شناسهٔ خبر: 31520 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

مهندسان محور اصلی سازمان نظام مهندسی ساختمان باشند/ تاکید بر نقش مهندسان در اصلاحات قانونی نظامات مهندسی/ بازآفرینی‌شهری، راهکار ساماندهی حاشیه‌نشینی شهرها

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اين نكته كه بايد مهندسان محور اصلی سازمان نظام مهندسی ساختمان باشند، گفت: مهندسان برای حل مساله ساخت و ساز و بهبود وضعیت مسئولیت دارند و بهترین راه‌حل برای ساماندهی حاشیه‌ نشینی‌های گسترده در کشور، بازآفرینی شهری است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست اعضای دوره ششم و هفتم اعضای شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور که عصر امروز (۱۳ آذرماه) در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی با حضور اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهور و رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان و حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان و همچنین اعضای شورای مرکزی دوره ششم و هفتم سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برگزار شد، با تشکر از اعضای دوره ششم سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در جهت اعتلای مهندسی کشور، گفت: امیدوارم اعضای منتخب دوره هفتم شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بتوانند همانند دوره‌های قبل در جهت اعتلای نظام مهندسی کشور و بهبود وضعیت ساخت و ساز گام بردارند.

آخوندي با بیان این که مهم‌ترین سیاست دوره هفتم باید انضباط شهری باشد، گفت: درباره انضباط شهری تاکید گسترده‌ای داشته‌ام و مقررات شهرسازی در این دوره باید مورد توجه اعضا قرار بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه در ارتباط با حوزه مهندسی و مسئولیت مهندسان و وضعیت توسعه شهری در ایران و در بیان دغدغه‌هاي خود گفت: از ابتدای سال ۱۳۷۴ که نخستین گام‌ها برای تاسیس و انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور آغاز شد تا به امروز نکته‌ای که همواره از اهمیت فراوانی برخوردار بود حقوق و مسئولیت مهندسان در ارتباط با فعالیت مهندسی بود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: اساسا قوانین سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در دنیا عمدتا بر دو امر که از یک سو شامل مهندسی، مقررات، حداقل‌ها و الزامات و روش‌های اعتلای دانش مهندسی، نحوه حل مسایل و آموزش مهندسی  است و از سوی دیگر شامل نقش و ماموریت مهندسی و مسئولیت اجتماعی مهندسان است استوار است.

سیاستگذار ارشد حوزه راه و شهرسازی در بیان مهمترین مساله و مشکل سازمان نظام مهندسی ایران که بخش عمده‌ای از سیاستگذاران از آن رنج می‌برند گفت: همواره به جای آنکه مهندسان محور اصلی سازمان نظام مهندسی ساختمان باشند، سازمان نظام مهندسی ساختمان محور اصلی بوده است و همین مساله است که جای تامل دارد و باید در بازنگری قوانین، بررسی آیین‌نامه‌ها و تمامی اصلاحات پیشِ‌رو باید مورد توجه قرار گیرد.

ابلاغ رفتار حرفه‌ای مهندسان

آخوندی با اشاره به اینکه از نظر قانون وقتی مهندسان تایید صلاحیت می‌شوند در واقع باید مسئولیت کار حرفه‌ای خود را بپذیرند و در این مورد نیز باید اختیار تام داشته باشند و مسئولیت در برابر جامعه و بهره‌بردار دارند افزود: آیین‌نامه‌های مختلفی در حال حاضر در نظام مهندسی وجود دارند اما بزرگترین مشکل این است که همان آیین‌نامه‌ها اختیار تام مهندسان و مسئولیت آنها را مورد تردید قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: ارجاع کار، انواع نظارت‌ها و انواع مداخله‌ها چه تحت‌عنوان مقررات مبحث دوم و عناوین دیگر به سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان که مسئولیت تنسیق امور را برعهده دارند یکی از مسائل بنیادین سازمان‌های نظام مهندسی است که باید در مورد آن اصلاحات لازم انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی ابلاغ رفتار حرفه‌ای مهندسان را راهکاری مناسب برای مسئولیت مهندسان عنوان کرد و افزود: مخاطب اصلی ما خود مهندسان و نه سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان هستند و در همین مورد هم باید از آنها نظرخواهی شود.

۳۵ درصد سرمایه گذاری‌های ملی در بخش ساختمان و مسکن است

آخوندی توسعه سکونتگاه‌ها و شهرهای ایران را از دیگر مسائل مهمی که باید جامعه مهندسی در مورد آنها فهم و ارزیابی درستی داشته باشد برشمرد و گفت: سال‌هاست، دولت، شهرداری‌ها و مهندسان با تمامی توان خود در شهرهای ایران فعالیت و سرمایه‌گذاری می‌کنند. هم‌اکنون نیز سالیانه ۳۵ درصد سرمایه‌های ایران در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری می‌شود که در این زمینه نیازمند برنامه‌ریزی هستیم زیرا همه ما از نتیجه آنچه که برای شهرهایمان رخ داده، راضی نیستیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۵۶ میلیون نفر جمیعت شهرنشین در کشور وجود دارد که یک سوم آنها یعنی حدود ۱۹ میلیون بدمسکن هستند و در شرایط ناگواری زندگی می‌کنند گفت: نتیجه تمامی تلاش‌های دولت، شهرداری‌ها و مهندسان در طول سالیان در شهرها این بوده که در بحث محیط‌ زیست در تهران مشکل تنفسی داریم. به رغم تمامی ساختمان‌های جدیدی که ایجاد می‌شوند هنوز هم مساله حمل و نقل عمومی مساله جدی شهرهای ما است. مساله آب، فاضلاب، فروریزش و فرونشست همه مسائل جدی شهرها هستند. بنابراین یک جای کار ایراد عمده‌ای دارد که باید درصدد حل آن برآمد.

تلاش برای توقف بی‌انضباطی شهری و مسئولیت‌پذيري مهندسان

وی با یادآوری ۱۱ هزار عضو در بدو تاسیس سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان و افزایش آنها به ۴۰۰ هزار عضو تا به امروز، افزایش ۴۰ برابری آنها را دلیل اهمیت مهندسی و سازمان‌های مهندسی در کشور دانست و گفت: اصلی‌ترین مساله شهرهای ایران به نظام توسعه شهری برمی‌گردد. ما در وضعیت بی‌انضباطی شهری بسیار گسترد‌ه‌ای به سر می‌بریم و باید آن را متوقف کنیم.

به گفته آخوندی، سوداگری که بر اساس بی‌انضباطی شهری ایجاد شد نظام تعادل شهرها را با مخاطره جدی روبه‌رو کرد و این موضوعی ملی است که به ویژه در شهرهای بزرگ شاهد آن هستیم.

وی ادامه داد: نظام کنترل ساختمان موضوع دیگری است که باید به آن توجه کرد. همچنانکه مهندس در برابر پایداری مسئولیت دارد در برابر بهداشت، آموزش و مقررات شهرسازی نیز مسئولیت دارد و باید آن را مورد بازنگری قرار دهد.

آخوندی تصریح کرد: اگر در نظام مقررات ملی ساختمان بتوان آنچه انجام می‌شود را حول مسئولیت مهندسان تدوین کرد آن زمان است که مهندسان می‌توانند مسئولیت کار خود را بپذیرند.

مرمت، بهسازی و نوسازی درون‌ شهرها

وی همچنین با تاکید بر فهم و درک عمیق از آینده بازار مسکن به دو گونه فهم که در بازار مسکن وجود دارد اشاره کرد و گفت: یک فهم از بازار مسکن این است که تمامی بدمسکن‌ها را که ۱۹ میلیون نفر هستند مسکن‌هایشان را تخریب کرده و در پیرامون شهر برای آنها خانه بسازیم که قرار بود مسکن مهر همین کار را انجام دهد و در عمل موفق نشد. فهم دیگر این است که به درون شهرها روی آوریم و مرمت، بهسازی و نوسازی را در بافت میانی شهرها آغاز کنیم که این روشی است که هدف غایی بازآفرینی شهرهای کنونی است.

آخوندی با انتقاد از خانه‌های خالی در کلانشهر تهران در برابر شهروندانی که صاحب خانه نیستند و در وضعیت بدمسکنی به سر می‌برند افزود: نیازمند فهم جدیدی در حوزه کسب و کار مهندسی و نظام ساخت و ساز هستیم.

گفتنی است در نشست امروز اعضای شورای ششم و هفتم شورای مرکزی که با تقدیر از اعضای دوره قبل و اعطای احکام دوره جدید همراه بود، آقایان مهندس رجبی، کوسه غراوی و وثیق نیا با کسب آرای بیشتر از سوی وزیر راه و شهرسازی به رئیس جمهوری معرفی مي‌شوند تا با انتخاب نهایی توسط رئیس جمهوری یک نفر از بین سه نفر، مسئولیت ریاست شوراي مركزي سازمان نظام مهندسی ساختمان را برعهده بگیرد. /