شناسهٔ خبر: 30873 - سرویس مسکن و شهرسازی

ایزدی در نشست ستاد بازآفرینی شهری گلستان مطرح کرد:

تشریح سه معضل اصلی محدوده‌های ناکارآمد شهری/ بازآفرینی سکونتگاه‌های غیررسمی؛ اولویت نخست رسیدگی به مسائل آسیب‌های اجتماعی/ تاکید بر بازخوانی اندیشه ایرن‌شهر به منظور ارتقای کیفیت زندگی شهری

نشست معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست ستاد بازآفرینی شهری گلستان نبود ایمنی، فقر شهری و بحران هویت را سه معضل اصلی محدوده‌های ناکارآمد شهری در کشور اعلام کرد و گفت؛ با  تشکیل ستادهای  شهرستانی و استانی می‌توان برنامه بازآفرینی شهری را هم‌راستا، هماهنگ و با تعیین اولویت‌ها به مرحله اجرا رساند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نشست ستاد بازآفرینی شهری استان گلستان با حضور دکتر محمد سعید ایزدی معاون وزیرراه و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، دکتر حسن صادقلو استاندار گلستان؛ جمعی از مدیران شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و سایر اعضای ستاد گلستان برگزار شد.

دکتر ایزدی معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با  اشاره به  اینکه سه معضل ایمنی، فقر شهری و بحران هویت از مسایل کلیدی گریبان‌گیر محدوده‌های وسیعی از شهرهای کشور است گفت: مقام معظم رهبری ضمن تأکید در خصوص رسیدگی به حوزه آسیب‌های اجتماعی کشور بحث رسیدگی به سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی را به عنوان اولویت نخست مطرح کردند و خواستار پیگیری آن از سوی دستگاه‌های مرتبط شدند.

به گفته ایزدی بیش از ۱۳۰ هزار هکتار مشتمل بر ۵۶ هزار هکتار محلات نابسامان میانی، ۲۱ هزار هکتار محدوده‌های تاریخی مراکز شهری و ۵۳ هزار هکتار سکونتگاه‌های غیررسمی که رقمی بالغ بر ۳۰ درصد بافت‌های شهری می‌شود، در کشور وجود دارد.

 معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بازآفرینی محدوده‌ها و محلات هدف شهری، مدیریت هماهنگ شهری بسیار مهم است گفت: با تشکیل ستادهای شهرستانی و استانی می‌توان برنامه بازآفرینی شهری را هم راستا، هماهنگ و با تعیین اولویت‌ها به مرحله اجرا رساند.

 دکتر ایزدی توجه به مقوله کیفیت و برنامه‌ریزی در طرح‌های بازآفرینی را امری مهم برشمرد  و تصریح کرد: حمایت دولت در محلات هدف بازآفرینی شهری و از سوی دیگر سرمایه‌های ساکنان که در امر نوسازی مشارکت می‌کنند، نباید به خاطر بی‌دقتی در ساخت و سازها از بین برود.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، ظرفیت شهر گرگان را در زمینه پایلوت اندیشه ایران‌شهری عالی دانست و گفت: ضرورت توجه نظام آموزش شهرسازی به مقوله کیفیت زندگی با توجه به نابسامانی‌ها و ناکارآمدی‌های فضائی، کارکردی، اقتصادی و اجتماعی شهرها و لزوم بازآفرینی شهری در چارچوب اندیشه ایران‌شهری به شدت احساس می‌شود.

وی  فقر شهری، بحران هویت، عدم تاب‌آوری شهرها، مسائل زیست محیطی، ناکارآمدی نظام جابجایی، کیفیت نازل قلمروی عمومی شهرها را از جمله مسائل و چالش‌های کنونی شهرها دانست و گفت: طرح توسعه ایران‌شهر به عنوان یک چارچوب مفهومی زمینه‌ساز بازخوانی مفاهیم و ریشه‌های اصیل، همزمان با بازبینی شاخص‌های کیفی شهر خوب بوده و به منظور تدوین سیاست‌های دربرگیرنده هر دو عرصه در ارتقای کیفی زندگی شهرها استفاده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ابتدای این نشست دکتر عباسی حسینی، فرماندار گرگان به تشریح آسیب‌شناسی محلات گرگان به خصوص سکونتگاه‌های غیر رسمی پرداخت.

در ادامه نیز ابراهيم مبارك‌قدم  مدیرکل اداره و راه و شهر سازی استان گلستان و  حسین کتولی مدیر دفتر احیاء و بهسازی بافت تاریخی گرگان نیز گزارشی مبسوط از اقدامات انجام شده در زمینه بازآفرینی محلات هدف شهری و محلات تاریخی؛ مرمت و بازسازی تکایا و بناهای ارزشمند شهر ارائه کردند.