شناسهٔ خبر: 31084 - سرویس جاده‌ای

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

تشریح اقدامات راهداری زمستانی در محورهای سراسر کشور/ استفاده از ۶۰ دستگاه برف‌خور در سطح استان‌ها/ آزمایش ماده جدید یخ‌زدا در تونل کندوان با همکاری مرکز تحقیقات

برف راهداري زمستاني مدیرکل دفتر تجهیز ماشین‌آلات و راهدارخانه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از استقرار ۱۲۰۰ اکیپ راهداری متشکل از ۱۲ هزار راهدار و ۹ هزار دستگاه ماشین آلات راهداری و ۷۷۰ راهدارخانه تا ۱۵ فروردین سال آینده در سطح جاده‌های کشور خبر داد.

علی‌ناوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تمهیدات این سازمان برای عملیات راهداری زمستانی سال جاری اظهار داشت: از اوایل آذرماه اکیپ‌های راهداری زمستانی در گردنه‌ها و کوهستان‌ها مستقر می‌شوند و تا فروردین سال آینده ادامه دارد.

وی افزود: با توجه به پیش‌بینی‌ها مبنی بر زمستان سرد و زودرس نسبت به سال گذشته از یک هفته پیش اکیپ‌های راهداری در ۶۰۲ گردنه از راه‌های شریانی و اصلی مستقرشده‌اند.

علی ناوی تشریح کرد: برای راهداری زمستانی سال جاری ۱۲۰۰ اکیپ راهداری متشکل از ۱۲ هزار راهدار و ۹ هزار دستگاه انواع ماشین‌آلات و ۷۷۰ راهدارخانه ثابت و موقت برای خدمت‌رسانی به هم‌وطنان تا ۱۵ فروردین سال آینده مستقرشده‌اند.

مدیرکل دفتر تجهیز ماشین‌آلات و راهدارخانه‌ها با اشاره از شروع و یا افزایش شدت بارش برف در ۱۴ استان کشور خبر داد و گفت: علی‌رغم افزایش سرعت و شدت بارش برف تمام جاده‌های اصلی و محورهای شریانی باز هستند.

ناوی در ادامه به روش‌های مورد استفاده‌ جهت یخ‌زدایی سطح جاده‌ها اشاره کرد و گفت: تاکنون ۲۰۰ هزار تن نمک از سوی ادارات کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان‌ها تهیه و دپو شده‌اند. همچنین ماده یخ‌زدای جدیدی به‌منظور جلوگیری از تخریب پل‌ها و ابنیه‌ فنی در زمان یخ‌زدایی شناسایی‌شده و هم‌اکنون در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی موردبررسی و آزمایش قرار دارد.

به گفته ناوی، این ماده جدید که محلولی از پتاسیم به شمار می‌رود هم‌اکنون در تونل کندوان در حال آزمایش است تا عملکرد آن در دمای زیر صفر مشخص شود.

وی با اشاره به ماشین‌آلات جدید به‌کارگیری شده در راهداری زمستانی سال جاری خاطرنشان کرد: ۴ دستگاه ماشین برف خور برای زمستان امسال در اختیار استان‌های متقاضی قرار گرفت و مجموع این ماشین‌آلات در کل کشور به ۶۰ دستگاه رسید.

ناوی افزود: ماشین‌آلات برف خور می‌توانند در هر ساعت ۳ هزار تن برف را به ۳۰ متری کنار جاده پرتاب کنند.

مدیرکل دفتر تجهیز ماشین‌آلات و راهدارخانه‌ها بابیان اینکه «در صورت کاهش دید کافی، برف سنگین و کولاک و احتمال سقوط بهمن جاده‌ها به‌صورت مقطعی بسته خواهند شد» تصریح کرد: هماهنگی‌های لازم با پلیس راهنمایی و رانندگی و اورژانس و نهادهای امدادی انجام‌شده تا در صورت بروز هر یک از موارد جاده‌ها به‌صورت مقطعی برای انجام عملیات راهداری مسدود و پس از اتمام عملیات دوباره بازگشایی شوند.

وی خاطرنشان کرد: در بخشی از محور هراز، کرج-چالوس، تونل کندوان و محدوده امام‌زاده هاشم تجهیزات لازم برای جلوگیری از ریزش کوه و بهمن نصب‌شده است و محورهای استان آذربایجان شرقی و غربی در دست اجرا قرار دارند.

ناوی خاطرنشان کرد: امسال برای راهداری زمستانی ۲۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که ۱۳۰ میلیارد تومان از این بودجه تاکنون در اختیار استان‌ها ابلاغ‌شده است و تا پایان دوره راهداری زمستانی نیز باقی بودجه در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.