازی با سازمان برنامه و بودجه برای ساخت سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سال برای اقشار کم درآمد با هدف رفع عارضه های فقر، بزهکاری و جدایی گزینی در شهرها خبر داد. وی گفت: در حال حاضر، برنامه های وزارت راه و شهرسازی در طول دولت یازدهم توجه به بازسازی محلات در بافت‌های فرسوده است. بطوریکه وزارت راه و شهرسازی از ابتدای کار خود بازسازی و بازآفرینی ۲۷۰ محله را در دستور کار خود قرار داد. بدین منظور نیز در برنامه ششم توسعه، توجه به بافت‌های فرسوده شهری و بازسازی محلات به عنوان یکی از احکام برنامه ششم ارایه شد. در واقع یکی از اولویت های اول در حوزه مسکن توجه به بافت است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/