شناسهٔ خبر: 3096 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل سابق میراث فرهنگی استان اصفهان:

تغییر کاربری کارخانه تاریخی ریسباف پیگرد قانونی دارد/ عدم انتشار کاربری ریسباف در آگهی فروش بانک ملی!

ریسباف مدیرکل سابق میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه کارخانه ریسباف اصفهان یک اثر ثبت شده با کاربری فرهنگی است به شیوه اشتباه بانک ملی در عدم انتشار کاربری این کارخانه در آگهی فروش اشاره کرد.

محسن مصلحی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با انتقاد از اقدام بانک ملی در جهت انتشار آگهی فروش کارخانه ریسباف اظهار کرد: کارخانه ریسباف اصفهان متعلق به بانک ملی است و بانک می‌تواند آگهی فروش منتشر کند اما کاربری این ملک که به ثبت میراث فرهنگی هم رسیده برای راه‌اندازی موزه فرهنگی تعیین شده است. این کارخانه یک اثر ثبت شده به شمار می‌آید و هیچ کس حق دست زدن به فرم این بنای تاریخی را ندارد و چنانچه تغییری در بنا ایجاد شود متخلف مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

مدیرکل سابق میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون ماده پنج هر دستگاه یا فردی که این ملک را می‌خرد باید در راستای کاربری تعیین شده برای فعال کردنش اقدام کند. این بنا بسیار ارزشمند است اما به جز راه‌اندازی موزه و فضایی برای فعالیت‌های فرهنگی در استان اصفهان هیچ کاربری دیگری نمی‌توان برای آن تعیین کرد و در واقع برای هیچ کسی ارزش و سود اقتصادی ندارد.

مصلحی با اشاره به تاکتیک بانک ملی در انتشار آگهی فروش این کارخانه قدیمی توضیح داد: لازم بود کاربری این ملک در آگهی فروش بانک ملی اعلام شود اما این کار را انجام ندادند تا بتوانند برای این ملک مشتری پیدا کنند در حالی که هر خریداری باید بداند که نمی‌توان ملکی با کاربری فرهنگی را برای انجام فعالیتی دیگر خریداری کرد. 

این کارشناس میراث فرهنگی بر لزوم اطلاع‌رسانی درباره کاربری فرهنگی کارخانه ریسباف تاکید کرد و گفت: انتشار این اخبار در سطح گسترده موجب می‌شود دلالان و سایر خریداران خود به خود نسبت به خرید این ملک با ارزش بی‌انگیزه شوند./