شناسهٔ خبر: 31139 - سرویس استان‌ها

بررسی نقش پارکینگ‌ها در ترافیک شهر همدان

محمدحسین مرادی با حضور تنی چند از مهندسین مشاور تهیه کننده طرح‌ها به منظور بررسی نقش پارکینگ‌ها در ترافیک شهری جلسه‌ای در دفتر مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان همدان برگزار شد.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان، در این جلسه محمد حسین مرادی، مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان همدانضمن تاکید بر لزوم تامین پارکینگ برای کلیه کاربری‌های مسکونی‌، تجاری و غیره  که باید توسط مالکین طیق ضوابط و مقررات طرح تفصیلی انجام پذیرد  در خصوص پارکینگ‌های عمومی به مواردی اشاره کرد.

مرادی گفت: احداث پارکینگ در مجاورت ایستگاه‌های اصلی حمل و نقل و پایانه‌های اصلی اتوبوس مفید است ولی احداث و توسعه پارکینگ در نقاط مرکزی که حجم تردد بالاتری دارند  بسیار خطرناک و اشتباه است.

وی عنوان کرد: امروزه در دنیا ایجاد پارکینگ‌های طبقاتی در مراکز شهر را عامل منفی تلقی می ‌کنند مگر اینکه با مکانیسم قیمت‌ها بتوان زمان توقف و انگیزه خودروها را به شدت کاهش داد، زیرا پارکینگ فراوان و ارزان محرک استفاده از خودروهای شخصی است. به این ترتیب اگر چه به ظاهر مشکل پارک کردن حل می‌شود ولی مشکل ترافیک افزایش پیدا می‌کند. در صورت مناسب بودن حمل ‌و نقل عمومی و کاهش تعداد خودرو‌های شخصی، ضرورت گسترش پارکینگ‌های عمومی نیز کاهش می‌یابد.

مرادی گفت‌: از سوی دیگر اجرای قوانین از جمله جریمه سنگین برای افرادی که خودروی خود را در مکان ممنوع در حاشیه خیابان‌ها پارک می‌کنند مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد تا جایی که در کنار پارکینگ‌های طبقاتی نیمه خالی  همواره خیابانها مملو از خودروهای پارک شده در نقاط غیر مجاز یا پارک دوبله و غیره است.

وی افزود: پارکینگ را باید در حد نیاز مطلوب و معتدل ارتقا داد و از گسترش بی‌رویه آن جلوگیری کرد و در چنین شرایطی که حمل و نقل عمومی، نظارت پلیس بر تخلفات رانندگان در پارک خودرو ‌ها و هزینه استفاده از پارکینگ عمومی هنوز به صورت مکانیسم‌های مطلوب ارتقا پیدا نکرده‌اند، بررسی و محاسبه میزان پارکینگ‌های عمومی مورد نیاز، نادرست به‌نظر می‌رسد.