شناسهٔ خبر: 30973 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران خبر داد؛

راه‌اندازی سامانه گردش کار مصوبات کمیسیون ماده ۵/ بهره‌برداری مدیران شهرسازی ۳۱ استان کشور از اطلاعات/ اتصال اطلاعات طرح‌ تفصیلی شهرها در پایگاه اطلاعات‌جغرافیایی

مسعود حمزه ای مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی از رونمایی سامانه گردش کار مصوبات کمیسیون ماده ۵ و استفاده مدیران شهرسازی ۳۱ استان کشور در گام اول آن سامانه خبر داد و گفت: استفاده عمومی از مصوبات کمیسیون ماده ۵ تا اواسط ۹۶ اجرایی خواهد شد.

مسعود حمزه‌ای مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از راه‌اندازی سامانه مکانیزه گردش کار مصوبات کمیسیون ماده ۵ و آموزش آن به مدیران شهرسازی سراسر کشور خبر داد و گفت: پیرو وعده‌های پیشین جهت اجرایی و عملیاتی شدن سیستم مکانیزه گردش کار و مصوبات کمیسیون ماده ۵ در سال جاری گام اول و دوم اینکار که شامل طراحی سامانه و اتصال اطلاعات کمیسیون ماده ۵ به پایگاه اطلاعات جغرافیایی است انجام شد.

مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران با اشاره به اینکه ۵۰ درصد از مدیران شهرسازی در هفته گذشته در کارگاهی دو روزه روش استفاده از سامانه را آموزش دیده‌اند تاکید کرد: ۵۰ درصد دیگر از مدیران شهرسازی در هفته جاری در کارگاهی دو روزه روش استفاده از سامانه گردش کار مصوبات کمیسیون ماده ۵ را آموزش خواهند دید.

به گفته این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی، مشاور این طرح و راه‌اندازی سامانه، دانشگاه خواجه‌نصیرالدین‌طوسی است.

حمزه‌ای همچنین از مراسم رونمایی از سامانه و عملیات اجرایی‌شدن سیستم مکانیزه مصوبات کمیسیون ماده ۵ خبر داد و افزود: در مرحله نخست، این سیستم به صورت مستقل یعنی به تنهایی انجام کار می‌دهد در مرحله دوم سامانه به پایگاه اطلاعات جغرافیایی متصل خواهد شد که قبل از آن لازم است تا اطلاعات همه شهرها در پایگاه اطلاعات جغرافیایی قرار بگیرد زیرا در غیر این صورت، عملا این لینک شدن اطلاعات جغرافیایی به اطلاعات طرح‌های تفصیلی همه شهرها توجیهی ندارد.

وی با اشاره به اینکه تغییرات طرح‌های تفصیلی شهری در ابتدا باید در طرح‌های تفصیلی اِعمال و در کمیسیون ماده ۵ روی نقشه‌ها اصلاح شود گفت: مجموع این دو گام؛ ‌یعنی طراحی، راه‌اندازی و آموزش مدیران شهرسازی و همچنین اتصال اطلاعات کمیسیون ماده ۵ بر اطلاعات جغرافیایی که قبل از آن نیازمند قرارگیری اطلاعات تفصیلی تمامی شهرها در پایگاه اطلاعات جغرافیایی است تبدیل به یک بسته قابل استناد خواهد شد.

حمزه‌ای تصریح کرد: گام بعدی این است تا کلیه اطلاعات کمیسیون ماده ۵ از طریق همین سامانه در اطلاع عموم قرار بگیرد.

مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران درباره زمان نهایی قرار گرفتن طرح‌های تفصیلی تمامی شهرهای کشور بر روی پایگاه اطلاعات جغرافیایی، گفت: اطلاعات طرح تفصیلی برخی از شهرها در اطلاعات پایگاه جغرافیایی قرار گرفته است. طرح‌های تفصیلی با مدلی که بر اساس دستورالعمل استانداردسازی در حال تهیه است در پایگاه اطلاعات جغرافیایی قرار می‌گیرد که بخشی از آن هنوز انجام نشده است.

حمزه‌ای تاکید کرد: در حال حاضر، مدیران شهرسازی استان‌های سراسر کشور، می‌توانند به سامانه متصل شوند و اطلاعات کمیسیون ماده ۵ را به جریان بیندازند و در نهایت خروجی آن را برای دفتر نظارت و حوزه معاونت ارسال کنند.

وی همچنین در مورد استفاده عموم شهروندان از اطلاعات کمیسیون ماده ۵ گفت: امیدواریم تا اواسط سال آینده بتوانیم اینکار را به سرانجام برسانیم. /