شناسهٔ خبر: 31044 - سرویس هوایی

رضایی کوچی مطرح کرد:

تضعیف قرارداد خرید هواپیما اقدامی ضدحقوق بشری است/ قصد آمریکایی‌ها سلب اعتماد جامعه جهانی از ایران است

محمد رضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تلاش‌ها برای سنگ‌اندازی در مسیر خرید هواپیماهای جدید را اقدامی ضد حقوق بشری خواند و گفت: آمریکایی‌ها قصد سلب اعتماد جامعه جهانی از ایران را دارند.

محمد رضا رضایی کوچی درگفت وگو با خبرنگارپایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: آمریکایی‌ها با سنگ اندازی در مسیر خرید هواپیما، سعی در ایجاد سرگردانی و کاهش اعتماد مدیران مالی و کمپانی‌های سازنده هواپیما به ایران را دارند.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه تصمیم ایران برای نوسازی ناوگان هوایی فرصتی بزرگ برای سرمایه‌گذاران در این حیطه است، گفت: اجرایی شدن برجام برای بسیاری از شرکت‌های هواپیماساز جهانی به معنی باز شدن بازاری بود که برای مدت‌ها از آن محروم بودند. ایران به ۵۰۰ هواپیمای مسافرتی جدید نیاز دارد و این فرصت مناسبی است برای گفت و گوی سازندگان هواپیما با ایران و انتقال تکنولوژی به کشورمان و اتفاقا به همین دلیل است که تلاش‌ها برای منع فروش هواپیما به ایران که اقدامی ضدحقوق بشری و یک‌طرفانه است به رهبری لابی صهیونیسم و آمریکا در جریان است.

وی ادامه داد:تمام تلاش های آمریکایی ها در مسیر لغو قراردادهای مالی و بانکی ایران است و این اقدامی ضد برجامی است.

رییس کمیسیون عمران مجلس ورود هواپیمای جدید به ایران را به معنای آغاز فصل قراردادهای بزرگ تجاری و رفع موانع مالی و بانکی دانست و گفت: این مهم برای مخالفان پیشرفت ایران که سالهاست در تلاش برای منزوی کردن و کاهش قدرت اقتصادی ودرپی آن سیاسی ایران هستند، قابل تحمل نیست.

وی با اشاره به مصوبه اوفک برای فروش هواپیماهای جدید به ایران، توضیح داد: این مصوبه کار را برای شرکت‌های هواپیماساز قطعی می‌کند، اما با این وجود وقتی لابی‌های ضد ایران در آمریکا کار خود را دنبال می‌کنند همچنان ابهام‌هایی در این مسیر باقی‌ می‌ماند.

رضایی کوچی با اشاره به تاکیدات مقامات اروپایی در خصوص اجرایی شدن برجام، تلاش‌ها برای ممانعت فروش هواپیما به ایران در آمریکا همزمان با انتخاب رییس جمهوری جدید را، نوعی رودرویی با تعهدات جامعه جهانی در قبال ایران خواند و گفت: تضعیف قرارداد خرید هواپیما اقدامی ضدحقوق بشری است.