شناسهٔ خبر: 30850 - سرویس مسکن و شهرسازی

ادامه روند فرونشست زمین در کشور؛

برداشت بیش از اندازه آب‌های زیرزمینی عامل اصلی فرونشست است/ لزوم اشتراک اطلاعات دستگاه‌های مربوط سازمان زمین شناسی

فرونشست زمین به گفته مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین شناسی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور مهمترین عامل بروز پدیده فرونشست زمین در همه استان ها، برداشت بیش از اندازه آب های زیرزمینی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیر شمشکی، مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین شناسی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور امروز (چهارشنبه) در همایش تخصصی «پدیده فرونشست زمین در ایران» با بیان این مطلب افزود: آمارها نشان می‌دهد از ۴۲ مخاطره طبیعی ثبت شده در جهان، جمهوری اسلامی با ۳۲ پدیده روبروست که مساله فرونشست بتازگی به این مجموعه افزوده شد.

وی اضافه کرد: براساس توافق صورت گرفته در پاییز ۱۳۸۴ بین سازمان مدیریت و برنامه ریزی وقت و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور باید در دوره های پنج ساله ابعاد مختلف فرونشست در هر استان مطالعه شود و اکنون وضع استان های تهران، خراسان رضوی، کرمان، همدان و فارس در حال بررسی است.

به گفته شمشکی، پدیده فرونشست بر خطوط ریلی، نفت و گاز آسیب می‌زند. همچنین زمین ها به شکل بایر و غیرقابل استفاده درمی آید و زیان های قابل توجهی برجای می گذارد.

شمشکی تاکید کرد: همه دستگاه های مرتبط با پدیده فرونشست، در صورت اشتراک اطلاعات خود در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور امکان فعالیت‌های میدانی مناسب را برای پژوهشگران فراهم می‌سازند.

به گزارش ایرنا، چندی پیش رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اعلام کرد تهران سالیانه ۳۶ سانتیمتر نشست دارد و رکورددار کشور است.

محورهای تخصصی همایش یک روزه «پدیده فرونشست زمین در ایران» عوامل پدیدآورنده فرونشست، پایش و اندازه‌گیری میزان فرونشست زمین، ساختارهای زمین‌شناسی پدیده فرونشست، تراکم آبخوان‌ها و فرونشست زمین ناشی از برداشت آب‌های زیرزمینی، تاثیر فرونشست زمین بر شریان‌های حیاتی و سازه‌های مهندسی، مدل‌سازی و مدیریت خطر و آسیب‌پذیری کانون‌های جمعیتی است.

دانشگاه تربیت مدرس، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و سازمان نقشه برداری کشور به عنوان حامیان نخستین همایش تخصصی پدیده فرونشست زمین در ایران معرفی شده‌اند.

به گزارش ایرنا، معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو بتازگی درباره خطر فرونشست زمین، ایجاد فروچاله و لغزش زمین در تهران بر اثر تداوم برداشت از آب های زیرزمینی هشدار داد.

براساس اطلاعات موجود، در دشت‌های بحرانی کشور سالیانه به طور متوسط ۱۵ سانتیمتر فرونشست وجود دارد که در برخی دشت‌ها میزان ۲۰، ۳۵ و حتی ۵۰ سانتیمتر فرونشست با توجه به بافت خاک آنها دیده شده و به ثبت رسیده است.